تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۸ دی ۱۴۰۲

بیماری‌های پوستی زیربغل چیست؟

برخی از بیماری های پوستی زیر بغل می‌توانند چند ساعت طول بکشند و در صورت برداشتن ماده تحریک کننده ناپدید شوند. برخی موارد دیگر با یک بیماری مزمن مانند پسوریازیس ممکن است برای سال‌های طولانی طول شما را درگیر خود کنند.

بیماری‌های پوستی زیربغل چیست؟

رویداد۲۴ سیما صابری: بیماری‌های پوستی زیر بغل می‌تواند به روش‌های مختلفی ایجاد شوند، به عنوان مثال، برآمدگی روی پوست یا خشک شدن آن از جمله علائمی است که علل مختلفی دارد. علل ایجاد بیماری‌های پوستی زیر بغل متغیر است و درمان آن نیز به علتش بستگی دارد.

برخی از بیماری های پوستی زیر بغل می‌توانند چند ساعت طول بکشند و در صورت برداشتن ماده تحریک کننده ناپدید شوند. برخی موارد دیگر با یک بیماری مزمن مانند پسوریازیس ممکن است برای سال‌های طولانی طول شما را درگیر خود کنند.

برخی از این بیماری‌ها با دارو‌های خانگی یا گزینه‌های بدون نسخه (OTC) قابل درمان هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به درمان با نسخه نیاز داشته باشند.

در در این مطلب به ۱۵ علت احتمالی بیماری‌های پوستی زیر بغل زیر بغل و اقداماتی که باید در مورد آن‌ها انجام دهید اشاره می‌کنیم.

علل بیماری‌های پوستی زیر بغل

در اینجا ۱۵ علت احتمالی بیماری‌های پوستی زیر بغل وجود دارد، اما ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد؛ بنابراین برای یافتن علت دقیق مشکل خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عفونت قارچی زیربغل

عفونت قارچی زیربغل نسبتاً نسبت به علل دیگر التهابات زیربغل شما رایج‌تر است و بیماری قارچی نواحی مرطوب پوست مانند زیر بغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر می‌تواند باعث تورم، خارش، پوسته پوسته شدن و ... شود.

شکل آن بثورات قرمز رنگ است که بسته به رنگ پوست شما ممکن است به رنگ خاکستری یا حتی بنفش ظاهر شوند. عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش دهند عبارتند از:

-آب و هوای گرم

-لباس‌های تنگ یا پارچه‌های مصنوعی

-عدم رعایت موارد بهداشتی

-داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل سن، وضعیت سلامتی یا درمان پزشکی

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که به نام اگزما نیز شناخته می‌شود، می‌تواند زیر بغل را حساس کند و مشکلاتی برای پوست آن ایجاد کند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشکل در پوست شما، پوست را در برابر محرک‌ها و آلرژن‌ها مستعدتر می‌کند.

پوست ملتهب می‌شود و ممکن است، پوسته پوسته شدن، خارش و خشک شدن ایجاد شود. همچنین از لکه‌های پوستی ممکن است مایع ترشح شود.
اگر به اگزما مبتلا شده باشید، خاراندن می‌تواند علائم را بدتر کرده و باعث خونریزی شود. فرد مبتلا به اگزما ممکن است در زمان‌های خاصی از سال عود شدن اگزما را تجربه کند، اما در زمان‌های دیگر هیچ جوشی نداشته باشد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی تحریک پوستی است که تا حدی به دلیل تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست ایجاد می‌شود که به صورت تکه‌های روغنی از پوسته ظاهر می‌شود وممکن است به دلیل روغن اضافی سفید یا زرد باشد.

درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت آلرژیک نوعی درماتیت تماسی است که در تماس با یک ماده حساسیت زا رخ می‌دهد. اگر واکنش آلرژیک داشته باشید، ممکن است سایر علائم آلرژی مانند کهیر و تورم را نیز تجربه کنید.

درماتیت تماسی تحریک کننده

یکی دیگر از انواع درماتیت تماسی، درماتیت تماسی تحریک کننده است که اگر پوست شما با ماده محرک تماس پیدا کند، به آن دچار خواهید شد. در این حالت احتمالاً عطر موجود در دئودورانت، یک شوینده جدید لباسشویی یا پارچه نامناسب استفاده کرده باشید.

بیماری پوستی دئودورانت زیر بغل

اگر به هر یک از مواد موجود در دئودورانت حساسیت داشته باشید، یا اگر هر یک از این مواد باعث تحریک پوست شما شود، ممکن است مشکلات پوستی ناشی از دئودورانت زیر بغل شما ایجاد شود. این در واقع نوعی درماتیت تماسی است. ممکن است متوجه التهاب، سوزش یا خارش شوید. قطع استفاده از دئودورانت احتمالاً باعث از بین رفتن بثورات می‌شود و به راحتی می‌توانید مشکل خود را رفع کنید.

بیماری‌های پوستی زیربغل چیست؟

بیماری پوستی میلیاریا

بثورات میلیاریا زمانی رخ می‌دهد که غدد و مجاری عرقی زیر بغل شما مسدود می‌شوند و منجر به برآمدگی‌های پر از عرق در زیر پوست می‌شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به درد، خارش و التهاب شود. بثورات میلیاریا معمولاً در صورت نقل مکان به منطقه خنک‌تر بهبود می‌یابند.

بثورات زیربغل فولیکولیت

فولیکولیت عفونت فولیکول مو است که در آن مو از پوست خارج می‌شود. علل مختلفی وجود دارد، اما رایج‌ترین منبع مورد اعتماد عفونت باکتریایی همین نواحی است. اگر مو به سمت داخل پوست شما بازگردد ممکن است دچار مشکلات پوستی شوید. تعریق و خاراندن می‌تواند خطر فولیکولیت را افزایش دهد.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس یک بیماری التهابی و نوعی بیماری پسوریازیس است که می‌تواند بر نواحی چین‌های پوستی یا جایی که پوست به پوست می‌رسد، مانند زیر بغل، تأثیر بگذارد. این بیماری به صورت لکه‌های صاف و واضح روی پوست ظاهر می‌شود. این بیماری در پوست‌های روشن‌تر قرمز به نظر می‌رسد، اما ممکن است در پوست‌های تیره‌تر به رنگ خاکستری، بنفش یا تیره‌تر به نظر برسد. همچنین ممکن است پوست در هنگام لمس مرطوب، خارش دار و نرم باشد. همچنین ممکن است بوی نامطبوع وجود داشته باشد.

هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی (HS) که به آن آکنه معکوس نیز می‌گویند، می‌تواند باعث ایجاد گره‌ها و آبسه‌ها در زیر پوست شود. اغلب روی زیر بغل و سایر نواحی که چین خوردگی‌های پوستی در آن‌ها ایجاد می‌شود، تاثیر می‌گذارد. HS می‌تواند باعث درد، خارش، گرما و بوی نامطبوع زیربغل شود. همچنین ممکن است ترشح مایع نیز در زیر بغل خود داشته باشید. تعریق بیش از حد ممکن است حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت قبل از ظاهر شدن ضایعه جدید رخ دهد.

اینترتریگو

اینترتریگو یک بیماری التهابی است که تمایل دارد بر مناطقی از پوست نرم‌تر تأثیر بگذارد، به عنوان مثال، زیر بغل، جایی که گرما، رطوبت و اصطکاک رخ می‌دهد برای این بیماری بهترین شرایط را ایجاد می‌کند. ممکن است فرد متوجه خارش، سوزش، گزگز و درد شود. سپس ممکن است ناحیه‌ای از التهاب ایجاد شود و ممکن است ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن پوست وجود داشته باشد. در میان افراد مبتلا به دیابت و چاقی بیشتر شایع است، به خصوص اگر آن‌ها در محیط گرم و مرطوب زندگی می‌کنند.

درماتوفیتوز

درماتوفیتوز عفونت قارچی پوستی است که می‌تواند مسری باشد، اما همه افراد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر احتمال دارد که آن مبتلا شوند. این عفونت قارچی شامل یک بثورات خارش دار است که به صورت دایره‌ای قرمز، مایل به خاکستری، بنفش یا تیره‌تر از پوست اطراف شروع می‌شود و با پاک شدن مرکز آن حلقه‌ای شکل می‌شود.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان