تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
پیروز مجتهدزاده در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشريح كرد:

«ايران» چه واكنشی به رفتارهای «ترامپ» نشان دهد؟

يك استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک تأکید کرد: دوستی و رابطه حسنه با هر کشوری خوب است، اما این نباید بدین معنا باشد که هجمه‌ای در دنیا علیه کشوری مانند ایالات‌متحده که این روزها تکلیف خودشان هم مشخص نیست، درست شود.
رویداد۲۴يك استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک تأکید کرد: دوستی و رابطه حسنه با هر کشوری خوب است، اما این نباید بدین معنا باشد که هجمه‌ای در دنیا علیه کشوری مانند ایالات‌متحده که این روزها تکلیف خودشان هم مشخص نیست، درست شود.

باروی کار آمدن دونالد ترامپ تحت عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، برخی از کشورهای آمریکا جنوبی بلافاصله مورد خشم او قرار گرفتند و صحبت از ساخت دیوار مکزیک که وعده آن در زمان تبلیغات انتخاباتی داده‌شده بود، به میان آمد. ترامپ البته درباره برجام هم بر پاره کردن آن تأکید ورزیده بود اما تا به امروز موفق به عملی کردن این وعده خود نشده، اما پای برگه تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان را امضا كرد که عمدتاً به بخش نظامی مربوط می‌شود.

در برابر این رفتار ترامپ ایران بدون هیچ حرکت تحریک‌آمیزی اهداف خود را دنبال می‌کند، گویا اصلاً دونالد ترامپ از سوی دیپلمات‌های کشورمان دیده نمی‌شود. در این رابطه برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که بهترین فرصت برای توسعه روابط با دیگر کشورها است، اما عده دیگری معتقدند که این کار احتمال تحریک دولت آمریکا علیه کشورمان را دارد زیرا در انتظار فرصتی جدید برای اقدامات بعدی به سر می‌برد.

پیروز مجتهد زاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره فضای منفی این روزها علیه رئیس‌جمهور آمریکا در دیگر کشورها و رفتار ایران گفت: در وضعیتی که دونالد ترامپ پیش آورده کشور ایران در برابر آن به لحاظ ژئوپلیتیکی به‌گونه‌ای قرار ندارد که بخواهد علیه آمریکا با کشورهای مورد خشم او متحد شود.

وی در ادامه ابراز کرد: البته باید این نکته را هم موردتوجه قرارداد که دوستی و رابطه حسنه با هر کشوری خوب است، اما این نباید بدین معنا باشد که هجمه‌ای در دنیا علیه کشوری مانند ایالات‌متحده که این روزها تکلیف خودشان هم مشخص نیست، درست شود.

مجتهد زاده یادآور شد: درست است که رئیس‌جمهور آمریکا نظراتی را در رابطه باسیاست خارجه مطرح کرده، اما مشاهده شد که در داخل خود این کشور در برابر سخنان بی‌ربط او ایستادگی صورت گرفته و اجازه پیشرفت بیشتر به آن‌ها داده نشده است. از روز اول که دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری دست به تبلیغ زد، بر این نکته تأکید داشتم که سیاست آمریکا اجازه چنین تاخت‌وتازهایی را نمی‌دهد و همین هم شد سیستم قضایی آمریکا در برابر رئیس‌جمهور آن ایستادگی کرد، زیرا سیاست با درست کردن آب دوغ خیار فرق می‌کند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک در ادامه بیان کرد: در چنین فضایی ما نباید دست‌به‌کارهایی بزنیم که سبب ایجاد تحریک شود، زیرا آمریکایی‌ها منتظر فرصتی هستند که هر حرکت کشور ما را به‌عنوان تهدید تلقی کند حتی اگر چنین نباشد، اما آنان برداشت خود را خواهند داشت.

وی در همین رابطه مجدد تأکید کرد: جمله فوق بدین معنا است که ما باید تلاش خود برای توسعه روابط با دیگر کشورها به سرانجام برسانیم و آن را گسترش دهیم، اما انتخاب دوست هم نکته بسیار مهمی در این فضا است که نباید دور ازنظر پنداشت. به‌طور نمونه رفاقت با کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی را قبلاً آزموده‌ایم و با نتیجه مثبتی روبرو نشدیم و اگر مجدد این کار را به تکرار درآوریم، مشخص است که به دنبال طرح شعار هستیم.

مجتهد زاده افزود: طرح شعار در عالم سیاست از سوی سیاست ورزان برای پیشبرد اهداف تعیین و تعریف‌شده، البته نکته عجیب‌وغریبی نیست، اما بحث موردتوجه در همین ارتباط این است که مسئله فوق نباید سبب تحریک طرف مقابل شود و مهم‌تر اینکه حتی برای این طرح شعارها هم باید شرایط و موقعیت خود و کشور مقابل را سنجید.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک درباره بهترین رفتار ایران در برابر آمریکا، اظهار داشت: رفتار ایران در برابر آمریکا خوب است و ادامه همین روند به نفع ما تمام می‌شود. دولتمردان کشورمان تا به امروز نشان دادند که ایرانی‌ها هم به‌مانند خود آمریکایی‌ها نه‌تنها سخنان ترامپ را جدی نمی‌گیرند بلکه در برخی موارد هم مورد تمسخر آنان است.

وی در ادامه اضافه کرد: البته قضاوت درباره دونالد ترامپ اکنون زود است و حداقل باید یک سال از عمر این دولت بگذرد، سپس درباره آن نظر داد زیرا در یک سال آینده مشخص می‌شود که کاری می‌تواند انجام دهد یا اینکه در حال قصه‌گویی است.
برچسب ها: ریداد24 ، آمریکا ، ترامپ
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان