تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی سامانه دفاع موشکی تاد

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سامانه دفاع موشکی تاد خواهیم پرداخت.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

رویداد۲۴  حسین فلاحی: سامانه دفاع موشکی ارتفاع بالا تاد (THAAD)، یک سیستم تسلیحات دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات موشک های بالستیک تاکتیکی در برد 200 کیلومتر و ارتفاع تا 150 کیلومتر است.

سیستم تاد، یک "سپر دفاعی لایه ای" را برای محافظت از مکان های استراتژیک یا تاکتیکی با ارزش مانند فرودگاه ها یا مراکز جمعیتی فراهم می کند. موشک تاد تهدیدات برون جوی و درون اتمسفر را رهگیری می کند.

این سایت‌ها همچنین با سیستم‌های سپر دفاعی سطح پایین‌تر و متوسط، مانند پاتریوت PAC-3، که موشک‌های وارده متخاصم را در 20 تا 100 برابر ارتفاع کمتر رهگیری می‌کند، محافظت می‌شوند.

سیستم تاد ازابتدای تولید در طول 16 آزمایش رهگیری گذشته خود 100 درصد موفقیت را حفظ کرده است. این سیستم در شانزدهمین تلاش خود در آگوست 2019 برای اولین بار از کیت پرتاب از راه دور ساخته شده توسط دولت استفاده کرد تا برد منطقه مورد دفاع را افزایش دهد.

برنامه دفاع موشکی هوایی تاد

در سال 1992، موشک‌های لاکهید مارتین و اسپیس و سایر شرکای تیم صنعتی قراردادی 689 میلیون دلاری برای توسعه سیستم تاد دریافت کردند. ریتون به عنوان پیمانکار فرعی برای توسعه رادار زمینی انتخاب شد..

برنامه تاد در سال 2000 وارد فاز توسعه مهندسی و ساخت شد. در می 2004، تولید 16 موشک آزمایشی پرواز در تاسیسات جدید لاکهید مارتین در شهرستان پایک، آلاباما آغاز شد.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

 اولین آزمایش پروازی کل سیستم، از جمله موشک، پرتابگر، رادار و سیستم کنترل آتش، در می 2006 انجام شد. دومین آزمایش موفقیت آمیز در آوریل 2007 با رهگیری در اتمسفر میانی انجام شد. در اکتبر 2007، تاد موفق شد یک هدف واحد را در خارج از اتمسفر رهگیری کند. در ژوئن 2008، تاد با موفقیت یک هدف جداکننده را در اتمسفر میانی رهگیری کرد. تا پایان سال 2011، تاد، 9 رهگیری و 12 آزمایش پرواز را انجام داد. 

باتری موشک تاد

باتری تاد معمولاً 9 پرتابگر را به کار می‌گیرد که هر کدام 8 موشک را حمل می‌کنند، با دو مرکز عملیات تاکتیکی متحرک و یک رادار زمینی.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

اطلاعات موشکی تاد

این موشک 6.17 متر طول دارد و مجهز به موتور موشک سوخت جامد تک مرحله ای با بردار رانش است. موتور موشک توسط پرت اند ویتنی راکت داین عرضه می شود. وزن پرتاب 900 کیلوگرم است.

داده های شی هدف و نقطه رهگیری پیش بینی شده قبل از پرتاب موشک دانلود می شود. اطلاعات هدف و رهگیری به روز شده نیز به موشک در حال پرواز منتقل می شود.

یک موتور جداسازی در بین مرحله در انتهای جلوی بخش تقویت کننده نصب شده است. موتور جداسازی به جداسازی وسیله نقلیه کشنده جنبشی و موتور تقویت شده مصرف شده کمک می کند.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

یک ماژول جستجوگر مادون قرمز نصب شده بر روی گیمبال در قسمت دماغه، ترمینال را برای نزدیک شدن به موشک هدف در مرحله پایانی نزدیک شدن فراهم می کند.

در مرحله اولیه پرواز، پنجره جستجوگر با یک پوشش محافظ دو تکه تاشو پوشیده شده است. سر جستجوگر مادون قرمز که توسط  بی ای ئی سیستمزساخته شده است، یک آرایه صفحه کانونی خیره کننده ایندیم آنتیموناید است که در باند طول موج 3 میکرومتر تا 5 میکرومتر مادون قرمز میانی کار می کند.

پرتاب کننده کامیون M1075

9 پرتابگر M1075 روی کامیون در یک باتری معمولی تاد وجود دارد. وسیله نقلیه پرتاب، یک کامیون تاکتیکی تحرک سنگین توسعه یافته شرکت اوشکوش تراک با سیستم حمل بار است. این پرتابگر با طول 12 متر و عرض 3.25 متر، ده کانتینر پرتاب موشک را حمل می کند. باتری های اسید سرب در حالی که در پرتابگر هستند، نیروی اولیه را تامین می کنند. باتری ها با یک ژنراتور کم نویز شارژ می شوند. پس از شلیک، بارگیری مجدد وسیله پرتاب 30 دقیقه طول می کشد.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

رادار زمینی

راهنما برای سیستم تاد توسط رادار زمینی ریتون سیستمز  AN/TPY-2  برای نظارت، طبقه بندی تهدید و شناسایی تهدید ارائه شده است. تاد همچنین می تواند توسط ماهواره های نظارتی نظامی شناسایی شود.

واحدهای رادار زمینی C-130 قابل حمل هوایی هستند. رادار AN/TPY-2 از یک آرایه فازی آنتن میدان دید کامل با دیافراگم 9.2 متر مربعی استفاده می کند که در باندهای I و J  کار می کند و شامل 25344 ماژول انتقال و دریافت مایکروویو حالت جامد است. این رادار توانایی به دست آوردن اطلاعات تهدیدات موشکی در برد تا 1000 کیلومتر را دارد.

اولین رادار تولیدی در محدوده موشکی وایت سندز در نیومکزیکو آزمایش شد. در سپتامبر 2004، رادار تاد یک موشک بالستیک تاکتیکی را ردیابی کرد و یک موشک پاتریوت PAC-3 را با موفقیت رهگیری کرد.

آژانس دفاع موشکی ایالات متحده در ژوئن 2020 قراردادی به ارزش 2.3 میلیارد دلار برای تولید هفت رادار AN/TPY-2 مبتنی بر نیترید گالیوم  به عنوان یک جزء سیستم تاد به ریتون اعطا کرد.

مرکز عملیات تاکتیکی

هر باتری تاد دارای دو مرکز عملیات تاکتیکی است. TOC توسط نورثروپ گرومن توسعه داده شده است. TOC دو ایستگاه اپراتور را در خود جای می دهد و به سه پردازشگر داده HP-735 Hewlett-Packard مجهز شده است.

سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا «تاد»

 

مشخصات کلی سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالای تاد

نام: تاد

نوع: سیستم دفاع موشکی ارتفاع بالا

طول: 6.17 متر

وزن راه اندازی: 900 کیلوگرم

سرعت: 2800 متر بر ثانیه

دامنه: بیش از 200 کیلومتر

حداکثر ارتفاع رهگیری: 150 کیلومتر

دامنه: 1000 کیلومتر

فرکانس: باند I و J

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان