تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
فرماندار فریدونکنار در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کردند؛

مقاومت صیادان سد بلند مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان

بعد از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار همه تلاش خود را برای توقف صید از سوی دامگاه داران انجام داده اما، این تلاش ها به دلیل عدم همکاری اهالی فریدونکنار و حتی مقاومت مسلحانه بی ثمر بوده و حمیدرضا خیلدار، فرماندار یگان حفاظت محیط زیست خواهان همکاری همه جانبه از سوی استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج شده است.
رویداد۲۴- یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار همه تلاش خود را برای توقف صید از سوی دامگاه‎داران انجام داده اما، این تلاش‎ها به دلیل عدم همکاری اهالی فریدونکنار و حتی مقاومت مسلحانه بی‎ثمر بوده و حمیدرضا خیلدار، فرماندار یگان حفاظت محیط زیست خواهان همکاری همه جانبه از سوی استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج شده است. 

تالاب بین‎المللی فریدونکنار در واقع زمین‎های کشاورزی با مالکیت افراد حقیقی است که پس از برداشت برنج با هدایت آب به درون زمین‎ها به شکل تالاب مصنوعی در می‎آید. دامگاه‎داران با ایجاد سکوت و توزیع غذا در تالاب، پرندگان مهاجر زیادی را به این منطقه جلب می‎کنند و در نهایت به صید آنها می‎پردازند.

این در حالی است که فریدون‎کنار در مقام یک تالاب بین‎المللی به ثبت رسیده است و مخالفت‎هایی جدی با صیدپرندگان در این منطقه شده است.

در حال حاضر اما بعد از شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فریدونکنار همه تلاش خود را برای توقف صید از سوی دامگاه‎داران انجام داده اما، این تلاش‎ها به دلیل عدم همکاری اهالی فریدونکنار و حتی مقاومت مسلحانه بی‎ثمر بوده و حمیدرضا خیلدار، فرماندار یگان حفاظت محیط زیست خواهان همکاری همه جانبه از سوی استانداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج شده است. 

حسین منفردی، فرماندار فریدونکنار درباره همکاری با یگان حفاظت محیط زیست فریدونکنار در گفت‎وگو رویداد۲۴ گفت: کنترل دامگاه‎ها و همچنین کنترل امور مربوط به محیط زیست بر عهده یگان حفاظت محیط زیست است. 

به گفته وی، این در حالی است که فرمانداری فریدون‎کنار اعلام کرده است، اگر واقعا مشکل خاصی وجود دارد نامه‎ای به دفتر تامین امنیت ارسال شود، تا این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. اما هیچ تقاضای مکتوبی از سوی یگان حفاظت محیط زیست به دفتر تامین امنیت ارسال نشده است.

هر چند یگان حفاظت محیط زیست فریدونکنار به اذعان فرمانداری این شهرستان به طور مکتوب از فرماندار درخواست کمک نکرده است اما، حمیدرضا خیلدار در گفت گو با ایسنا با اشاره به نامه خود برای رئیس پلیس پیشگیری ناجا در خصوص ضرورت ورود نیروی انتظامی تصریح کرده، رئیس پلیس پیشگیری ناجا نیز به منظور پییگیری این موضوع نامه‌ای به فرمانده انتظامی ناجا در استان مازندران ارسال کردند تا با توجه به وضعیت شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان با یگان حفاظت محیط زیست در برخورد با متخلفین همکاری لازم را داشته باشند.

منفردی اما از تشکیل جلسه‎ای در شورای تامین امنیت در روز آینده خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‎ریزی‎های انجام شده دو جلسه در شهرستان فریدون‎کنار به همراه فرمانداری و جلسه‎ای پیرو آن در استانداری برگزار خواهد شد. 

به گفته وی در جلسه روز آینده نماینده‎ای از سوی دامگاه‎دارها نیزحضور خواهد داشت. از همین رو فعالان محیط زیست و همچنین متخصصین بهداشت توضیحات لازم را در راستای توجیه دامگاه‎دارها ارائه می‎کنند. از آنجایی که در حال حاضر مسئله بهداشت و سلامت عمومی مطرح است و بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان خطری جدی در منطقه ایجاد کرده است، امیدواریم با گفت‎وگو بتوانیم دامگاه‎داران را متقاعد کنیم که صید پرندگان را در شرایط فعلی متوقف کنند.

از سویی دیگر فرماندار فریدونکنار با اشاره به قدمت صید پرندگان در منطقه فریدونکنار گفت: مسئله این است که صید پرندگان در فریدونکنار قدمتی 200 تا 400 ساله دارد. این موضوع با معیشت مردم گره خورده است. همچنین تالاب‎های فریدونکنار طبیعی نیستند و در واقع زمین‎هایی هستند که کشاورزان دو نوبت در آنها کشت نمی‎کنند و بعد از کشت اول به زمین‎ها آب می‎بندند و به عنوان تالاب مصنوعی محیط را برای صید پرندگان مساعد می‎کنند.

منفردی همچنین با اشاره به مسئله مالکیت زمین‎ها و تالاب‎هایی که در اختیار اهالی فریدونکنار است افزود: یکی از مسائلی که یگان حفاظت محیط زیست را دچار مشکلات قانونی کرده، مالکیت خصوصی این تالاب‎ها است. به دلیل همین مالکیت خصوصی است که نمی‎توان به اراضی آنها وارد شد. 

این در حالی است که نسیم طواف زاده، فعال محیط زیست درباره مالکیت تالاب های مصنووعی فریدونکنار در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: به نظر می‎رسد فرماندار فریدونکنار قوانین را به درستی مطالعه نکرده‎اند. سال‎ها قبل تالاب فریدونکنار به عنوان پناهگاه ثبت شده است. فریدونکنار و ازباران در حال حاضر یک تالاب با ارزش بین‎المللی هستند و به ثب رسیده‎اند. بر همین اساس این منطقه در گروه اراضی شخصی و مالکیت شخصی قرار نمی‎گیرد.

طواف زده همچنین در ادامه افزود: موانع قانونی متعدد و همچنین تفاهم نامه‎هایی که سازمان حفاظت محیط زیست به ثب و امضا رسانده، به طور قانونی باید مانع از صید دامگاه‎داران شود اما متاسفانه حتی در شرایط کنونی که آنفولانزای فوق حاد پرندگان منطقه را به طور جدی تهدید می‎کند نتوانستیم مانع صید شویم.

این فعال محیط زیست با اشاره به پرخطر بودن بیماری آنفولانزای فوق حاد و قرار گرفتان این بیماری در گروه بیماری‎های پرخطر و فوق حاد افزود: حتی اگر اراضی فریدونکنار در گروه املاک خصوصی قرار می‎گرفت از نظر قانونی شهروندان در شرایط فعلی باید با حفاظت محیط زیست همکاری می‎کردند و شرایط را برای آزمایش پرندگان فراهم می‎کردند. 

وی تاکید کرد: با وجود ضرورت و شدت خطری که این بیماری ایجاد کرده تا همه پرندگان منطقه مورد آزمایش قرار گیرند، اما اهالی فریدونکنار حتی حاضر نشده اند تا در طرح آزمایش شرکت کنند و هیچ گونه همکاری نداشته اند. این در حالیست که در استان های دیگر حتی مرغ داران داوطلبانه حاضر به همکاری و شرکت در آزمایش شده اند.

طواف زاده با اشاره به خطرات بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تاکید کرد: خوشبختانه این بیماری تا امروز هیچگونه نمود انسانی نداشته است. اما نباید فراموش کرد که در صورت افزایش درگیری بین انسان و طیور این ویروس قابلیت انتقال به انسان را خواهد داشت. شاهد این موضوع انتقال ویروس H1N5 از پرندگان به انسان بوده ایم که حتی مبتلایان در کمتر از 24 ساعت جان خود را از دست داده اند. از همین رو باید به این موضوع به عنوان موضوعی در حد امنیت ملی توجه شود.

این فعال محیط زیست همچنین درباره علت عدم همکاری اهالی فریدونکنار برای توقف صید پرندگان گفت: متاسفانه وجود ریشه های خانوادگی و کوتاه آمدن مسئولان در مقابل دامگاه داران موجب شده است تا در طول این سال ها، به کار خود ادامه دهند. 

به گفته وی دامگاه‎داران مدعی می‎شوند که سالیان سال است پرندگان را صید می‎کنند و از تعداد پرندگان کم نشده است. از سویی دیگر فرمانداری اعلام می‎کند این افراد معیشت خود را از این طریق می‎گذراند و این در حال ایست که همتایان بین‎المللی معتقدند؛ فریدونکنار تبدیل به سیاه‏‎چاله‎ای شده که تلاش‎های مناطق دیگر در آن نابود می شود. در چنین شرایطی آینده فریدونکنار بسیار مبهم است.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان