تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

فیلرگیری چیست و چه تاثیری بر عملکرد موتور ماشین دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، اکثر قطعات پیشرانه از جنس فلز ساخته می‌شوند و این قطعات فلزی به دلیل تأثیر حرارت و عوامل محیطی، انبساط می‌یابند. افزایش دمای موتور باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات و تغییر شکل و فاصله بین آنها، از جمله سوپاپ‌ها، خواهد شد. این موضوع می‌تواند باعث سایش و خرابی استکانی‌ها نیز شود. به همین دلیل، برای تنظیم قطعات، راه‌حلی وجود دارد که به آن فیلرگیری می‌گویند.

فیلرگیری چیسترویداد۲۴ قبل از بررسی روش فیلرگیری موتور خودرو، بهتر است با خود واژه "فیلر" آشنا شویم. فیلر ابزاری است که شامل ورقه‌های نازک از جنس فلز است و هر کدام از این ورقه‌ها ضخامت معینی دارند. کارشناسان و مکانیک‌ها می‌توانند با استفاده از این ابزارها، فاصله بین قطعات موتور را اندازه‌گیری کنند.

حالا که با خود واژه و ابزار فیلر آشنا شدیم، می‌توانیم به توضیح فیلرگیری بپردازیم. می‌دانیم که سوپاپ‌ها به‌طور مداوم باز و بسته می‌شوند تا مخلوط سوخت و هوا را وارد محفظه احتراق کرده و دود‌های ناشی از احتراق را خارج کنند.

در پیشرانه‌های درون‌سوز، عملکرد دقیق سوپاپ‌ها بسیار حائز اهمیت است و حتی کوچک‌ترین ناهماهنگی در باز یا بسته شدن سوپاپ‌ها می‌تواند منجر به کاهش توان موتور و افزایش مصرف سوخت شود. اغلب سوپاپ‌هایی که در سر سیلندر نصب می‌شوند، دارای میزانی لقی یا خلاصی هستند تا بتوانند به درستی حرکت کنند. با امتداد زمان و افزایش دمای موتور، این لقی و خلاصی ممکن است از حد معین بیشتر یا کمتر شود. در صورتی که خلاصی سوپاپ‌ها بیشتر از حد معین باشد، سوپاپ‌ها دیرتر باز خواهند شد و در صورتی که خلاصی کمتر از حد معین باشد، سوپاپ‌ها دیرتر بسته می‌شوند.

با انجام فیلرگیری، می‌توان لقی یا خلاصی سوپاپ‌ها را تنظیم کرده و عملکرد موتور را بهبود بخشید. اما نکته مهم این است که در خودرو‌های جدیدتر تولید داخل، از تایپیت‌های هیدرولیک استفاده می‌شود و به همین دلیل نیازی به فیلرگیری در این خودرو‌ها نیست. اما در خودرو‌های قدیمی‌تر مانند پیکان و پراید‌های مدل ۹۲، فیلرگیری برای تنظیم فاصله و لقی سوپاپ‌ها انجام می‌شود.

مزایای فیلرگیری موتور ماشین

فیلرگیری چیست و چه تاثیری بر عملکرد موتور ماشین دارد؟

در صورتی که فیلرگیری موتور به‌صورت اصولی و توسط مکانیک باتجربه انجام شود مزیت‌هایی وجود خواهد داشت از جمله:

  •  کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
  •  بهبود شتاب گیری و کشش خودرو
  •  بهبود طول عمر قطعات موتور
  •  کاهش سر و صدای تولیدی موتور
  •  جلوگیری از داغ کردن موتور

نشانه‌های نیاز موتور ماشین به فیلرگیری موتور

در صورتی که نشانه‌های زیر مشاهده شود موتور خودرو نیاز به فیلرگیری خواهد داشت:

  • وجود صدا‌های غیرطبیعی و مشکوک در موتور
  •  داغ شدن بیش از حد موتور (اگر مشکل از سیستم خنک‌کننده نباشد)
  •  پس از تعمیر سر سیلندر و تعویض سوپاپ‌ها
  •  افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو
  •  تصادف شدید و وارد شدن ضربه به موتور

علت بد کار کردن موتور ماشین

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث بدکارکردن ماشین، به ویژه سخت روشن شدن آن در روز‌های سرد سال شود، نیاز به فیلرگیری سوپاپ‌ها و تنظیم لقی آن‌ها است. همانطور که قبلاً گفته شد، با گذشت زمان و استفاده از موتور، لقی سوپاپ‌ها ممکن است تغییر کند و نیاز به تنظیم مجدد باشد.

اگر شما نشانه‌هایی مانند سخت روشن شدن ماشین در روز‌های سرد سال مشاهده می‌کنید، بهتر است به یک مکانیک با تجربه و ماهر مراجعه کنید تا موتور خودرو را بررسی کند و در صورت نیاز، فیلرگیری را انجام دهد. 

شیم گیری موتور ماشین چیست؟

فیلرگیری چیست و چه تاثیری بر عملکرد موتور ماشین دارد؟

در برخی خودروها، به جای فیلرگیری، از شیم گیری استفاده می‌شود. شیم گیری عملی است که در زمان باز کردن سرسیلندر و توسط تراشکار انجام می‌شود. در خودرو‌هایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند با موتور‌های XU۷، نیاز به شیم گیری وجود دارد.

اگرچه در خودرو‌های جدیدتر، نیازی به فیلرگیری و شیم گیری نیست و به جای آن، استکان تایپیت‌ها به عنوان جایگزینی برای فیلر و شیم استفاده می‌شود. در این خودروها، فشار روغن برای تنظیم لقی سوپاپ‌ها استفاده می‌شود و در نتیجه، استفاده از روغن‌های مناسبی مانند روغن‌های ۱۰W۴۰ توصیه می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
پیشخوان