تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

مشخصات راکت انداز ضد تانک یاسین حماس

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های راکت ضدتانک یاسین حماس خواهیم پرداخت.

مشخصات راکت انداز ضد تانک یاسین حماس

رویداد۲۴ حسین فلاحی: پس از حادثه 7 اکتبر و حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل شاهد هجوم اسرائیل به نوار غزه بودیم. با آغاز نبرد زمینی در نوارغزه تعدادی از تصاویر منتشر شده حاکی از انهدام تانک‌های مرکاوا و خودروهای زرهی اسرائیل بود. نیروهای حماس موفق شدند تا با استفاده از راکتهای ضدتانک یاسین ۱۰۵ تعدادی از تانک های مرکاوای اسرائیل را مورد هدف قرار داده و نابود کنند. در ادامه به معرفی و بررسی این سلاح ضدتانک می‌پردازیم.

تاریخچه راکت انداز یاسین حماس

این سلاح برای اولین بار توسط حماس در 30 اوت 2004 رونمایی شد. بنا به ادعای حماس، یاسین برای اولین بار در جریان نبرد جبالیا در اکتبر 2004 مورد استفاده قرار گرفت، اگرچه اولین استفاده مستند از این سلاح در یک درگیری بین حماس و پلیس فلسطین در 22 اکتبر 2004 بود. که در آن رئیس پلیس اردوگاه آوارگان شاطی در غزه بر اثر برخورد پرتابه یک یاسین به ساختمانی که در آن بود، کشته شد.

همچنین اشاره شده است که یاسین در حمله دیگری در 19 ژوئن 2005، زمانی که چریک‌های حماس به سربازان اسرائیلی در نزدیکی رفح حمله کردند، استفاده شده است.  این سلاح حتی پس از آتش‌بس سال 2005 با حماس (که متأسفانه کوتاه مدت بود) و عقب‌نشینی از نوار غزه، مورد نگرانی دولت اسرائیل باقی ماند، به ویژه اینکه حماس فعالانه در تلاش برای گسترش استفاده و تولید آن بود. در سال 2007، سربازان اسرائیلی از حضور یاسین در عملیات های جنگی خبر دادند.

مشخصات راکت انداز ضد تانک یاسین حماس

مشخص نیست که یاسین در کجا ساخته شده است. برخی منابع گزارش می دهند که این سلاح در کارگاه های کوچک زیرزمینی حماس در غزه ساخته شده است. تخمین زده می شود که حدود 2000 دستگاه از این سلاح  تولید شده است. مشخص نیست که یاسین یا مهمات آن در حال تولید یا توسعه است یا خیر، اما آنها همچنان به طور برجسته در بیانیه های مطبوعاتی حماس به نمایش در می آیند و گهگاه در مطبوعات بین المللی در فلسطین دیده می شوند.


بیشتر بخوانید: مشخصات پهپاد هرمس ۹۰۰ اسرائیل


یاسین به عنوان سلاح اصلی ضد تانک حماس توسط نیروهای تیپ عزالدین قسام مورد استفاده قرار می گرفت. گزارش شده بود که این سلاح توسط مبارزان تحت رهبری فتح و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز استفاده می شده است.

طراحی راکت انداز یاسین حماس

یاسین یک سلاح ضد زره فلسطینی است که توسط حماس ساخته شده است. این اسلحه به افتخار شیخ احمد یاسین، رهبر حماس که در 22 مارس 2004 توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) کشته شد، نامگذاری شده است. از این سلاح به نام یاسین یا آل یاسین نیز یاد می شود.

یاسین توسط "عدنان الغول" در حدود سال 2004 ساخته شد تا به تیپ های عزالدین قسام توانایی تولید یک راکت ضد زره بدهد. یاسین فلسطینی اساساً یک RPG-2 با مهندسی معکوس است. چیدمان یاسین تقریباً مشابه RPG-2 است و تنها تفاوت آشکار رنگ و طرای نهایی آن است.

بر خلاف RPG-2 کارخانه ای، یاسین با دقت زیادی در کارگاه های زیرزمینی ساخته می شود که معمولاً به تناسب و طراحی نهایی استثنایی منجر می شود. ویژگی های عملکرد پرتابگر و مهمات آن توسط حماس بیان نشده است، اگرچه احتمالاً شبیه به RPG-2 است. اعتقاد بر این است که یاسین دارای سرعت دهانه 295 متر بر ثانیه، سرعت شلیک 3 تا 4 گلوله در دقیقه و برد موثر در برابر وسایل نقلیه حدود 100 متر است. مشخص نیست که آیا پرتابه مانند مهمات ساخته شده برای RPG-2 برای خود تخریبی در یک برد تنظیم شده است یا خیر.

تنها گلوله شناخته شده برای یاسین یک پرتابه ضد تانک با سرجنگی ضد تانک انفجاری بالا (HEAT) است. ترکیب زرد رنگ ماده منفجره نشان می دهد که احتمالا آماتول (یک ترکیب TNT) است. پرکننده انفجاری آن هم می تواند از TNT مذاب، ترکیب شده با نیترات آمونیوم پودری ساخته شود. به نظر می رسد که پوشش شارژ از آلومینیوم به جای مس ساخته شده است. در حالی که یک آستر آلومینیومی به اندازه یک آستر مسی به عنوان یک نفوذگر زرهی موثر نخواهد بود، آتش سوزی آن در هنگام نفوذ زره باعث ایجاد یک گلوله آتش مناسب در داخل هر وسیله نقلیه زرهی می شود که موفق به نفوذ به آن شود. نفوذ زره حدود 200 میلی متر معادل زره همگن نورد شده (RHAe) تخمین زده شده است.

نوع جدید راکت انداز یاسین 

در حال حاضر نوع جدیدی از سلاح ضد تانک موسوم به Tandem 85 در فلسطین برای مقابله با خودروهای زرهی اسرائیل در حال ساخت است. این سلاح در دسامبر 2014 در رژه‌های تیپ القسام به طور علنی به نمایش گذاشته شد. همچنین در سال 2017، یک نسخه اصلاح شده از Tandem 85 به نمایش درآمد.

Tandem 85

سلاح های مشابه راکت انداز یاسین حماس

RPG-2: این یک موشک انداز ضد تانک شوروی است که در سال 1949 معرفی شد. این سلاح چند سال پس از معرفی، در برابر بسیاری از تانک های جدید کارایی خود را از دست داد و منسوخ شد. با این حال، نقش مهمی به عنوان یک سلاح پشتیبانی برای تخریب وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و «اهداف نرم» مختلف ایفا کرد.

RPG-7: RPG-7

RPG-7: RPG-7 از نظر طراحی بسیار شبیه به RPG-2 (و یاسین) است، اما یک پرتابه بزرگتر با کلاهک سنگین تر، با برد و سرعت دهانه بیشتر شلیک می کند. مشخص نیست که چرا حماس RPG-2 را به عنوان پایه طراحی یاسین به جای RPG-7 بسیار قدرتمندتر و در دسترس تر انتخاب کرد، اگرچه ممکن است به این دلیل باشد که مهندسی معکوس دومی چالش فنی بسیار بزرگی را برای مهندسان حماس ایجاد می کرده است.

مشخصات راکت ضدتانک یاسین

مبدا: فلسطین
ورود به خدمت: 2004
کالیبرسلاح: 40 میلی متر
کالیبر پرتابه: 85 میلی متر
وزن (بارگیری): 7 کیلوگرم
طول (بدون بار): 0.95 متر
طول (بارگذاری شده): 1200 متر
سرعت آتش: 3-4 دور در دقیقه
برد دید: 150 متر
برد آتش موثر (در برابر تانک ها): 100 متر
برد آتش موثر (بر علیه ساختمان ها و اهداف ثابت): 150 متر
نفوذ زره: 200 تا 210 میلی متر RHAe

راکت انداز ضد تانک یاسین حماس

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
اره ما که اصلا نمیردونیم اینا ایرانیه.شما فقط همین یه رنگ بزنید چهار کلمه بنویسد.دور بر ایران ایرانی.ولی بشکنه دست بی نمک
نظرات شما
پیشخوان