تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ده نکته از دیدار معلمان با منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس

ویدئوی دیدار معلمان با منادی سفیدان همچنان فراموش نشده و با گذشت دو روز از ماجرا انتقادات به این نماینده مجلس پایان نیافته است. رویداد۲۴ نکاتی درباره این فیلم نوشته که به نظر می‌رسد در مواجهه با این ماجرا مغفول مانده بودند.

علیرضا منادی سفیدان

رویداد۲۴ میثم سعادت: هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که نشان می‌داد زمانی که تعدادی از معلمان خوزستانی برای مطرح کردن مشکلات خود به دفتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس مراجعه کرده‌اند، او با بی‌احترامی با آنان برخورد می‌کند؛ از کشوی میزش خوراکی بر می‌دارد و می‌جود؛ لای دندان‌هایش را پاک می‌کند؛ خمیازه می‌کشد؛ با دهانش بازی می‌کند؛ با صورتش اداهایی در می‌آورد؛ با کاغذ خود را باد می‌زند و توجهی به جمعیتی که برای درد دل به سراغ او آمده‌اند، ندارد و در نهایت رفتاری دارد که به زعم عمده بینندگان آن فیلم، منادی سفیدان رفتاری از سر دل‌سیری و نگاه بالا به پایین داشته است.

یکی دو روز بعد سایت خانه ملت (رسانه مجلس) ویدیویی منتشر کرد که یکی از معلمان حاضر در ویدیوی اول را نشان می‌داد. این بار معلم به جای آن انتقادات تند و کوبنده از حمایت‌های منادی سفیدان تقدیر می‌کرد! و می‌گفت آنچه باعث شده منادی سفیدان وسط جلسه خوراکی بخورد، افت فشار آقای نماینده بوده است. به بیان دیگر تا چند روز قبل همین معلم به گونه‌ای صحبت می‌کرد که گویا باید هم‌وطن و ایرنی بودن خود را به اثبات می‌رساند اما حالا حامی منادی سفیدان شده بود! اما این پرده از اتفاقات، نکات قابل تاملی داشت:

یک) چرا تبریز؟

سوال اولی که به ذهن می‌رسد این است. اگر بعضی معلمان خوزستانی قرار باشد با رئیس کمیسیون آموزش مجلس دیدار کنند، چرا باید به تبریز بروند؟ آیا در مجموعه بزرگ مجلس در تهران، اتاق و امکانات به اندازه کافی وجود ندارد؟ اگر سال آینده رئیس کمیسیون آموزش از شهری بود که دسترسی به آن دشوارتر بود، تکلیف چه می‌شود؟

دو) نماینده تبریز یا نماینده ملت؟

در حین صحبت‌های نماینده تبریز با معلمان، یکی از کارمندان یا نزدیکان منادی سفیدان تذکر می‌دهد که این موضوع مرتبط با حوزه انتخابیه آقای نماینده نیست. این تذکر، در لفافه دلیل بی‌توجهی منادی سفیدان به معترضین را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر آن تذکر یعنی منادی سفیدان نیازی به رای آن‌ها ندارد. آن‌ها روز انتخابات در شهری دیگر رای خود را به صندوق می‌ریزند (یا‌ نمی‌ریزند) و قطعا اگر معلمان معترض تبریزی بودند، چنین فیلمی از آقای نماینده منتشر نمی‌شد.

متاسفانه سال‌هاست تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس به جای آنکه نگاه ملی به مسائل کشور داشته باشند، مسائل را از دریچه مسائل منطقه‌ای پیگیری می‌کنند. در این مورد متاسفانه رئیس کمیسیون آموزش که با میلیون‌ها معلم سر و کار دارد، چنین دیدگاهی دارد!

سه) جای خالی سندیکا‌ها و اتحادیه‌ها

در حال حاضر سه جریان حزبی نزدیک به اصلاح‌طلبان، یعنی ۱) انجمن اسلامی معلمان ۲) مجمع اسلامی فرهنگیان و ۳) سازمان معلمان ایران در ایران فعالیت می‌کنند. اصولگرایان نیز چند تشکل مرتبط با فرهنگیان دارند. ۱) جامعه اسلامی فرهنگیان ۲) جمعیت اسلامی فرهنگیان و ۳) کانون تربیت اسلامی دیدگاه‌های اصولگرایان را در امر آموزش و پرورش پیش می‌برند. کانون‌های صنفی معلمان هم دیگر نهاد صنفی معلمان است که رویکرد مستقلی دارد و به دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا وابسته نیست و در بعضی شهر‌ها و استان‌ها فعال است.

هیچ کدام از این نهادها و انجمن‌ها به دلایل مختلف از جمله وابستگی سیاسی در برخی انجمن‌ها یا فشار‌های امنیتی بر انجمن‌های دیگر و ... نمی‌توانند حلقه واسط بالادستان و فرادستان باشند. این مشکل در مسائلی مثل همین نشست خود را نشان می‌دهد. در روزگاری که معلمان بیشتر از هر زمان دیگری با مشکلات متعدد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، جالی خالی این نهاد‌ها به شدت احساس می‌شود.

چهار) جلسه حضوری در عصر ارتباطات

نکته دیگری که وجود دارد این است که یک معلم برای مطرح کردن مشکل خود باید بلیط بگیرد، به دفتر نماینده برود (اگر فیلمی که بعضی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند درست باشد و شب مقابل دفتر نماینده بخوابد) تا صدای او به گوش نماینده برسد؟

ممکن است بعضی نمایندگان برای تبلیغات خود بخواهند چنین ویدیو‌هایی درست کنند. با خوش‌بینی به ماجرا می‌نگریم که منادی سفیدان هم قصد چنین کاری نداشته وگرنه مثل ویدیو‌های قالیباف یا رئیسی با حرکات اسلوموشن آن معلمان را در آغوش می‌گرفت اما فارغ از این مسئله سوال مهم این است که چرا  استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی هنوز برای نمایندگان سنتی مجلس، تابو به حساب می‌آید؟

پنج) معلمی با مدرک دامپزشکی

منادی سفیدان چهار سال است با مدرک دکترای دامپزشکی، در کرسی ریاست کمیسیون آموزش مجلس نشسته است. او سابقه ریاست دانشگاه آزاد زنجان را در کارنامه دارد و شاید همین سابقه او را به مسئولیت فعلی مرتبط می‌کند، اما انتظار این که یک دامپزشک بتواند سخنگو یا نماینده معلمان در مجلس باشد، انتظار درستی نیست و کج‌سلیقگی مجلس در تقسیم مسئولیت‌ها را یبن جریان‌ها و احزاب مختلف را نشان می‌دهد.

شش) انتشار فیلم معلم

بعد از این جلسه و پس از انتقادی که هر روز بیشتر می‌شد، ناگهان تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد معلمی که بیشتر از دیگران در آن جلسه اعتراض می‌کند، این بار از تلاش‌های منادی سفیدان تشکر می‌کند. استفاده آقای معلم از همان لباس و نشستن او روبروی دروبین، یادآور فیلم‌های اعترافات تلویزیونی بود و بیشتر حس نا امنی به معلمان معترض می‌داد نه آنکه اتهامات را از دوش منادی سفیدان بردارد.

هفت) متخصص فشار خون!

معلمی که برای اعتراف به خوب بودن آقای نماینده جلوی دوربین نشسته است، می‌گوید به خاطر افت فشار خون آقای نماینده او شروع به خوردن خوراکی کرده است. در حالی که اساسا مسئله افرادی که به این رفتار انتقاد داشته‌اند، خوراکی خوردن نبوده است بلکه آن‌ها به رفتار زشت آقای نماینده در مواجهه با موکلان خود اشاره کرده بودند. اما آنچه در تصاویر مشاهده می‌شد، نماینده‌ای بود که با نگاه از بالا به پایین و نگاه ارباب رعیتی به صحبت‌های ارباب رجوع حتی درست گوش نمی‌داد و گویا کلافه بود که جلسه هرچه سریع‌تر تمام شود و گرنه خوردن یک چای یا یک قند و... در یک جلسه به خودی خود امری مذموم نیست.

هشت) هرگز اشتباه نمی‌کنم

با وجود انتقادات تندی که به منادی سفیدان شده است، او حاضر نیست پاسخی به افکار عمومی بدهد. هر انسانی ممکن است اشتباه کند، اما گویا نماینده مجلس انقلابی، خود را منزه از اشتباه و خطا می‌بیند و موضع‌گیری و پاسخگویی نسبت به این رفتار را بر عهده معلمان بی‌پناهی قرار داده است که برای دیدن او رنج سفر به تبریز را بر خود هموار کرده بودند.

نه) یارفروشی نمی‌کنیم!

بعد از اینکه فیلم منادی سفیدان در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، بسیاری افراد نسبت به آن موضع‌گیری کردند. در این میان سکوت سایر نمایندگان و هم‌قطاران منادی سفیدان در مجلس، تعجب‌برانگیز بود. گویا نمایندگان مجلس خود را مانند یک اتحادیه در مقابل سایر اقشار جامعه تعریف کرده‌اند و از همکار خود در برابر انتقادات مردم دفاع می‌کنند. این رفتار البته بیش از گذشته، مجلس را در برابر افکار عمومی قرار می‌دهد.

ده) تقلیل ماجرا

رسانه‌های همسو با مجلس یازدهم و حتی صداوسیما در این چند روز سعی کردند روی رفتار منادی سفیدان سرپوش بگذارند. آن‌ها نه به مشکلات مطرح شده از طرف معلمان توجه کردند (که مخاطب اصلی آن وزارت آموزش و پرورش بود) و نه توجهی به شأن معترضین داشتند. مثلا مشرق‌نیوز ماجرا را به زبان بدن نامناسب آقای منادی سفیدان تقلیل داده و می‌نویسد «آقای منادی اگرچه شنونده سخنان مراجعین خویش است و صحبت خاصی هم نمی‌کند، اما در زبان بدن خود؛ رفتار‌های شایسته و احترام‌انگیزی ندارد.»

با تمام این توصیف‌ها و انتقادات یکبار دیگر فیلم را ببینید. به نظرتان چه نکات دیگری می‌توان به این ده نکته اضافه کرد؟ آیا این موضوع اتفاقی معمولی بوده یا از نظر شما نیز مسئله‌ای بزرگ بوده که به سادگی نباید از کنار آن گذشت؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
24
ضمن احترام به مقام تمام معلمان ایران من بعنوان یک دانش آموز قدیمی نمیتوانم درک کنم چرا یک معلم حاضر شده از خوزستان به تبریز برود تا حرف دلش را به شخصی بگوید که همه میدانند کاری از او ساخته نیست رئیس یک کمیسیون در مجلس چه کاری میتواند انجام دهد در حالی که رئیس مجلس هم هیچ اختیاری از خودش ندارد چرا ما باید بطور عامیانه بگویم سوراخ دعا را گم کرده ایم عزیزان من مشکل را از دریچه ای دیگر ببینید واز همان دریچه بفکر راه حلش باشید البته اگر امکاناتش را دارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
26
مطمئنا نه منادی سفیدان و نه دیگر به اصطلاح نمایندگان مجلس و مسئولین دیگر مملکت مقصرند بلکه سیستمی که در مملکت نخبه هارو کنار زده و افراد پخمه و بیسوادو در راس کار قرار داده مقصرهستند متاسفانه پخمه پروری در سالهای اخیر رواج داشته و بخش بزرگی از وضعیت فعلی کشور هم نتیجه همان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
خب طبیعیه! پخمه ها اهل سوال وکنکاش وتعهد وتخصص نیستند البته چاپلوس ومتملق هم زیاد دارند سیستم متملق پرور وچاپلوس می خواد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
3
22
اگر کسی فکر کند که بین نمایندگان فرقی هست و یا مسئولی دلسوز هست، باید به عقلش شک کرد. این نمونه خروار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
نمونه خر بدون بار است !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
15
اینها نشان ازبیش فی است نفهمی وقدرت طلبی است شعور ملت را به سخره نگیرید اینها نشان ازبیسوادی ‌‌وچاله میدانی وحرام خاری است وگر نه یک انسان اصیل چنین کارهایی از او سر نمی‌زند بعد آن معلم تهدید میشود وحرفهایش را عوض میکند
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
19
واقعا نماینده مجلس یک کشور این نحوه پاسخگویی و پیگیری مردمش باشه راجع به اون مملکت چه نظری میشه داد؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
6
نه توهم جدیدا خیلی ترسو شدی. مث اینکه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
2
شش) انتشار فیلم معلم ....
یادآور اعترافات تلویزیونی!
الغرض : سال‌ها پیش در زمان جنگ
فامیل مرحوم یک خط تلفن رُند!
از مخابرات دریافت کرد،
چند روز بعد،
مخابرات شماره را تعویض کرد!
فامیل مرحوم در تماس با مخابرات گفت :
آقای رئیس ....
ظاهراً خط رُند ما
با یک سطل ماست تعویض شده!
علی ایحال، بنظر می رسد که :
نظر معلم معترض،
با یک پاکت وعده، تعویض شده!
و چه بسا و چه بسا ....
با یک خط نوشته،
یا یک جمله تَشَر تهدید شده،
سرعت عمل و عکس العمل،
در این فقره، براستی که نوبر است، نه؟
گریه در دنبال دارد شادی بی عاقبت
برق تا گردید خندان، ابر باریدن گرفت
اما .....
اَبر سیاه .....
حاملِ باران رَحمت است
تلوّن، دَر انديشه یِ کِدِر
باعثِ بسی زحمت است
و اینجاست که :
حجت‌الاسلام عبادی، اهل تبریز
معمّم و معلّم در دانشگاه را باید
تا ورود کند شاید
و پند دهد دوگانگیِ این ماجرا را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
22
کل مجلس همین هستن، یک عده شکم گنده بی سواد و بی فرهنگ، عربده کش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
آن دیگری مجلس را همینگونه می پسندد.
رهسپار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
1
9
شما در ادوار مجلس اساسا نماینده آنچنان قوی برای کمسیون آموزش نمی بینید... چرا ؟ چون که در کمسیون آموزش پول و رانت پر مایه ای نیست. در پی هر انتخاب مجلس کمسیونهای صنعت و معدن، امور خارجه، عمران و... هستند که نمایندگان شایسته تر برای عضویت در آنها سر و دست می شکنند... نتیجه می شود تتمه نمایندگان بی حوصله مانند آقای منادی در کمسیون آموزش...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
1
سال به سال هر سال دو ماه به گرفتن پاداش پایان خدمت اصافه میکنند
معلمان به خاطر انتخابات از ترس دورشدن پاداش پایان خدمت
شهرویور ۱۴۰۲ بازنشیته شدند چون دو انتخابات پیش رو داریم فقط امسال شاید پاداش زود بدن
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
12
از این مسئولان بیخرد، بیسواد، نالایق، ناتوان و خودشیفته و اراجیف گو هیچ کاری برای این مردم فلاکت زده، ساخته نیست که نیست که نیست.
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
3
همين نکته نشستن الان او روى حفاظ, مگه اونجا جاى نشستن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
لابد می خاره !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
0
6
فیلم رو روی ثانیه ۳۷ نگه دارین اون چند تا خانم از نوع نگاه شون مشخصه که متاسف هستند از اینکه معلم شدند نگاه مظلومیت از روی ناچاری که باید این جلسه رو تحمل کنند اینها به اصطلاح خاک گچ یا خاک صحنه خورده کلاس هستند خیلی به تصویر خیره بشین اشکتون در میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
0
2
اقای دامپزشک تحت تاثیر اسبهایی که ویزیت ! فرمودند ،حس پرش از روی مانع پیدا کرده اند
معلم تحقیرشده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
2
سلام. این حرکت نمونه ی بارز نگاه ازبالای مسولین به ملت هست. وهمینطور جایگاه اصلی معلم رو خیلی عالی دربین مسولان بیان میکنه. ازماست که برماست. به قول ظریف و وزیربهداشت دولت روحانی ما خودمون انتخاب کردیم پس دیگه نق نزنیم.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان