تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مردی با یک دل و دو دلبر | پرویز داوودی، دوستدار احمدی‌نژاد و یار هاشمی شاهرودی درگذشت

پرویز داوری درگذشت. او که سال‌های سال مهمترین چهره اقتصادی یکی از دولت‌ها بود و تفکرات او تأثیر مستقیمی بر زندگی میلیون‌ها نفر گذاشت. جز حلقه آمریکایی‌های جبهه پایداری بود. معتقد بود قیمت دلار باید خیلی پایین‌تر باشد و ده‌ها نظریه اقتصادی دیگر که کمتر اقتصاددان مستقلی، حاضر به زدن مهر تایید به زیر آنهاست.

پرویز داوودی کیست

رویداد۲۴ | میثم سعادت: صندلی معاون اولی دولت احمدی نژاد، صندلی مبارکی نبود. هنوز چند ماه از پایان دولت احمدی نژاد نگذشته بود که رحیمی، معاون اول دولت دوم به زندان افتاد. رحیم مشایی هم که فقط چند روز در این کرسی نشست و دستور رسید که برخیزد. پرویز داودی هم حالا در فروردین ۱۴۰۳ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

او سال ۸۴ جانشین محمدرضا عارف شد. اتفاقا هر دوی این دو نفر، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا بودند. عارف مهندسی فنی خوانده بود، اما داودی اتفاقا فارغ تحصیل اقتصاد بود و نشانه‌ای از رئیس جمهوری داشت که قصد مبارزه با فقر و فساد را داشت.

پرویز داودی در یک زمینه دیگر هم نامی ماندگار دارد. او تنها معاون اقتصادی تاریخ قوه قضاییه ایران است. معاونت اقتصادی در دوره هاشمی شاهرودی، رئیس وقت قوه قضاییه، و با حکم او ایجاد شد و با و در همان دوران هم منحل شد و در همان مدت هم، فقط یک رئیس داشت، پرویز داودی

رابطه خوب پرویز داودی تا آخرین روز‌های حیات هاشمی شاهرودی هم ادامه داشت و او به عنوان رئیس دفتر هاشمی شاهرودی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعالیت می‌کرد ضمن اینکه همزمان از سال ۸۵ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بود.

شباهت دیگری هم داودی با عارف داشت. او هم اهل سکوت بود و زیاد اظهار نظر نمی‌کرد. چنانچه در کل حوادث ۸۸، فقط چند جمله از او به یادگار ماند. یکی زمانی که گفته بود «ما آقای احمدی‌نژاد را آسان گیر نیاورده‌ایم که به راحتی از دست‌شان بدهیم»

داودی در انتخابات ۹۶ از جمله افرادی بود که با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرد.

پرویز داودی گفته بود عضو جبهه پایداری نیست، اما او یکی از افرادی بود که در تهیه برنامه انتخاباتی جبهه پایداری مشارکت داشت و درباره این برنامه گفته بود «عدالت، مردمی کردن و همگانی نمودن برنامه‌ها از اولویت‌های ما است، حرکت سایر برنامه‌ها در مسیر برنامه‌های فرهنگی و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های ما به حساب می‌آید تا انشاءالله دولت یازدهم علاوه بر اینکه خودش مفاسدی نداشته باشد، حتی در برابر فساد تحمل پذیر هم نباشد.»

او در انتخابات سال ۹۴ هم نامزد انتخابات شد و گفته بود «۲ روز مانده به ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی بنا به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و درخواست برخی دوستان، تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات مجلس گرفتم و اگر در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار نمی‌گرفتم حتما از کاندیداتوری انصراف می‌دادم.».
اما او‌که روزی جایگزین عارف در صندلی معاون اولی شده بود، شاهد آن بود که دسته دسته مردم به لیست عارف رای دادند و معاون اول احمدی نژاد هم نتوانست وزن رای لیست اصولگرایان را به اندازه کافی بالا ببرد و در نهایت شکست تلخی را در انتخابات متحمل شدند.

او سال ۹۷ در کنار برخی مدیران دولت احمدی نژاد در بیانیه‌ای علیه احمدی‌نژاد نوشتند «خیر و مصلحت ایشان را در بازگشت به آرمان‌های امام و انقلاب می‌دانیم که اهم آن تقوای الهی، ولایت پذیری و خدمت خالصانه به مردم است و خاستگاه اقبال مردم به وی در سال ۸۴ بوده است.»

پرویز داودی در این سال‌ها یکی از منتقدین جدی FATR بود و به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین چهره‌های مجمع تشخیص مصلحت، مانع تصویب لوایح مرتبط در مجمع شده بود و این آخرین یادگاری مهم او برای مردم ایران بود.   او که در انتخابات مجلس از لیست عارف شکست خورده بود، اجازه نداد مصوات اقتصادی مجلس میانه رو تبدیل به قانون شود و هرچند عارف هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اما اکثریت اعضای مجمع، همفکران پرویز داودی بودند.

گرچه شاگردان آن مرحوم از اخلاق او با احترام یاد می‌کنند، اما بسیاری کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از تصمیمات اقتصادی استاد انتقاد کردند.

پرویز داوودی کیست؟

پرویز داوودی سال ۱۳۵۹ دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ایالتی آیووا در آمریکا دریافت کرد و استاد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی بود. داودی مدتی  در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و در دوره اول چهارساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد؛ معاون اول رئیس جمهور بود.

 پرویز داوودی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ در دفاع از اعلام نتایج انتخابات گفت: «ما آقای احمدی‌نژاد را آسان گیر نیاورده‌ایم که به راحتی از دست‌شان بدهیم. مقام معظم رهبری را آسان به دست نیاوردیم که به راحتی از دست‌شان بدهیم.»

هاشمی شاهرودی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام شهریور ۱۳۹۶ در حکمی پرویز داوودی را به عنوان رئیس دفتر خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
اسفندیار رفیعی کشتلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
4
0
درود بر چهره خدامی که مصداق رحما به ملت و مبغوض منافقین و اصلاح طلبان بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
0
0
کاش در زمان حیاتمان درک کنیم که زندگانی در دنیا چند روزی بیشتر نیست و در این چند روزه جایگاه درست تاریخ را انتخاب کنیم .
جایگاه حقیقت دوستی نه مصلحت پرستی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان