تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۳

پیام ویژه حزب‌الله به اسرائیل؛ آسمان لبنان از پهپاد‌های اسرائیلی خالی شد

خبرنگاران در لبنان خبر دادند بعد از سرنگونی پهپاد، برای اولین بار مدتی شاهد خالی شدن آسمان لبنان از حضور پهپاد‌های اسرائیلی بودیم.

حزب الله لبنان

رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: حزب‌الله لبنان چند روز پیش اعلام کرد، یک فروند پهپاد جاسوسی از نوع هرمس ۹۰۰ را سرنگون کرده است.

گرچه سرنگونی پهپاد در جریان جنگی که به شکل پلکانی در حال شدت گرفتن است مسئله‌ای عادی به نظر می‌رسد، اما این خبر به آن سادگی که در برخی رسانه‌ها به آن پرداخته شد، نیست و شاید این اقدام بیش از آنکه جنبه نظامی داشته باشد، پیامی از سوی حزب‌الله و محور مقاومت به ساختار نظامی و اطلاعاتی اسرائیل باشد که ما از توانمندی شما مطلع و روی آن کار کرده‌ایم.

اینکه کمتر از ۴۸ ساعت بعد از آنکه دبیر کل حزب‌الله لبنان حمله به کنسولگری ایران در دمشق را نقطه عطف جنگ علیه اسرائیل خواند این پهپاد سرنگون شد، می‌تواند گواهی بر این مدعی باشد. 


بیشتر بخوانید: به مصلحت نیست به صورت علنی وارد جنگ با اسرائیل شویم | گروه‌های نیابتی ما جواب اسرائیل را می‌دهند


به گفته کارشناسان اسرائیلی پهپاد هرمس ۹۰۰ مایه فخر و مباهات صنایع نظامی اسرائیل محسوب می‌شود و نیروی هوایی اسرائیل به شکل عمده‌ای در عملیات شناسایی و نیز تهاجمی پیچیده از آن استفاده و به آن تکیه می‌کند.

هرمس ۹۰۰ در واقع نسخه به‌روزشده چند نسل قبلی از هرمس است که به گفته این کارشناسان عملکرد خیره‌کننده‌ای در صحنه‌های جنگ و درگیری داشته‌اند.

در اسرائیل به دلیل توانمندی‌های گسترده‌اش به آن «کوشاو» یا همان ستاره اطلاق می‌کنند، حجمی متوسط و وزنی در حدود یک تن دارد و قادر است به شکل مداوم ۳۰ ساعت در هوا باقی بماند و تا ارتفاع ۳۰ هزارپایی برسد.

دستگاه‌های موجود در این پهپاد به او اجازه می‌دهد تا از ارتفاعی امن مناطق وسیعی را مورد شناسایی و پایش قرار دهد و تصاویر خود را با کیفیت بالای به پایگاه زمینی ارسال کند.

طول بال‌های این پهپاد ۱۵ متر و قادر است ۳۰ کیلوگرم سلاح روی آن قرار بگیرد.

اما هدف قرار گرفتن این پهپاد نه تنها در شرایط فعلی جنگ ضربه‌ای به استراتژی جنگی اسرائیل وارد می‌کند بلکه می‌تواند خریداران این پرنده را هم در مورد کارایی آن به ویژه در شرایطی که جنگ غرب و روسیه وارد مرحله تازه‌ای شده است، مجدداً به فکر وادارد.

در این میان، خبرنگاران حاضر در لبنان نیز خبر دادند بعد از سرنگونی پهپاد، برای اولین بار مدتی شاهد خالی شدن آسمان لبنان از حضور پهپاد‌های اسرائیلی بودیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان