تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

معافیت کفالت مادر چیست و چه شرایطی دارد؟

معافیت کفالت مادر چیست؟ مشمولانی که پدر آن‌ها فوت کرده باشد یا پدر و مادر آن‌ها از هم جدا شده باشند، معافیت کفالت مادر تعلق می‌گیرد. شرایط گرفتن معافیت سربازی به دلیل کفالت مادر چیست؟ فرد مشمول باید بدون غیبت باشد و تنها سرپرست مادر خود در خانواده محسوب شود.

معافیت کفالت مادر چیست و چه شرایطی دارد؟

رویداد۲۴ سازمان نظام وظیفه برای برخی از افراد با شرایط خاص، معافیت‌هایی را برای سربازی در نظر می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین این معافیت‌ها، معافیت کفالت است. در این شرایط فرد مشمول به دلیل انجام مسئولیت‌های خانوادگی، قادر به انجام خدمت سربازی نیست. معافیت کفالت مادر، نوعی از معافیت کفالت است که فرد مشمول به دلیل مسئولیت‌های خانوادگی که نسبت به مادر خود دارد، نتواند خدمت سربازی را انجام دهد. در این مقاله درباره شرایط معافیت کفالت مادر و مراحل اخذ آن بحث خواهیم کرد.

معافیت کفالت مادر چیست؟

یکی از دلایلی که فرد مشمول می‌تواند معافیت سربازی دریافت کند، معافیت به دلیل کفالت مادر است. در این نوع معافیت، فرد مشمول به دلیل قبول مسئولیت‌های مادر خود، نمی‌تواند دوره خدمت سربازی را سپری کند.

در این نوع معافیت، مادر بدون همسر بوده یا از همسر خود جداشده است. در معافیت سربازی کفالت مادر، فرد مشمول، تنها سرپرست مادر خود است و به همین دلیل نمی‌تواند وارد دوره سربازی شود. معافیت به دلیل کفالت مادر می‌تواند از نوع معافیت دائم یا معافیت موقت باشد.

انواع معافیت کفالت مادر در قانوان نظام وظیفه

قانون کفالت مادر یا معافیت سربازی به دلیل سرپرستی از مادر، در قانون سازمان نظام وظیفه به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های معافیت از سربازی ذکر شده است. بر طبق این قانون، می‌توان این نوع از معافیت را در سه بخش جداگانه بررسی کرد:

1. معافیت کفالت مادر به دلیل فوت پدر

افرادی که مشمول سربازی هستند و پدر آن‌ها فوت کرده باشد، می‌توانند از قانون معافیت کفالت مادر در قانون نظام وظیفه استفاده کنند. در صورتی که فرد مشمول، تنها پس خانواده باشد و بالای 18 سال سن داشته باشد، می‌تواند معافیت دائم از سربازی را دریافت کند.

2. معافیت کفالت مادر به دلیل طلاق والدین

یکی دیگر از انواع این نوع معافیت، طلاق والدین است. اگر پدر و مادر فرد مشمول از هم به صورت قطعی جداشده باشند، او می‌تواند کفالت مادر را به عهده بگیرد و به همین دلیل معافیت دائم از سربازی را دریافت کند. برای دریافت معافیت دائم باید 30 ماه یا بیشتر از تاریخ طلاق گذشته باشد.

3. معافیت کفالت مادر به دلیل زندانی بودن پدر

یکی دیگر از دلایلی که فرد می‌تواند معافیت کفالت مادر را دریافت کند، این است که پدر او در زندان باشد. گرفتن این نوع از معافیت دارای شرایطی خاص است و معمولا به صورت معافیت موقت بررسی می‌شود. در این نوع معافیت، در زمان مشمول شدن فرد باید بیشتر از یک سال از حبس پدر باقی مانده باشد.

معافیت کفالت مادر چیست و چه شرایطی دارد؟

شرایط معافیت کفالت مادر چگونه است؟

معافیت سربازی کفالت مادر، یکی از انواع رایج معافیت دائم یا موقت است. افراد برای این که بتوانند از مواد قانونی برای اخذ این معافیت استفاده کنند، باید شرایطی را داشته باشند. در ادامه با شرایط عمومی و اختصاصی این نوع از معافیت در انواع گوناگون آن، آشنا می‌شویم:

شرایط عمومی

برخی از شرایط برای گرفتن این نوع معافیت لازم و ضروری هستند. اگر این شرایط وجود نداشته باشد، کمیسیونی برای بررسی معافیت تشکیل نمی‌شود. مشمولان با داشتن این شرایط، می‌توانند برای گرفتن معافیت کفالت مادر اقدام کنند:

  • متقاضی گرفتن این معافیت، باید بالای 18 سال سن داشته باشد.

  • این معافیت به افرادی داده می‌شود که پدر و مادر آن‌ها از هم جدا شده باشند، پدر فوت کرده باشد یا در زندان باشد.

  • فرد مشمول نباید به هیچ عنوان غیبت در سربازی داشته باشد.

  • این معافیت فقط به «تنها فرزند ذکور مادر» تعلق می‌گیرد.

  • مادر فرد مشمول، نباید همسر داشته باشد. به عبارت دیگر اگر مادر پس از مرگ پدر یا جدایی از او، دوباره ازدواج کرده باشد، برای فرزند معافیتی در نظر گرفته نمی‌شود.

  • باید حداقل 30 ماه از تاریخ جدایی یا فوت پدر گذشته باشد.

  • مادر نباید با هیچ فرد دیگری ارتباط رسمی یا غیررسمی داشته باشد.

شرایط اختصاصی

  • فرد مشمول باید شغلی داشته باشد. توانایی مالی برای کفالت مادر، از طریق درآمد او اثبات می‌شود.

  • مادر و فرزند باید در کنار هم زندگی کنند.

  • گواهی اشتغال به تحصیل یا ارائه آخرین مدرک تحصیلی برای گرفتن این نوع از معافیت، ضروری است.

  • افراد مقیم خارج از کشور هم می‌توانند از معافیت کفالت مادر استفاده کنند. این معافیت در صورتی به افراد داده می‌شود که مادر و شخص مشمول در کنار هم زندگی می‌کنند.

  • اگر مادر شغل و درآمدی خاص خود داشته باشد، باز هم معافیت از سربازی به فرزند او تعلق می‌گیرد.

ارائه چه مدارکی برای دریافت معافیت سربازی کفالت مادر لازم است؟

اگر قصد دارید برای دریافت معافیت کفالت مادر اقدام کنید، باید این مدارک را در مراکز پلیس+10 به همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن

  • کارت ملی مشمول به همراه کپی از آن

  • چند قطعه عکس سه در چهار جدید با پشت زمینه سفید

  • برگ وضعیت مشمول

  • اصل و کپی از آخرین مدرک تحصیلی و یا ارائه گواهینامه اشتغال به تحصیل

  • برگه معاینه پزشکی

  • کپی شناسنامه تمامی اعضای خانواده شامل پدر و مادر و خواهران و برادران فرد مشمول

  • گواهی فوت پدر در صورتی که درخواست معافیت به دلیل فوت پدر بوده است.

  • طلاق نامه و دادنامه در صورتی که فرد درخواست معافیت به دلیل طلاق والدین داده باشد.

  • انجام انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری در مراکز پلیس+10

  • کامل کردن فرم‌های مخصوص معافیت کفالت مادر

  • تکمیل استشهاد نامه محضری مبنی بر مجرد بودن مادر پس از طلاق یا فوت پدر

  • معافیت کفالت مادر چیست و چه شرایطی دارد؟

برای اخذ معافیت سربازی کفالت مادر، باید چه مراحلی را دنبال کنیم؟

اگر به دنبال گرفتن کفالت مادر برای معافیت سربازی هستید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. در مرحله اول شما باید به مراکز پلیس+10 مراجعه کنید و شناسه دفترچه خدمت خود را دریافت کنید.

  2. مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به این مراکز تحویل دهید. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این مدارک، تکمیل فرم‌های مخصوص معافیت کفالت مادر و ارائه استشهاد محلی است. این استشهاد‌نامه باید به امضای سه نفر از اقوام درجه دو خانواده مشمول رسیده باشد و ثبت محضری شده باشد.

  3. در این مرحله درخواست شما برای معافیت به دلیل گرفتن کفالت مادر، در سیستم نظام وظیقه ثبت می‌شود. در این مرحله مدارک بررسی می‌شود و استعلام‌های لازم انجام می‌شود.

  4. پس از گذشت دو هفته فرد می‌تواند به سازمان نظام وظیفه و بخش امور کفالت مراجعه کند و از نتیجه بررسی‌ها اطلاع پیدا کند.

  5. در این مرحله پس از بررسی مدارک و شواهد و در صورت صحت استعلام‌ها، از فرد با پیامک یا ایمیل برای حضور در کمیسون دعوت می‌شود. زمان و مکان کمیسیون در همین پیام به اطلاع فرد مشمول خواهد رسید.

  6. در کمیسیون سوالاتی درباره کفالت مادر از فرد مشمول پرسیده می‌شود و گروه درباره درخواست معافیت نظر خود را اعلام می‌کنند.

  7. اگر مدارک و شواهد مشمول کافی بوده و صحت ادعای او اثبات شود، مراحل صدرو کارت معافیت دائم انجام می‌شود. همچنین اگر کمتر از سی ماه از مرگ پدر و یا طلاق والدین گذشته باشد، به مشمول معافیت موقت داده خواهد شود. این معافیت موقت در صورت برقرار بودن شرایط، می‌تواند به معافیت دائم از سربازی منجر شود.

  8. اما اگر مدارک و شرایط برای معافیت کفالت مادر کافی نباشد، برگه اعزام به خدمت برای فرد مشمول صادر می‌شود.

  9. اگر درخواست معافیت فرد مشمول رد شود، او می‌تواند برای بررسی مجدد درخواست دهد. کمیسیون بعدی تا دو ماه بعد برگزار خواهد شد.

در جلسه کمیسیون معافیت کفالت مادر چه سوالاتی مطرح می‌شود؟

گفتیم که یک کمیسون از کارشناسان نظام وظیفه برای راستی‌آزمایی ادعای فرد مشمول برای کفالت مادر برگزار می‌شود. داوطلب معافیت، باید در این کمیسیون حضور پیدا کرده و به سوالات کارشناسان پاسخ دهد. در این جلسه در مورد دلیل فوت پدر، تاریخ فوت، دلیل جدایی پدر و مادر، نوع جدایی و تاریخ دقیق جدایی از فرد پرسیده می‌شود. همچنین ممکن است سوالاتی درباره شغل فرد مشمول و وضعیت امرار معاش خانواده، تحصیلات فرد و محل سکونت خانواده از او پرسیده شود.

مغایرت در پاسخ به سوالت با حقایق و مستندات پرونده، می‌تواند روند اعطای معافیت را با مشکل روبه‌رو کند. همچنین توجه داشته باشید که تحقیقات محلی نیز توسط نیروی انتظامی درباره وضعیت خانوده مشمول و شرایط کفالت مادر، انجام می‌شود. نتیجه این تحقیقات میدانی و محلی، در روند پرونده معافیت کفالت مادر بسیار موثر است.

سخنی از مشاوران آویژه

معافیت کفالت مادر، یکی از انواع معافیت کفالت است. در این نوع معافیت، تنها فرزند پسر که سرپرست مادر خود محسوب می‌شود، می‌تواند معافیت دائم دریافت کند. این معافیت به شرطی به فرد داده می‌شود که پدر فوت کرده باشد یا پدر و مادر از هم طلاق گرفته باشند. اگر در مورد مراحل پرونده‌های معافیت کفالت از طریق مادر، سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش مشاوره نظام وظیفه آویژه ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

معافیت کفالت مادر چیست؟

مشمولانی که پدر آن‌ها فوت کرده باشد یا پدر و مادر آن‌ها از هم جدا شده باشند، معافیت کفالت مادر تعلق می‌گیرد.

شرایط گرفتن معافیت سربازی به دلیل کفالت مادر چیست؟

فرد مشمول باید بدون غیبت باشد و تنها سرپرست مادر خود در خانواده محسوب شود.

پس از چه مدت زمانی از طلاق یا مرگ پدر می‌توان معافیت دائم دریافت کرد؟

حداقل 30 ماه باید از مرگ پدر و یا جدایی پدر و مادر گذشته باشد. قبل از این مدت، به افراد معافیت موقت از سربازی داده می‌شود.

برچسب ها: خدمت سربازی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان