تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

مهدی فضائلی کیست؟

مهدی فضائلی بار‌ها به خاطر اظهارات جنجالی‌اش مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. او که عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب و فعال سیاسی اصولگرا است، گفته است: «بتازگی برخی مسئولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»

مهدی فضائلی کیست؟

رویداد۲۴ سیما صابری: مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب و یکی از چهره‌های اصولگرا است که یکی از مهم‌ترین سمت‌های بر عهده گرفتن ۵ سال مدیرعاملی خبرگزاری اصولگرای فارس بوده است. مهدی فضائلی البته در دوره‌ای نیز مدیر عامل انتشارات سروش نیز بوده است. مهدی فضائلی این روز‌ها به خاطر یکی از توییت‌هایش درباره حجاب مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام سیاسی و هم حرام شرعی است. منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم؛ کار‌های بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. پ.ن:بتازگی برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»

این توییت فضائلی درباره حجاب در پی اظهارنظر‌های دنباله‌دار پس از تذکر رهبری به کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب پس از اجرای «طرح نور» فراجا ادامه داشته است. یکی از این سخنان مهم مربوط به آیت‌الله جوادی آملی بود که گفته بود: «اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت.» از سوی دیگر وزیر کشور دولت رئیسی بود که به تقدیر از رفتار گشت ارشاد در «طرح نور» پرداخته بود. دادستان کل کشور نیز تاکید کرده بود که «به نیرو‌های فراجا تاکید می‌کنم در این موضوع مراعات حد و حدود و حریم‌ها را داشته باشند.»

این درحالی است که برخی یکی از توییت‌های قدیمی فضائلی را دوباره وایرال کرده‌اند که در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «ممکن است من و شما در خصوص برخی عملکرد‌های گشت امنیت اجتماعی و یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم، اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به عنوان یکی از احکام الله و لزوم برخورد مقتضی با افراد هنجارشکن یا فساد سازمان یافته ندارد؛ همین طور لزوم رعایت حرمت پلیس.»


بیشتر بخوانید: مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبری: تذکر به گشت ارشاد به قوت خود باقی است


رویدادهای اخیر درباره نحوه برخورد نیروهای فراجا در طرح نور مورد توجه قرار گرفته است و برخی ویدئوها منتسب به طرح نور در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است که حاکی از رفتار نامناسب و خشن با زنان به دلیل عدم رعایت حجاب بوده است که اغلب مربوط به خیابان‌های تهران و برخی دیگر از شهرها بوده است. 

مهدی فضائلی کیست؟

در عین حال آنچه درباره ظهور مجدد گشت ارشاد در خیابان‌ها مطرح شده این است که هنوز مجلس شورای اسلامی قانون عفاف و حجاب را تصویب نکرده است و پلیس بدون وجود قانون  در این حوزه به اجرای چنین طرحی پرداخته است. 

بیوگرافی مهدی فضائلی 

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری است. او که متولد دهه ۴۰ در سمیرم اصفهان است تاکنون در سمت‌های مهمی از جمله مدیرعاملی خبرگزاری فارس حضور داشته است. او فرزند حبیب‌الله فضائلی، روحانی است و مدرک کارشناسی ارشد رسانه و مسائل سیاسی دارد. پدر او از اساتید خوشنویسی بوده است و در سال ۱۳۸۴ موفق شد که شعبه انجمن خوشنویسان را در اصفهان تاسیس کند و خودش از جمله سرپرست‌های انجمن خوشنویسی اصفهان بوده است. پدرش در سال ۷۶ درگذشت و در قطعه هنرمندان باغ رضوان به خاک سپرده شد. مادرش نیز در آذر ماه ۱۴۰۱ درگذشت. مجید فضائلی فرزند او است که مدیر محتوای روبیکا در شبکه‌های اجتماعی است. فرزندش نیز همچون خودش فعال سیاسی اصولگرا است.

سمت‌های مهدی فضائلی

مهم‌ترین سمت مهدی فضائلی مدیرعاملی خبرگزاری فارس بوده است که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ در این سمت باقی ماند و بعد از حدود ۵ سال فعالیت در خبرگزاری فارس به عنوان مدیرعامل انتشارات سروش انتخاب شد. او در سال ۹۴ از این سمت استعفا کرد. وی در حال حاضر عضو دفتر رهبر انقلاب است.

اظهارات جنجالی مهدی فضائلی

مهدی فضائلی بار‌ها سخنان جنجالی خطاب به چهره‌های افراطی داشته است. یکی از این سخنان را در واکنش انتقادی نسبت به سخنان علم الهدی بیان داشت. امام جمعه مشهد گفته بود: «این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند!»

مهدی فضائلی خطاب به علم الهدی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «اینکه دولتمردان منحط آمریکا به زنان ما ولو متاسفانه بی حجاب چگونه نگاه می‌کنند مهم نیست، مهم نگاه امثال جنابعالی است. یادآور می‌شوم که مقام معظم رهبری به ائمه جمعه رفتار پدرانه با "همه" را توصیه و چند بار تکرار فرمودند.»

یکی دیگر از انتقادات جنجالی او خطاب به محمد گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری بود که در مراسم آیت‌الله حسن صانعی پس از سال‌ها در کنار سید محمد خاتمی قرار گرفته بود. همین موجب شد تا مهدی فضائلی بگوید: «خسارت‌های سنگین مادی و معنوی فتنه ۸۸ فراموش نمی‌شود و افراطیون یک جریان نمی‌توانند با خلق یک صحنه یا بهره برداری از یک صحنه تصادفی و ناخواسته نقش عوامل موثر در آن فتنه را کمرنگ یا محو نمایند.»

یکی دیگر از اظهارات جنجالی مهدی فضائلی وقتی بود که خطاب به کارشناس زن صداو سیما که گفته بود: «مملکت متعلق به حزب‌اللهی‌ها است.» واکنش نشان داد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این انقلاب یک انقلاب الهی است و پایه اصلی آن مردمند… این انقلاب متعلق به مردم است … هیچ کسی، هیچ قشری، نمی‌تواند و نباید ادعای مالکیت این انقلاب را بکند. خود را مالک بداند دیگران را مستاجر… صاحب این انقلاب مردمند.»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان