تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای برخی‌ها نظر مردم وقتی مهم است که منطبق بر نظر حاکمیت باشد/ اولویت جریان تندرو نتیجه تضمینی انتخابات است

فیض‌الله عرب‌سرخی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: مجموعه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که حتی اگر اصلاح‌طلبان همه موانع ایجاد شده در مسیر مشارکت را نادیده بگیرند، نمی‌توانند حضور فعالی در انتخابات داشته باشند.

فیض‌الله عرب‌سرخی

رویداد۲۴ فیض‌الله عرب‌سرخی سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ فضای انتخاباتی موجود در روز‌های منتهی به روز رای‌گیری پرداخته است. بخش‌های مهم ان گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

*برای تصمیم گیران انتخاباتی میزان مشارکت مردم اهمیت دارد. به هرحال هیچ عاقله‌ای نمی‌تواند اهمیت مشارکت بالا در انتخابات را نادیده بگیرد، اما در حال حاضر در درجه اول اهمیت، مقوله نتیجه تضمینی انتخابات است. در واقع در حال حاضر، خالص سازی و یکدست سازی اولویت جریانات تندرو در هر انتخاباتی است.

*برای برخی‌ها نظر مردم تا آنجا که منطبق بر نظر حاکمیت است، نه تنها اهمیت دارد، بلکه بسیار مفید هم هست. اما به قول استالین «وای به حال تئوری‌هایی که با نظرات ما تطبیق نکند. مشکل نظرات و تقاضا‌های مردم از جایی آغاز می‌شود که بر آراء و نظرات حکومت منطبق نباشد. در واقع وای به حال کسانی که براین نظرات اصرار داشته باشند و احیانا برای تحقق آن‌ها تلاش کنند.

*در این فرایند مردمِ بی اعتماد، دست به اقداماتی برای وصول مطالبات خود می‌زنند که ممکن است به قیمت زندان و احیانا جانشان تمام شود. اعتراضات ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که چرا باید نگران بود.


بیشتر بخوانید:

تکلیف انتخابات مجلس روشن شد/ رقابت درونی اصولگرایان بین کدام فهرست‌هاست؟

بحران لیست انتخاباتی اصلاح طلبان/ اصلاحات در کدام استان‌ها لیست می‌دهد؟


*اگر بخواهم بر چند نکته اساسی در تحلیل شرایط تاکید کنم؛ اولا جریان مستقر در قدرت با تغییر مداوم قانون، شرایط انتخابات را هرچه بیشتر با مصالح حاکمیت تطبیق داده است تا انتظارات و تقاضا‌های جامعه کمرنگ شوند. ثانیا دستگاه ناظر با ارائه تفسیر‌های مضیق، روزبه روز امکان انتخاب کردن را از صاحبان رای سلب کرده و با اعمال روش‌های مختلف، فضا را برای حضور نمایندگان سلایق و نحله‌های مختلف تنگ و به تعبیر دقیق‌تر زمینه را برای پیروزی نمایندگان یک جریان کاملا تابع و مطیع تضمین کرده است. چنین رویکردی هزینه‌هایی بسیار گزاف در پی خواهد داشت.

*مجموعه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که حتی اگر اصلاح‌طلبان همه موانع ایجاد شده در مسیر مشارکت را نادیده بگیرند، اولا نامزدی برای معرفی به مردم ندارند و حتی کسانی که با حسن نیت اقدام به ثبت نام کرده‌اند، امروز امیدی به امکان ارایه لیست ندارند، چه برسد به اینکه تقاضای مشارکت و رای دادن از مردم داشته باشند. ثانیا در پی عملکرد ناموفق نمایندگان در نهاد‌های انتخابی، یاس و نومیدی بر جامعه حاکم است واگر امکان معرفی نامزد هم داشتند، بخش مهمی از جامعه به دلیل عدم امکان تغییرات اساسی رغبتی برای حضور نخواهند داشت. 

*چنان رقبایی برای نهادهای انتخابی ساخته و پرداخته شده که نهادی همچون مجلس، به شیری بی یال و دم تبدیل شده است. با وجود اینکه محورهمه اصلاحات و تغییرات همین مجلس است، شرایط برای حضور به هیچ وجه مساعد نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان