تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
یادداشت مدیر سابق شبکه الجزیره انگلیسی:

چهار درسی که باید از توافق هسته‎ای ایران گرفت

اجرای برجام در حالی از هفته گذشته آغاز شد که تلاش های بسیاری در این مسیر صورت گرفت که باید از آنها درس گرفت.
اجرای برجام در حالی از هفته گذشته آغاز شد که تلاش های بسیاری در این مسیر صورت گرفت که باید از آنها درس گرفت.

اجرای برجام یک دستاورد تاریخی بود و ایران با اجرای تعهداتش که به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید، توانست از مزیت لغو تحریم ها برخوردار شود.

«تونی برمن» رئیس سابق شبکه الجزیره انگلیسی در یادداشتی در روزنامه «استار» کانادا نوشت: در جهانی که به نظر می رسد از کنترل خارج شده باشد، هفته گذشته شاهد نقطه عطف تارخی در تحولات جهانی بودیم. طی 24 ساعت اعلام شد که ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای پایبند بوده و در نتیجه تحریم های ایران لغو شد. تهران و واشنگتن نیز برای مبادله زندانیان با یکدیگر به توافق رسیدند و برای نخستین بار این دو کشور که از سال 1979 دشمن یکدیگر بودند، به راحتی با یکدیگر مذاکره کردند.

جهان به شکل قابل توجهی از فاجعه بروز جنگ، به سمت دیپلماسی تغییر جهت داد و این جای بسی شگفتی دارد.

در اینجا به چهار درسی می پردازیم که باید از توافق هسته ای با ایران گرفت:

 1. پیروزی برای دیپلماسی

مورخان از برجام به عنوان بزرگترین دستاورد در سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا یاد می کنند. در این میان تلاش های بی وقفه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را هم نباید نادیده گرفت. اما مهمترین نقطه عطف زمانی دیده شد که «حسن روحانی» در سال 2013 به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه وی شد. هر دوی این مقامات معتقد بودند برای بهبود اوضاع اقتصادی، ابتدا تحریم های بین المللی باید لغو شود.

 2. صدای جنگ طلبان خاموش شد

این توافق شکست ائتلاف جنگ طلبانی بود که تلاش می کردند در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کنند. این گردونه توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی رهبری می شد که ابتدا ادعا کرده بود ایران در سال 1996 به بمب هسته ای دست پیدا می کند. او از سوی جمهوری خواهان دست راستی در کنگره آمریکا حمایت می شد. رژیم صهیونیستی بارها مدعی شد که قصد حمله به ایران را دارد. اما متحدان اروپایی در کنار روسیه و چین از موضع اوباما در قبال ایران حمایت کردند.

 3. ایران می تواند نیرویی برای ثبات باشد

اکنون همزمان با اجرای توافق هسته ای ایران، انتظار می رود ایران به نیرویی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تبدیل شود.

 4. لزوم اصلاح روابط کانادا با ایران

رویارویی ایران و آمریکا بر خاورمیانه سایه افکنده بود. اما اکنون ایران در جهان مطرح می شود. با توجه به این نکته، کانادا که روابط خود را با ایران قطع کرده است خود را در موقعیت بدی می بیند. در دولت پیشین کانادا وجهه این کشور بسیار مخدوش شد. اصلاح این وجهه، باید به اولویت دولت لیبرال تبدیل شود.

منبع: جماران

ما نیز باید تغییر مسیر دهیم. از نظر بسیاری از سیاستمداران شاید مسیر جنگ مسیر آسانترین راه باشد اما راه رسیدن به صلح به رغم دشواری ها و اغلب ناسپاسی ها، نیاز به شهامت سیاسی و فردی دارد و بهترین مسیر است.

نظرات شما
پیشخوان