تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

بهترین جاذبه‌های گردشگری مشهد

همه ما مشهد را با امام‌رضا می‌شناسیم اما تنها جای دیدنی این شهر این مکان زیارتی نیست.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: همه ما مشهد را به امام رضا و به‌عنوان یک مکان زیارتی می‌شناسیم درواقع اگر به ما بگویند مشهد تنها چیزی که به ذهنمان می‌رسد رفتن به زیارت امام رضاست، اما باید بدانید مشهد به اندازه‌ای مکان‌های زیبا دارد که همگی ما از آن‌ها غافلیم.

به گزارش رویداد۲۴ از آن‌جایی‌که مشهد شهری مهم از هر لحاظ در ایران است می‌خواهیم در این نوشته مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آن را با شما درمیان بگذاریم تا اگر به این شهر رفتید خود را محدود به رفتن حرم نکنید و دیگر مکان‌های این شهر را هم بروید و از دیدن آن‌ها کیفور شوید.

در ادامه با جاذبه‌های گردشگری مشهد با ما همراه شوید.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

حرم امام رضا

همه می‌دانیم که مشهد است و حرم امام رضا؛ درواقع از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و زیارتی و گردشگری مشهد حرم امام رضاست که در سال گردش‌گران بسیاری را به سمت خود می‌خواند.اگر به حرم امام رضا بروید از دیدن آن هم عظمت و شکوه شگفت‌زده می‌شوید. بد نیست بدانید حرم علی ابن موسی الرضا (ع) در طول تاریخ بار‌ها و بار‌ها دچار تغییر و توسعه قرار گرفته است و هرگز در گذشته به این شکل نبوده است.

همان‌گونه‌که گفتیم هر سال میلیون‌ها تن زائر از ایران و دنیا برای زیارت شاه خراسان روانه مشهد می‌شوند.

نکته جالب در مورد این حرم که شاید ندانید این است براساس روایت‌ات تاریخی ایشان شخصا در سفر به مرو، محل حرم رضوی را مشخص کرده‌اند.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

خانه توکلی مشهد

یکی از مکان‌های دیدنی و شاید کم‌تر شناخته‌شده در مشهد خانه توکلیست. این خانه که از ساختمان‌های قدیمی مشهد است در بافت قدیم این شهر قرار دارد و شوربختانه امروزه در میان ساخت و ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی قرار گرفته است.

خانه توکلی، یکی از بنا‌های تاریخی مشهد به شمار می‌رود. این بنای تاریخی، از دوره قاجار تا به امروز پابرجا باقی مانده است. از ویژگی‌های برجسته این بنا می‌توان به کاشی‌کاری و آجرکاری در نمای آن اشاره کرد. ستون‌های آجری و همچنین کتیبه‌ای در بالای آن، به این خانه جلوه‌ای زیبایی داده‌اند.

این خانه در ابتدا متعلق به فردی به نام کشمشیان بود که بعد‌ها شخص دیگری به نام توکلی آن را خریداری کرد و تا امروز این نام بر روی این خانه مانده است.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

خانه داروغه

اگر جزو کسانی باشید که اماکن تاریخی لذت می‌برند در سفر به مشهد باید از خانه‌های تاریخی و بسیار زیبای این شهر هم دیدن کنید و گشت و گذار در آن‌ها را در برنامه‌های خود بگذارید.

در شهر مشهد نیز خانه‌های قدیمی مرمت شده زیادی وجود دارند که گذشته این شهر را به تصویر می‌کشند. خانه تاریخی داروغه مشهد یکی از جا‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود که با معماری زیبا و عجیب خود، چشم‌به‌راه گردش‌گران است.

این خانه در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد.

اگر به مشهد سفر می‌کنید حتما به خانه‌های مرمت‌شده در سطح شهر سر بزنید و از زیبایی‌های آن‌ها لذت ببرید.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

باغ ملی مشهد

نخستین بوستان مشهد باغ ملیست که هر ساله میزبان گردش‌گران بسیاریست.

جالب است بدانید این باغ در ابتدا یک ملک خصوصی بوده است. در ابتدا، حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار این باغ را در دست داشته‌اند. آن‌ها از این باغ به‌عنوان تفرجگاه و استراحتگاه خود استفاده می‌کردند.

در سال ۱۲۸۰ شمسی، مظفرالدین شاه قاجار، این باغ را به حاج کاظم ملک‌التجار اهدا کرد. سند این فرمان نیز در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد. پس از حاج کاظم، این ملک به فرزند ارشد وی یعنی حاج حسین ملک رسیده است. حاج حسین ملک، از جمله نیکوکاران برجسته شهر مشهد به شمار می‌رود؛ وی، در سال ۱۳۴۰ شمسی، این باغ را برای استفاده عموم مردم، به شهرداری مشهد واگذار کرده بود.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

آرامگاه فردوسی

بعید است کسی به مشهد برود و سری به آرامگاه فردوسی شاعر بلندآوازه ایرانی و پاس‌دارنده زبان و ادبیات پارسی نزند.

بنای آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین آرامگاه‌های ایران و جا‌های دیدنی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. بد نیست بدانید در این آرامگاه دو فرد مشهور دیگر یعنی مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان هم مدفونند.


بیشتر بخوانید:  بهترین جاذبه‎‌های گردشگری همدان


آرامگاه فردوسی با عنوان «مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی» در شهر توس قرار دارد و فاصله مشهد تا آرامگاه فردوسی حدود ۳۰ کیلومتر است.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

طرقبه

یکی دیگر از جا‌های مشهور و زیبای مشهد طرقبه است. طرقبه یکی از جاهاییست که، چون آب و هوای خوبی دارد و درواقع ییلاق محسوب می‌شود نه تنها گردش‌گران بل‌که اهالی مشهد را هم در هر موقعیتی به سمت خود می‌خواند.

طرقبه هم‌چنان توانسته است حالت بکر خود را حفظ کند پس اگر دنبال طبیعت دست نخورده هستید طرقبه می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی یکی دیگر از جا‌های زیبا و پربازدید و محبوب در میان گردش‌گران است.

وجود کوه‌ها، دریاچه ها، باغ‌ها، موزه، مراکز هنری، امکانات فرهنگی و تفریحی در این مجموعه از عوامل محبوبیت این مکان است.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

مسجد گوهرشاد

معمولا همه ما از گوهرشاد و این مسجد چیز‌هایی می‌دانیم و در کتب درسی درباره آن خوانده‌ایم.

مسجد گوهرشاد یکی از مساجد اصیل تاریخ معماری ایرانی-اسلامی به شمار می‌رود و از جا‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این اثر زیبای تاریخی، نشان‌دهنده اوج اعتلای هنر ایرانی-اسلامی در دوره تیموریان است. هنر و معماری دروه تیموری در این اثر موج می‌زند.

مسجد گوهرشاد که از مساجد چهارایوانی است، معماری زیبایی دارد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشادآغار، دختر امیر غیاث الدین، همسر شاهرخ تیموری و در دوران استانداری پسرش بایسنقرمیرزا، در سال ۷۹۴ شمسی در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) در مشهد ساخته شد. بانو گوهرشاد از زنان نامدار عصر تیموری بود که بسیار مورد توجه امیر وقت قرار داشت و در امور مملکتی مشورت می‌داد. نام وی در دو محل از بنای مسجد، یکی در بالای در ورودی ایوان دارلسیاده و دیگری در کتیبه ایوان مقصوره با خط زیبای شاهزاده بایسنقر میرزا با کاشی معرق به‌عنوان بانی مسجد نگاشته شده و به یادگار مانده است.

بهترین جاذبه‌های گردش‌گری مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

همان‌گونه‌که گفتیم مشهد جا‌های دیدنی بسیاری دارد و محدود به حرم امام رضا نیست. یکی از اماکنی که حتما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مشهد به آن‌جا سر بزنید آرامگاه نادرشاه افشار است.

معماری باشکوه آرامگاه نادرشاه از یک سو و موزه نادری از دیگر سو این مکان را به یکی از بهترین جا‌ها برای بازدید تبدیل کرده است.

آرامگاه فعلی نادرشاه افشار در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع بنا شده است یعنی شما ساعات زیادی را می‌توانید در یک مجموعه منحصر به فرد و گره خورده با تاریخ کشورتان بگذرانید و از آن لذت ببرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشهد ، صنعت گردشگری
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان