تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

راهنمای چگونگی استرداد بلیط هواپیما

استرداد یا کنسل‌کردن بلیط هواپیما خریداری‌شده یک اتفاق رایج در بین مسافران است که اغلب به دلیل مسائل پزشکی، تغییر در برنامه‌های سفر یا اتفاقات پیش‌بینی‌نشده روی می‌دهد.

بلیت هواپیما

رویداد۲۴ هر شرکت هواپیمایی قوانین و مقررات خاص خود را در مورد کنسل‌کردن بلیط دارد، اما ممکن است بسیاری از مسافران با این سیاست‌ها آشنا نباشند. در شرایط خاص، استرداد بلیط هواپیما ممکن است منجر به ضبط کل مبلغ بلیط شود. ما قصد داریم در این مقاله به قوانین کنسلی بلیط هواپیما، مراحل استرداد، جریمه‌های کنسلی و موارد دیگر بپردازیم.

 

با استرداد و کنسلی بلیط هواپیما آشنا شوید

ممکن است به دلیل تغییر در برنامه سفر، استرداد یا کنسلی بلیط هواپیما رخ دهد و مسافران ممکن است بخشی از هزینه سفر را استرداد کنند. شرایط و مقررات استرداد بلیط یا لغو پرواز منوط به نوع بلیط است. به‌عنوان مثال، لغو بلیط چارتر ممکن است منجر به کسر کل هزینه بلیط به‌عنوان جریمه شود، بدون اینکه مبلغی برای مسافر بازپرداخت شود. استرداد بلیط هواپیما معمولاً با کنسل‌کردن بلیط از طریق آژانس مسافرتی یا دفتر هواپیمایی، به‌صورت حضوری یا آنلاین انجام می‌شود.

 

تفاوت بین استرداد بلیط هواپیما داخلی و لغو بلیط هواپیما خارجی

فرایند استرداد بلیط هواپیما داخلی شامل پرداخت جریمه قابل اعمال به‌صورت حضوری در دفتر هواپیمایی یا آژانس مسافرتی است و مابقی مبلغ به مسافر بازپرداخت می‌شود. این روش هم برای سفرهای داخلی و هم برای سفرهای خارجی اعمال می‌شود، مشروط بر اینکه شرکت هواپیمایی خارجی در ایران دفتر داشته باشد. برای کنسلی بلیط هواپیما خارجی خریداری شده، اطلاعات لازم از طریق سایتی که بلیط را از آن خریداری کرده‌اید، قابل ارائه است. پس از کسر مبلغ جریمه، مابقی هزینه بلیط به حساب مشتری واریز می‌شود.

 

دستورالعمل کنسل‌کردن بلیط هواپیما

زمانی که مسافری به هر دلیلی بخواهد پروازی را لغو کند، صنعت هواپیمایی از آن به‌عنوان «استرداد بلیط هواپیما» یا «لغو پرواز» یاد می‌کند. شرایط و مقررات کنسلی بر اساس چارتر بودن یا سیستمی بودن بلیط و شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریداری شده است، متفاوت است. بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت لغو، تأخیر یا تغییر پرواز بر عهده شرکت هواپیمایی صادرکننده بلیط است. در مواردی که خود مسافر اقدام به لغو بلیط نکرده باشد، شرایط کنسلی بر اساس مقررات شرکت هواپیمایی عامل و سازمان هواپیمایی است.

برای اعمال تغییرات در بلیط پرواز موجود، بلیط اصلی باید قبل از خرید بلیط جدید در تاریخ و زمان مورد نظر لغو شود. جریمه کنسلی بر اساس نوع بلیط و زمان باقی‌مانده تا پرواز محاسبه می‌شود که کسر آن به‌عنوان جریمه اعمال می‌شود و مابقی در صورت لزوم به مسافر بازپرداخت می‌شود.

 

راهنمای استرداد بلیط هواپیما

اگر به‌صورت آنلاین بلیط هواپیما را از خطوط هوایی یا پلتفرم‌های خرید بلیط هواپیما تهیه کرده‌ باشید،  کنسلی بلیط هواپیما و استرداد وجه را می‌توان به‌راحتی از طریق همان پلتفرم انجام داد. مبلغ برگشتی پس از کسر جریمه مستقیماً به حساب خریدار واریز می‌شود. این فرآیند را می‌توان به‌طور کامل به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به آژانس مسافرتی تکمیل کرد. فقط کافی است وارد صفحه استرداد بلیط شوید و با تکمیل مراحل موجود، بلیط هواپیما خود را لغو کنید.

برای پردازش سریع لغو بلیط، فیلدهای کد رهگیری و تاریخ را تکمیل کنید تا بلیط خود را به سرعت پیدا کنید. پس از مشخص‌شدن بلیط، گزینه استرداد را انتخاب کنید. بلیط خاص برای استرداد انتخاب کنید و روی سلول وضعیت آن کلیک کنید تا خلاصه‌ای از وضعیت بلیط را مشاهده کنید. با کلیک بر روی دکمه پیگیری استرداد به مرحله بعدی بروید.

بلیت هواپیما

تفاوت بین لغو بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

فرآیند استرداد بلیط هواپیما سیستمی شامل مراجعه حضوری یا آنلاین به آژانس‌های مسافرتی یا دفاتر هواپیمایی برای ثبت درخواست استرداد بلیط است. مبلغ جریمه استرداد براساس زمان لغو بلیط تعیین می‌شود و معمولاً بسته به سیاست‌های خطوط هوایی بین 10٪ تا 80٪ متغیر است. با این حال، برای انواع بلیط هواپیما ارزان مثل بلیط‌های چارتر، معمولاً کل مبلغ بلیط به‌عنوان جریمه برای کنسل‌کردن بلیط ضبط می‌شود.

 

لغو بلیط هواپیما در کلاس‌های پروازی مختلف

درصد جریمه کنسلی بلیط پرواز بر اساس کلاس پرواز متفاوت است. کلاس‌های متفاوت پرواز، با جریمه‌هایی به‌میزان 20٪ تا 60٪ برای بازه‌های زمانی مختلف قبل از پرواز، قوانین خاصی برای استرداد بلیط هواپیما دارند. علاوه بر این، بلیط‌های غیرقابل استرداد، مانند بلیط‌های کلاس N، امکان استرداد را ندارند.

 

استرداد بلیط هواپیما کودکان در مقابل لغو بزرگسالان

به طور کلی، نرخ استرداد بلیط هواپیما برای کودکان و بزرگسالان معمولاً در خطوط هوایی و کلاس‌های پروازی مختلف یکسان است. استرداد یا لغو بلیط بزرگسالان و کودکان معمولاً مستلزم پرداخت جریمه مربوط به استرداد است.

 

دستورالعمل‌های لغو در سراسر خطوط هوایی

سیاست‌های لغو در خطوط هوایی مختلف توسط مقررات داخلی و قوانین هوانوردی کشورهای مربوطه تنظیم می‌شود. جریمه‌های کنسلی در بین خطوط هوایی بر اساس کلاس‌های بلیط متفاوت است و جریمه‌هایی از مسافران کسر می‌شود. برای مثال، ایران‌ایر برای استرداد بلیط در تمامی کلاس‌ها تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز ۳۰ درصد جریمه اعمال می‌کند که تا ۳ ساعت قبل از پرواز به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

 

مناسب‌ترین زمان‌بندی برای لغو بلیط پرواز

برای به‌حداقل‌رساندن ضرر و زیان هنگام کنسل‌کردن بلیط هواپیما، شروع فرایند کنسلی قبل از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز توصیه می‌شود. با انجام این کار، جریمه‌ای معادل 20 درصد از قیمت بلیط اعمال می‌شود که زیان مالی کمتری را در برمی‌گیرد. این خط‌مشی معمولاً برای بلیط‌های سیستمی اعمال می‌شود و جریمه جزئی برای آنها اعمال می‌شود، درحالی‌که بلیط‌های غیرقابل‌استرداد منجر به از دست دادن کامل هزینه‌ها پس از لغو می‌شود.

هیچ بازه زمانی خاصی برای کنسل‌کردن بلیط هواپیما بین خرید و زمان پرواز وجود ندارد. با این حال، جریمه‌های کنسلی منوط به نزدیکی زمان لغو به زمان پرواز است و لغو بلیط نزدیک‌ به زمان پرواز، جریمه‌های بیشتری را در پی خواهد داشت. استرداد بلیط بدون جریمه در مواقع تأخیر پرواز، طبق تایید شرکت هواپیمایی، اعطا می‌شود.

 

تعیین ضرورت لغو

هزینه لغو بلیط هواپیما در صورت تغییر برنامه سفر یا در موارد تأخیر طولانی پرواز بیش از 3 ساعت تضمین می‌شود. در چنین شرایطی، مسافران می‌توانند از شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی درخواست کنسلی و استرداد وجه کنند. کنسلی‌های مربوط به تأخیر پرواز معمولاً جریمه‌ای ندارند و به مسافران این امکان را می‌دهند که تمام بلیط را استرداد کنند.

 

مقررات کنسلی بلیط رفت‌وبرگشت

برای پروازهای داخلی، قوانین لغو بلیط رفت‌وبرگشت با بلیط‌های یک طرفه مطابقت دارد. برای این بلیط‌ها نیز مسافران ملزم به پرداخت جریمه بر اساس زمان پرواز و دریافت باقیمانده کرایه استرداد شده هستند. شرایط لغو پروازهای بین‌المللی کمی متفاوت است. در پروازهای رفت‌وبرگشت با هزینه کمتر از دو بلیط یک طرفه جداگانه، استرداد بلیط هواپیما، هزینه یک مرحله از سفر را کسر می‌کند. مبلغ استرداد با بالاترین کرایه یک‌طرفه مطابق با کلاس پرواز برای مسیر انتخابی محاسبه می‌شود.

بلیت هواپیما

کلام آخر

بسیاری از ما با موقعیت‌هایی مواجه شده‌ایم که به دلیل عواملی مانند آب‌و‌هوای نامساعد، مسائل قانونی یا محدودیت‌های ترافیکی یا سایر مسائل شخصی باید به فکر استرداد بلیط هواپیمای خریداری‌شده باشیم. در این زمان‌ها، یک سوال رایج که مطرح می‌شود این است که آیا امکان بازگشت هزینه بلیط و استرداد بلیط وجود دارد یا خیر. در این راهنما ما فرایند استرداد بلیط هواپیما را به‌خوبی برای شما توضیح دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بلیت هواپیما
نظرات شما
پیشخوان