تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

«یخبندان و آلوده‌ترین روز» دروغ است!/ ماجرای پیش‌بینی‌های جنجالی هواشناسی که درست از آب درنیامد

رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به دو خبر جنجالی که در رسانه‌ها با عنوان «آلوده‌ترین روز تهران» و یخبندان پایتخت در روز‌های یکشنبه و سه شنبه همین هفته منتشر شد، واکنش نشان داد و آن را جنجال دومینو وار برخی رسانه‌ها دانست.

«یخبندان و آلوده‌ترین روز» دروغ است!/ ماجرای پیش‌بینی‌های جنجالی هواشناسی که درست از آب درنیامد

رویداد۲۴ مجیدجباری: در هفته جاری دو خبر در رسانه‌های کشور جنجال به پا کرد. اما ماجرای اخباری که به نقل از سازمان هواشناسی کشور درباره آلوده ترین روز سال و یخبندان تهران مثل دومینو در رسانه‌ها چرخید،چه بود و از چه منبعی منتشر شد؟

دکتر صادق ضیائیان در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با انتقاد از برخی رسانه ها برای بی‌دقتی در نشر خبرها توضیح داد:« ما برای آلودگی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه هیچ گونه هشداری صادر نکردیم. نمی دانم این خبر دروغ و فیک از کجا آمده است. یک نشریه رسمی از سازمان هواشناسی نمی‌بینید که این حرف را مطرح کرده باشد. این خبرها اخبار کذبی بودند که فقط در رسانه‌ها منتشر شد. منشاء آن هم متاسفانه مشخص نیست. آنچه مشخص است اینکه یک رسانه،خبر فیکی را منتشر کرده و توسط دیگر رسانه‌ها دست به دست شده است. اتفاق نشریات رسمی مهمی هم این خبر را بازنشر دادند.می‌دانید که ما هرگونه مخاطره جوی را در قالب هشدارها اطلاع رسانی می‌کنیم و تا حالا خطایی در این زمینه رخ نداده است. همه هشدارهای ما در سایت سازمان هواشناسی موجود است. اخطار و هشدار درباره آلودگی هوای تهران در روز یکشنبه هیچ کجای سایت وجود ندارد.»

او با بیان اینکه،این خبر جعلی مثل یک دومینو در فضای رسانه ای کشور پخش شد، گفت:« رسانه ای که خبری را منتشر می ‌کند باید منبع خبر را هم درج کند.متاسفانه هیچ یک از رسانه ها منبعشان مشخص نبود و ما نمی توانیم به منشاء این خبر جعلی برسیم.»

ضیائیان در ادامه گفت‌وگو با همشهری آنلاین به دومین خبر جعلی درباره بخبندان در پایتخت هم اشاره کرد و گفت:«بحث یخبندان هم به همین شکل بوده است. متن هشدار هواشناسی که ما صادر کردیم وجود دارد و می توانید ببینید. ما در این اطلاعیه به کاهش دما و سرمای هوا اشاره کرده‌ایم و هیچ کجای متن «یخبندان» درج نشده است. این خبر هم نمی دانم از کجا نشات گرفته است. به نظرم این اشتباه هم به خاطر تیترسازی رسانه‌ها بوده که متاسفانه به صورت گسترده باز نشر شده است.»

رئیس سازمان ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان از رسانه‌ها خواست در زمینه انتشار اخبار، هشدارها و اطلاعیه های موجود در سایت هواشناسی دقت بیشتری به خرج دهند تا چنین خطاهای رسانه ای، مردم را نسبت به هشدارهای هواشناسی بی اعتماد نکند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان