تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
محمدی، در جلسه کانون فرهنگی - اجتماعی حزب اعتدال و توسعه مطرح کرد:

توسعه زیرساخت ها شاه کلید توسعه صنعت گردشگری

یازدهمین جلسه کانون فرهنگی - اجتماعی با ارائه ی برنامه ها و راهبردهای کارگروه تخصصی گردشگری برگزار شد.
رویداد۲۴یازدهمین جلسه ی کانون فرهنگی - اجتماعی حزب اعتدال و توسعه با ارائه برنامه ها و راهبردهای کارگروه تخصصی گردشگری برگزار شد.

فریدون محمدی، از مدیران حوزه ی گردشگری و رئیس کارگروه تخصصی گردشگری کانون فرهنگی - اجتماعی حزب اعتدال و توسعه به بیان برخی واقعیات حاکم بر گردشگری پرداخت.

توسعه زیرساخت ها شاه کلید توسعه صنعت گردشگری

او افزود: صنعت گردشگری در دنیا، پیش از آنکه مبحث اقتصادی و صنعتی باشد، فرهنگی است. به همین دلیل در بحث توسعه این صنعت، متغیرهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بیش از متغیرهای دیگر تاثیرگذار هستند. در ایران صنعت گردشگری به عنوان یک راهبرد اساسی، جهت خروج کشور از اقتصاد تک‌محصولی و متکی به نفت مورد توجه بوده و دولت‌های مختلف در ادوار گذشته تلاش کرده‌اند تا در جهت توسعه آن قدم‌هایی بردارند. آنچه مسلم است آنکه، در تمام ادوار گذشته هر دولتی از ظن خود یار این صنعت شده و از درون اسرار، عدم شکوفایی آن را نجسته است.  در دورانی با تخصیص پول و سرمایه، تلاش شد اقداماتی برای شکوفایی این صنعت انجام شود.

محمدی ادامه داد: در دوره دیگری با نگاه به توسعه زیرساخت‌ها، یک دولت نگاه میراثی داشته و راه خروج کشور از بن‌بست ورود گردشگر را در حفظ و احیای بناهای تاریخی دانسته و دولتی دیگر به حوزه‌های فرهنگی نظیر صنایع دستی، میراث فرهنگی و ... در گردشگری پرداخته است.
آنچه از همه این تلاش‌های می‌توان استنباط کرد اینکه تمام این برنامه‌ها دلسوزانه و با نگاه به توسعه این صنعت مهم، همراه بوده است اما شاه‌کلید حل مشکل، موضوعی فراتر از همه اینهاست و آن هم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و خصوصا سیاسی و دیپلماتیک است.

محمدی گفت: موضوع مهم که دولت تدبیر و امید از ابتدای شروع به کار خود به آن پرداخته، برداشتن گام‌های اساسی در حوزه فرهنگ‌ و روابط بین‌الملل بوده و مسیر ورود گردشگران به کشور را هموارتر کرده است.

او تصریح کرد: عرضه و تقاضا، رونق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی که بی‌شک گردشگری هم در قالب یک بنگاه اقتصادی قابل تصور است را تعیین می‌کنند. پاشنه آشیل رونق بنگاه‌ها، عدم تزریق بودجه و نبود مصوبات حمایت‌گرانه کافی در این زمینه است. اگر تقاضای خدمات گردشگری در کشور افزایش یابد سرمایه‌ها خود به خود به آن سمت گرایش یافته و دیگر نیاز نیست که دولت سرمایه تزریق کند. 

محمدی افزود: سرمایه‌های جذب‌شده خود پاسخگوی کافی برای رونق صنعت گردشگری به عنوان یک بنگاه اقتصادی خواهد بود. هر چند موارد ذکر شده هم جزو اصول لاینفک رونق بنگاه‌های اقتصادی هستند اما به زعم اینجانب در درجه دوم اهمیت قرار دارند.

او افزود: بی‌شک چنانچه این حرکت که در راستای ترمیم روابط بین‌الملل از دولت یازدهم آغاز گردید، در دولت‌های بعدی هم استمرار داشته باشد و همسو با اقدامات کنونی در حوزه‌های توسعه فرهنگی متناسب با گردشگرپذیری مدرن، شاهد استمرار و تداوم عملکردها باشیم می‌توان امیدوار بود ایران در آینده به عنوان یک مقصد اساسی گردشگری در دنیا مطرح شده و رونق اقتصادی و خروج کشور از اقتصاد تک‌محصولی نفت‌محور، پیامد جهانی آن خواهد بود.
نظرات شما
پیشخوان