تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
بیزینس اینسایدر:

رکس تیلرسون، گزینه وزارت خارجه ترامپ کیست؟

انتظار می‌رود مدیر اجرایی اکسون موبیل که این طی یک دهه اخیر این غول نفتی را اداره می‌کند قراردادهای بسیاری را در سراسر جهان نهایی کرده، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان وزیر امور خارجه باشد.
رویداد۲۴- انتظار می‌رود مدیر اجرایی اکسون موبیل که این طی یک دهه اخیر این غول نفتی را اداره می‌کند قراردادهای بسیاری را در سراسر جهان نهایی کرده، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان وزیر امور خارجه باشد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از بیزینس اینسایدر، این مرد 64 ساله اهل تگزاس هیچ تجربه دولتی یا دیپلماتیکی ندارد و تمام سال‌های کاری خود را در اکسون سپری کرده؛ جایی که در سال 1975 پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تگزاس در آستین با مدرک مهندسی عمران کار خود در آن به‌عنوان مهندس تولید را آغاز کرد.

بنیان دانش تیلرسون در مورد دیپلماسی خارجی تجربه گسترده او در سفر به اقصی نقاط جهان برای اکسون بوده که در بیش از 50 کشور جهان فعالیت دارد.

همین حالا هم تاریخچه معاملات او باعث انتقاداتی شده- تیلرسون در طول فعالیت خود در اکسون روابط دورودرازی با دولت روسیه داشته که قدمت آن به دهه 1990 میلادی بازمی‌گردد.

تیلرسون چندین توافقنامه مهم با شرکت دولتی روس نفت امضا کرده و روابط شخصی نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دارد که در سال 2013 جایزه «نشان دوستی» این کشور (از نشان‌های افتخار دولتی روسیه) را به او اهدا کرد.

انتصاب تیلرسون باعث توجه و بررسی دقیق‌تر احتمال تضارب منافع می‌شود؛ فعالیت‌های جهانی اکسون بسیار گسترده است و تیلرسون یکی از سهامداران این شرکت با سهم 151 میلیون دلاری از آن است. 

اگر برای مثال آمریکا تحریم‌ها علیه روسیه که توافقنامه اکسون با این کشور را متوقف کرده، لغو کند، ارزش این سهام بیش‌ازپیش افزایش خواهد یافت.

اما به نظر می‌رسد آنچه باعث شده ترامپ جذب تیلرسون شود، سفرها و معاملات او برای اکسون است- او علناً تیلرسون را به‌عنوان یک بازیگر در سطح جهانی تحسین کرده و رضایت خود از چگونگی مدیریت اکسون تحت نظر او را ابراز داشته است.

ترامپ طی مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «تیلرسون شخصیتی بیش از یک مدیر تجاری است. ازنظر من، یکی از مزایای بزرگ او این است که بسیاری از بازیگران را به‌خوبی می‌شناسد. او توافق‌های بزرگی با روسیه داشته است. او این توافق‌ها را برای شرکت انجام داده نه خودش.»

اکسون تحت نظارت تیلرسون به «کاهش خطر تغییرات آب و هوایی در جامعه به بهینه‌ترین شکل ممکن» پایبند بوده است. وی همچنین از حامیان اصلی تجارت آزاد است و گفته که «بازار تجارت جهانی انرژی، مؤثرترین ابزار دستیابی آمریکا به امنیت انرژی را تأمین می‌کند.» 

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترامپ گفته که او از حامیان محافظت از تولیدات داخلی و تعرفه‌ها است. اگر تیلرسون نقشی ایفا کند، اظهارات عمومی او نشان می‌دهد که مخالف خطر جنگ تجاری است.

تیلرسون همچنین مخالف نظارت دولت بر شرکتش است و در سال 2012 به وال‌استریت ژورنال گفته بود: «در این کشور هزاران راه وجود دارد که «نه» بشنوید.»

هفته گذشته ترامپ طی توییتی در حساب کاربری خود در توییتر عنوان کرد که شرکت‌هایی که در تلاش برای برون‌سپاری مشاغل هستند، با «مجازات» روبرو خواهند شد که این امر انتقادات در مورد نظارت بیش‌ازحد دولت بر بخش خصوصی را به دنبال داشت.

تیلرسون روز شنبه ملاقات دوساعته‌ای با ترامپ داشت و گفته می‌شود او شانس اصلی کسب سمت وزیر خارجه آمریکا را دارد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رضا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
با بودن مقام معظم رهبری هیچ فرقی برای ما ایرانی ها نمیکند ،که وزیر امور خارجی امریکا چه کسیست ،امریکا غرق در بحران هستش ،وبا وجود مردم ذوب در ولایت امریکا هیچ خری بحساب نمیاید
خانم م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
0
درست است که پشتمان به رهبری گرم است اما نبایداینرافراموش کرد که چشم رهبر به تلاش جوانان درجهت اسلام و انقلاب(بصیرت افزایی)است. آمریکاهیچ غلطی نمیتواندبکنددرصورتی که ماننشینیم به انتظار دیگری...!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان