تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هلیکوپتر بل ۲۱۲ خواهیم پرداخت.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

رویداد۲۴ حسین فلاحی: بل ۲۱۲ یک هلیکوپتر دو موتوره متوسط ​​است که توسط شرکت هلیکوپترسازی بل ساخته شده است. این هلیکوپتر به طور گسترده برای اهداف مختلف از جمله کاربردهای غیرنظامی، تجاری و نظامی استفاده می شود. بل ۲۱۲ یک هلیکوپتر با اندازه متوسط ​​است. این هلیکوپتر دو پره با یک خلبان و چهارده صندلی می تواند پانزده نفر را در خود جای دهد. این هلیکوپتر در اواسط دهه ۱۹۶۰ با همکاری دولت کانادا توسعه یافت.

تاریخچه هلیکوپتر بل ۲۱۲

بل ۲۱۲ بر اساس بدنه بلند بل ۲۰۵ ساخته شده است. در حالی که بل ۲۰۵ از یک موتور بزرگ استفاده می‌کرد، بل ۲۱۲ دارای دو موتور کوچکتر در کنار یکدیگر استفاده می‌کند. این دو موتور قدرت خود را به یک جعبه دنده ترکیبی می‌رسانند که به نوبه خود به شفت متصل می‌شود. بسیاری از قطعات با بل ۲۰۵ قابل تعویض هستند، از جمله بیشتر بدنه هواپیما و روتور اصلی و دم.  بل ۲۱۲ توسط شرکت هلیکوپترسازی بل تکسترون واقع در فورت ورث، تگزاس ساخته شده است.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

بل ۲۱۲ در ابتدا برای کانادا ساخته شد. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۸ انجام داد. این هلیکوپتر در درجه اول به عنوان یک هلیکوپتر حمل و نقل برای اپراتور‌های غیرنظامی به بازار عرضه شد و بعدا یک نوع نظامی نیز معرفی شد.

این بالگرد‌ها با اپراتور‌های غیرنظامی و نظامی از کشور‌های مختلف از جمله برزیل، ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، کلمبیا، امارات متحده عربی، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، اسپانیا، ایران و ترکیه در خدمت هستند.

طراحی هلیکوپتر بل ۲۱۲

طراحی ۲۱۲ بل بر اساس نسخه‌های بل ۲۰۵ و بل یواچ-۱هیویی است. با افزودن یک موتور اضافی به نوع تک موتوره بل هیویی توسعه یافته است. برای طراحی جدید از سیستم روتور تترینگ اولیه هیویی استفاده شده است.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

هلیکوپتر جدید دارای یک وینچ در کناره است که می‌توان از آن برای تخلیه پزشکی در مناطق صعب العبور استفاده کرد. همچنین برای هلیکوپتر نوع اطفای حریق نیز یک سطل در زیر آن موجود است. برق کمکی توسط دو ژنراتور مستقل ۳۰ ولت تامین می‌شود. اولین نمونه اولیه بل ۲۱۲ دارای کیت ابزار قوانین پرواز با باله بزرگ روی سقف بود تا عملیات چرخش هلیکوپتر را در حین انجام مانور‌های پیچیده پرواز انجام دهد.

بل ۲۱۲ دارای ۱۵.۵ متر طول، ۱۴.۶ متر طول و ۳.۹ متر ارتفاع است. قطر دیسک روتور ۱۴.۶ متر است. وزن خالی هواپیما ۲۹۶۱ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست ۵۰۸۰ کیلوگرم است.

کابین بل ۲۱۲

کابین خلبان برای عملیات تک خلبان طراحی شده بود. بل ۲۱۲ را می‌توان طوری پیکربندی کرد که حداکثر ۱۴ مسافر را در خود جای دهد. چیدمان صندلی برای ۱۳ سرنشین در کابین فراهم شده است و یک مسافر می‌تواند در صندلی سمت چپ کابین جای بگیرد.

کابین خلبان مجهز به سیستم بینایی پیشرفته Max-Viz EVS-۱۵۰۰ است. این سیستم دارای میدان دید با زاویه باریک برای وضوح بهتر برای تشخیص موانع و خطرات است. یک جنبه دید با زاویه باز نیز با افزودن یک  میدان دید با زاویه باریک دوم برای افزایش قابلیت مانور و آگاهی موقعیتی ارائه می‌شود.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

سیستم پیشرفته بینایی پرواز تصاویر اصلی از زمین، باند فرودگاه، هواپیما و سایر اشیاء را در اختیار خدمه پرواز قرار می‌دهد. سیستم پیشرفته بینایی پرواز از سنسور‌های مادون قرمز بلادرنگ، پردازش سیگنال و نمایشگر‌های کابین خلبان برای بهبود دید استفاده می‌کند.

اویونیک هلیکوپتر بل ۲۱۲

سیستم اویونیک قوانین پرواز ابزاری شامل سیگنال همبسته دوقلوی KTR ۹۰۸، ۷۲۰، فرستنده گیرنده‌های فرکانس بسیار بالا، گیرنده‌های KNR ۶۶۰A VOR / LOC / RMI، جهت یاب خودکار KDF ۸۰۰، تجهیزات اندازه گیری فاصله KMD ۷۰۰A، ترانسپوندر KXP ۷۵۰A و گیرنده بیکن شیب دار / نشانگر KGM ۶۹۰. همچنین شامل دو واحد ژیروسکوپ سه محوره هانیول تارسین ۴۴۴، سیستم تقویت پایداری، سیستم کنترل پرواز خودکار و مدیر پرواز انتخابی است.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

موتور هلیکوپتر بل ۲۱۲

یک موتور پرت و ویتنی کانادا PT۶T-۳ Twin-Pac روتور اصلی را تغذیه می‌کند. این شامل ترکیبی از دو توربین قدرت PT۶ است که یک گیربکس مشترک را هدایت می‌کند. این موتور‌ها می‌توانند ۱۳۴۲ کیلووات نیرو تولید کنند.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

هر موتور می‌تواند ۶۷۱ کیلووات را برای ۳۰ دقیقه یا ۵۷۱ کیلووات را به طور مداوم در هنگام خرابی موتور دیگر ارائه دهد. در صورت خرابی یک توربین، توربین عملیاتی دیگر می‌تواند خروجی کامل ۶۷۱ کیلووات خود را ارائه دهد.

این هلیکوپتر می‌تواند به دو مخزن سوخت اختیاری ۷۶ یا ۳۴۱ لیتری مجهز شود. مخازن اضافی حداکثر ظرفیت را به ۱۴۹۹ لیتر می‌رساند. یک نقطه برای سوخت گیری در سمت راست کابین موجود است.

کارایی بل ۲۱۲

بل ۲۱۲ می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلوتن حرکت کند. این هلیکوپتر می‌تواند در حداکثر ارتفاع ۱۷۴۰۰ فوتی پرواز کند. برد این هلیکوپتر۲۵۰ نانومتر و سرعت صعود آن ۱۷۴۵ فوت در دقیقه است. ظرفیت بار داخلی ۲۲۰ فوت³ است. این هلیکوپتر می‌تواند بار خارجی ۲۲۶۸ کیلوگرم را حمل کند. 

بل ۲۱۲ را می‌توان برای طیف وسیعی از عملیات از جمله تخلیه مجروح، حمل و نقل نیرو یا حمل مسافر، حمل بار، آموزش و ماموریت‌های نجات مورد استفاده قرار داد.

مشخصات هلیکوپتر بل ۲۱۲

این هلیکوپتر‌ها می‌توانند بار‌های سنگین و حجیم را در هوای گرم و مرطوب حمل کنند. نوع دو موتوره از ایمنی بیشتری برخوردار است و این باعث شده در بین اپراتور‌های تجاری برای انجام عملیات های نفت و گاز دریایی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات کلی بل ۲۱۲

نقش: هلیکوپتر نظامی

ظرفیت: ۱۵ (یک یا دو خلبان و ۱۳ تا ۱۴ مسافر)

طول: ۱۷.۵ متر

ارتفاع: ۳.۹ متر

حداکثر وزن برخاست: ۵۰۸۰ کیلوگرم

تعداد موتورها: دو

قدرت: ۱۳۴۲ کیلووات

حداکثر سرعت، بیشینه سرعت: ۱۳۰ کیلو گرم

میزان صعود: ۱۷۴۵ فوت در دقیقه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
3
10
نگویید هلی کوپتر مشکل داشته که اصلا قابل قبول نیست،بالگرد رو یا به عمد نقص فنی ایجاد کردند یا که راکت برخورد کرده به بالگرد...رئیس جمهور یک کشور با امنیت کامل باید رفت و آمد می کردند.الان چه فایده مثل یک پرنده پر کشیدند و آسمانی شدند...بعضی ها به خاطر قدرت سیاست به خاطر این دنیا دو روزه چه راحت جان انسان و انسان هایی را می گیرند...
تبریزلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
0
1
بل ۲۱۲ تک موتوره هست و دو ملخه.رییس جمهور موقع رفتن سوار بل ۴۱۲ دوموتوره بوده ولی موقع برگشت هلی کوپترش رو عوض کردند و سوار بل ۲۱۲ شده.کوچکترین قصور باید پیگیری بشه و مقصرین احتمالی تیر باران بشوند.من منتقد عملکرد رییسی بودم ولی با این اتفاق غرورم شکسته.چرا باید رییس جمهور مملکت رو نتونیم ایمن جابه جا کنیم
نظرات شما
نظرسنجی
در انتخابات پیش‌رو به کدام کاندیدای احتمالی قطعا رای نمی‌دهید؟
پیشخوان