تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

رئیسی تنور انتخابات را گرم می‌کند،سهم اصولگرایان از این تنور نان سوخته است

عضو شورا مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: اگر چه کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تنور این انتخابات را گرم خواهد کرد، اما چه بسا چنین تنوری آن قدر گرم شود که جز نان سوخته برای اصولگرایان چیزی درنتیجه باقی نماند.
رویداد۲۴-  عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: فلسفه تشکیل جمنا بدین دلیل بود تا فردی مانند «رئیسی» را با عنوان و ادعای حمایت تمام نیروهای اصولگرا مورد حمایت قرار دهد. در چینش افرادی که در جمنا جمع شده‌اند قاعدتا کسانی باید حضور داشته باشند که به سادگی تابعیت کنند و هر زمان که مطرح شد،کنار بکشند.

روز پنج شنبه دومین نشست جبهه  مردمی پیروان انقلاب(جمنا) برگزار شد و اعضا آن به پنج نامزد نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب به ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمد باقر قالیباف و پرویز فتاح رای دادند.

علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش دو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بودند که در انتخابات سال گذشته خانه ملت موفق به اخذ آرا مورد نیاز نشدند، اما از اعضا جمنا با توجه به اینکه فاقد سابقه هر گونه کار اجرایی هستند، آرا بیشتری نسبت به محمد باقر قالیباف، شهردار شناخته شده تهران و پرویز فتاح از وزرا مطرح دولت احمدی نژاد به دست آورده اند.

از سوی دیگربا توجه به اخبار انتشار یافته مبنی بر اینکه مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که تا آخر مناظره‌ها در صحنه رقابت باقی خواهد ماند یا پرویز فتاح گفته است که قصد کاندیداتوری نداشته و ندارد، محمد باقر قالیباف هم یک روز پیش از برگزاری نشست جمنا تلویحا از کاندیداتوری صرفنظر کرد و ابراهیم رئیسی نامزد اصلی این جبهه هم با صدور بیانیه‌ای به طور مستقل و «فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی» قدم به رفابت‌های انتخاباتی گذاشت. از این رو به نظر می‌رسد مدیریت جبهه مردمی انقلاب اسلامی موفقیتی که مد نظر داشت را نتوانست به دست آورد و اکنون دچار آشفتگی شده است. 

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره دلایل این آشفتگی در جمنا و اینکه چه طور نامزدهای همچون زاکانی و بذر پاش نسبت به قالیباف و فتاح  آرای بیشتری در مجمع عمومی این حبهه کسب کردند گفت: دلیل اصلی آرای بیشتر زاکانی و بذرپاش را باید در نوع چینشی که از ابتدا در جمنا به وجود آمد، باید ارزیابی کرد.

وی در این رابطه توضیح داد: فلسفه تشکیل جمنا بدین دلیل بود تا فردی مانند «رئیسی» را با عنوان و ادعای حمایت تمام نیروهای اصولگرا مورد حمایت قرار دهند. در چینش افرادی که در جمنا جمع شده‌اند قاعدتا کسانی باید حضور داشته باشند که به سادگی تابعیت کنند و هر زمان که مطرح شد، کنار بکشند.

کیانوش راد در ادامه تاکید کرد: حضور افرادی مانند قالیباف که شاید در مراحل بعدی اقدام به کناره‌گیری می‌کرد، مشکل ساز بود زیرا قالیباف و برخی دیگر برای جایگاه سیاسی خود شانی قائل هستند که به سادگی حاضر به ترک زمین بازی نمی‌شوند و افرادی از این دست به طور معمول در صحنه تا مشخص شدن نتیجه باقی می‌مانند، اما گزینه‌هایی که قابلیت رای‌آوری چندانی ندارند به راحتی با تغییرات و کناره‌گیری همراه می‌شوند.  

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره وجود آشفتگی در بین جبهه مردمی نیروهای انقلاب اظهار داشت: نظم نمایش داده شده در بین اعضای جمنا چندان مورد اتکا نیست و ابراهیم رئیسی با بیانیه اعلام حضور خود این نظم را به چالش کشید اما آنچه دراین نشست به خوبی نشان داده شد این بود که اعضای جمنا برای رسیدن به اهدافٰ خودٰ ابایی از حذف احزاب کهنه‌کاری مانند موتلفه ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: حذف تشکیلات پر سابقه‌ای مانند موتلفه و اشکالات عدیده‌ای که بعضا به توان و سابقه اجرایی و مسائلی که قاعدتا با مطرح و جدی‌تر شدن کاندیداتوری آقای رئیسی به او وارد خواهد شد، سودی برای اعضای جمنا به دنبال ندارد.

این فعالی سیاسی اصلاح طلب افزود: در یک ارزیابی خیلی ساده به خوبی می‌توان فهمید که سابقه مدیریتی آقای میرسلیم بسیار قوی‌تر از فردی است که تاکنون جز در حوزه قضایی و امنیتی، مسوولیت اجرایی مشخصی در کارنامه خود ندارد و قاعدتا اصولگرایان استخوان‌دار و عامه مردم نیز بر این نکته به خوبی اشراف دارند. 

کیانوش راد در خاتمه تاکید کرد: اگر چه کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تنور این انتخابات را گرم خواهد کرد، اما چه بسا چنین تنوری آن قدر گرم شود که جز نان سوخته برای اصولگرایان چیزی درنتیجه باقی نماند.
نظرات شما
پیشخوان