تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲

انحصار مجوز‌های آژانس‌های مسافرتی دست کیست؟

انحصار مجوز‌های آژانس‌های مسافرتی دست کیست؟ این سوالی است که برای افرادی که قصد دریافت این مجوز را دارند، بسیار پیش آمده است. برای پاسخ به این پرسش جالب، این مطلب را بخوانید.

آژانس مسافرتی

رویداد۲۴ مدت زیادی است که مدام از درگاه ملی مجوز‌ها به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم دولتی یاد می‌شود که قرار است پروسه دریافت مجوز را برای کسب‌وکار‌ها ساده‌تر کند. دریافت مجوز در این درگاه، اگرچه در بعضی کسب و کار‌ها مزیت‌هایی ایجاد کرده است، اما در بعضی کسب‌وکار‌ها هم باعث ایجاد وقفه و بن‌بست شده است؛ از جمله دریافت مجوز‌های ویژه آژانس‌های مسافرتی، دفتاتر خدمات مسافرتی و گردشگری.

بر اساس قانون مجوز آژانس مسافرتی، به سه نوع بند (الف)، بند (ب) و بند (پ)، تقسیم می‌شوند، مجوز‌های بند (الف) از سازمان هواپیمایی کشوری، آژانس بند (ب) از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و آژانس بند (پ) از سازمان اوقاف و حج و زیارت، اخذ می‌شود.

با دریافت مجوز بند الف می‌توانید تاسیس آژانس هواپیمایی را انجام دهید. این مجوز بر اساس شرایط خاصی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود و به شما امکان فروش بلیط هواپیما را می‌دهد، اما امکان برگزاری تور‌های مسافرتی را نخواهید داشت.

اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که فرد یا افرادی بخواهند مجوز بند «الف» دریافت کنند. در این حالت اگر فردی راسا بخواهد مجوز بند الف دریافت کند، با داشتن مدرک لیسانس می‌تواند مراحل اخذ مجوز را طی کند. اما اگر این فرد مدرک تحصیلی لیسانس را نداشت یا مجموعه‌ای از افراد قصد داشتند اقدام به ایجاد یک شرکت گردشگری کنند، مشکل ایجاد می‌شود.

در این شرایط سامانه صدور مجوزها، به شرکتی مجوز می‌دهد که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز داشته باشد. سازمان هواپیمایی کشوری نیز به پیش‌شرط مجوز را داشتن اساسانامه مدنظر همان نهاد می‌داند. در واقع مجوز گرفتن در یک لوپ تکراری می‌افتد و به نظر می‌رسد راهکاری برای این پیش‌بینی نشده است.

احسان گرجی مدیر موسسه لیدوما پرواز به رویداد۲۴ می‌گوید شرکت‌ها با دارا بودن موضوع فعالیت در زمینه فروش بلیت و خدمات مسافرت هوایی منطبق با دستورالعمل هواپیمایی کشوری می‌توانند این مجوز را دریافت کنند، اما بهتر است در ابتدای کار، نظارت بردستگاه صادر کننده مجوز بیشتر و پیگیری از طریق تماس تلفنی هم ایجاد شود. باید تعاملی ایجاد شود که ارتباط برای دریافت مجوز ساده‌تر باشد نه اینکه پیچیدگی دریافت مجوز بیشتر شود.

نظرات شما
پیشخوان