تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۹ آذر ۱۳۹۵
منتجب‎نیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت باید مردم را از تلاش‌های بی‌سرانجام مثل رفع حصر آگاه سازد

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره تأثیر عملکرد دولت بر موفقیت او در انتخابات آینده معتقد است که دولت در همین چند ماه باقی‌مانده هم می‌تواند برخی از ضعف‌ها را جبران کند، علاوه بر این نیاز است تا درباره بخشی از خواست‌های مردم مانند رفع حصر که موفق به سرانجام رساندن آن نشد، توضیح دهد.
رویداد۲۴- قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره تأثیر عملکرد دولت بر موفقیت او در انتخابات آینده معتقد است که دولت در همین چند ماه باقی‌مانده هم می‌تواند برخی از ضعف‌ها را جبران کند، علاوه بر این نیاز است تا درباره بخشی از خواست‌های مردم مانند رفع حصر که موفق به سرانجام رساندن آن نشد، توضیح دهد.

رضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم در سخنانی مهم‌ترین رقیب روحانی را خود او دانسته بود. این گفته بدین معنا است که رئیس‌جمهوری اگر به دنبال کسب موفقیت برای انتخابات سال آینده است باید عملکردش را به نقطه‌ای که مردم می‌پسندند، برساند.

عملکرد دولت روحانی در این سه سال غیرقابل‌قبول نبوده، اما نقاط ضعفی هم داشته است و تا زمان اجازه می‌دهد باید برای رفع آن بکوشد. ازاین‌رو با توجه به اینکه دولت در سال آخر دولت یازدهم محسوب می‌شود، دولت باید تمرکز خود را روی برخی مسائل بیشتر کند.

آنچه این روزها بیشتر از همیشه مردم را درگیر کرده و نیاز به تغییر جدی دارد، فضای اقتصادی است. ازاین‌رو تمرکز روی مسائل اقتصادی باید بیش از سایر موارد باشد البته نه به این معنا که دولت فضای سیاسی را ببندد و گشایش اقتصادی ایجاد کند. همان‌طور که شعار دولت یازدهم اعتدال بوده است باید با تمرکز روی مسائل اقتصادی و توجه به فضای سیاسی کشور، معضلاتی که برای مردم‌آزار دهنده است را تا حد امکان برطرف کند و به این نکته هم توجه داشته باشد درصورتی‌که موفق به کسب نتیجه نشد به‌طور شفاف توضیح دهد که متهم به کم‌کاری یا بی‌توجهی نشود.

رسول منتجب نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در رابطه با تقویت جایگاه اجتماعی روحانی برای کسب موفقیت در انتخابات سال آینده در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: واقعیت این است که آقای روحانی بخش زیادی از مطالبات مردم را جامه عمل پوشانده و وعده‌های خود را محقق ساخته است اما قسمتی از آن هنوز معلق مانده، بنابراین چشم مردم به این چند ماه آخر عمر دوره اول دولت روحانی دوخته‌شده تا ببینند مطالباتشان چگونه پاسخ داده می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مطالبات مردم برجام بود که رئیس‌جمهوری تیم وزارت امور خارجه نهایت سعی خود را انجام دادند و نتیجه خوبی هم به دست آمد. البته درصورتی‌که آمریکا بدعهدی کند هر اتفاقی که بیفتد به آمریکا برمی‌گردد و ارتباطی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ندارد.

منتجب نیا در ادامه یادآور شد: بخش دیگر مسائل اقتصادی کشوراست و باوجودآنکه بسیار مورد توجه مردم قرار دارد، اما کمتر به آن پرداخته شده است. پیش از آنکه مباحث کاهش تورم، رشد اقتصادی و افزایش تولید برای مردم امیدبخش باشد، معیشت روزانه مهم است. مردم به این نکته دقت می‌کنند که اجناس و مایحتاج اولیه‌شان تا چه اندازه با کاهش قیمت روبرو بوده، اما کارشناسان اقتصادی به این بخش کمتر توجه دارند و مسائل زیر بنایی را مدنظر قرار می‌دهند. البته درست است که در درازمدت همین مسائل زیر بنایی تأثیرگذار خواهد بود اما بر خواست مردم در کوتاه‌مدت بی‌اثر است.

وی در ادامه با اشاره به بحث اشتغال اظهار داشت: اشتغال از موضوعاتی است که باید به آن توجه بسیار شود. این امر یک معضل مهم اجتماعی به شمار می‌رود و حل آن به اقدام شجاعانه نیاز دارد که بدون شک حرکت‌های لاک‌پشتی توانایی رفع آن را ندارد.

منتجب نیا افزود: مسئله دیگری که به لحاظ توجه مردم باید به آن اشاره کرد، فضای امنیتی کشور است. البته فضای سیاسی بسته پلیسی دولت گذشته شکسته و سخنرانی‌ها و جلسات سیاسی برگزار می‌شود ولی گروه‌های فشار همچنان فعال هستند و نتیجه تحرک آنان ایجاد تشنج و بهره‌برداری از ابزار تهدیداست که در مقابل آنان دولت با قاطعیت عمل نکرده است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی دراین‌باره ادامه داد: شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها گاهی به بهانه‌های امنیتی برنامه‌ها را تعطیل می‌کنند درحالی‌که اگر با سخنرانی یک مقام سیاسی مشکلی امنیتی ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده ضعف از نیروهای امنیتی است، نباید برنامه‌ها به این دلیل اجرا نشود.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ادامه یادآور شد: دانشگاه‌ها هنوز با فضای بسته امنیتی روبرو هستند، البته نه به شکل گذشته اما هیئت‌های سه‌نفره با تنگ‌نظری فراوان برخوردهای مناسبی ندارند. اعضای انجمن اسلامی مطرح کردند که از لیست 10 یا 20 نفره برای سخنرانی هیچ‌یک را مورد تائید قرار نمی‌دهند یا اغلب را رد می‌کنند. این مسئله مستقیم به دولت برمی‌گردد زیرا در آن هیئت سه‌نفره نماینده وزیر و رئیس دانشگاه هم حضور دارند که منسوب به دولت هستند بنابراین این فضای بسته به دست آقای روحانی باید شکسته شود.

منتجب نیا درباره زمان مورد نیاز دولت برای رفع این مشکلات، گفت: دولت در همین چند ماه باقی‌مانده هم این کارها را می‌تواند به ثمر رساند. علاوه بر این باید گفت بعضی از خواست‌های مردم مانند رفع حصر وجود دارد که آقای روحانی باوجود تلاش فراوان موفق به سرانجام رساندن آن نشد، اما به این دلیل که از سوی دولت بدون توضیح باقی ماند، هنوز برخی فکر می‌کنند، کاری در این زمینه صورت نگرفته است. باید مردم از تلاش‌های بی‌سرانجام دولت هم آگاهی یابند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: درصورتی‌که به موارد طرح شده، توجه صورت گیرد شور و هیجان مردم برای انتخابات سال آتی افزایش خواهد یافت که این مسئله به نفع روحانی است اگر غیرازاین عمل شود، بدون شک آقای روحانی متضرر می‌شود. دولت باید با عملکرد بهتر و شجاعانه‌تر خود موانع را برطرف سازد.

وی در خصوص کمک اصلاح‌طلبان به حسن روحانی برای کسب آرا، توضیح داد: آقای روحانی در کل از حمایت قاطع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل برخوردار است و حمایت اصلاح‌طلبان همان‌طور که ارسال 92 رمز پیروزی حسن روحانی بود در سال 96 نیز به همین شکل تکرار می‌شود که اگر غیرازاین باشد بر کسب موفقیت نمی‌توان اطمینان حاصل کرد.

نظرات شما
پیشخوان