تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرتضی فنونی‌زاده:

کاش برای جشن قهرمانی پرسپولیس از پیشکسوتان دعوت می‌کردند

مرتضی فنونی‌زاده، زاده ۲ بهمن ۱۳۳۹ در شهر تهران است. وی سابقه بازی در تیم‌های راه‌آهن، سرباز، شاهین تهران، پرسپولیس تهران و پورا تهران را دارد و امروز به عنوان یکی از پیشکسوتان سرشناس باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود. پس از قهرمانی سرخپوشان پایتخت فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ این مدافع سخت‌کوش دهه‌های گذشته رفتیم تا نظرات وی را راجع به حال و هوای این روزهای پرسپولیس جویا شویم.
رویداد۲۴- مرتضی فنونی‌زاده، زاده ۲ بهمن ۱۳۳۹ در شهر تهران است. وی سابقه بازی در تیم‌های راه‌آهن، سرباز، شاهین تهران، پرسپولیس تهران و پورا تهران را دارد و امروز به عنوان یکی از پیشکسوتان سرشناس باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود. پس از قهرمانی سرخپوشان پایتخت فرصت را مغتنم شمردیم و به سراغ این مدافع سخت‌کوش دهه‌های گذشته رفتیم تا نظرات وی را راجع به حال و هوای این روزهای پرسپولیس جویا شویم.

به عنوان یکی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس دلایل موفقیت سرخپوشان را در چه می‌دانید؟
سال گذشته پرسپولیس از امسال بهتر بازی می‌کرد ولی با تفاضل گل قهرمانی را از دست داد. تنها نکته مثبت امسال تیم، حفظ اسکلت اصلی و بازیکنان کلیدی و جذب یکی دو بازیکن خوب مثل سروش رفیعی بود که مدیریت باشگاه به خوبی این کار را انجام داد. دلایل موفقیت را در چهار بخش می توان بیان کرد: 1- حضور پرشور هواداران که در سرما و گرما آمدند و تیم را تشویق کردند. 2- حفظ اسکلت و نفرات اصلی تیم. با توجه به اینکه در طول فصل چند بازیکن به دلایل مختلف از تیم جدا شدند اما با اعتماد به جوان‌ها هر چند کم، موفقیت حاصل شد. 3- ثبات مسائل مالی؛ که متاسفانه بچه ها با این حرکت اخیرشان خراب کردند. از آنجایی که همراه اول اسپانسر استقلال و پرسپولیس است این فصل بدهی آن‌چنانی به بازیکنان وجود نداشت. خود من به خاطر کار در تیم‌های پایه از باشگاه طلبکارم اما وقتی می‌بینم هوادار به باشگاه کمک مالی می کند ما هم بخشی از مطالباتمان را بخشیدیم. حق و حقوق این بچه ها در حدود 70 درصد پرداخت شده و با این کارشان شیرینی قهرمانی را به کام هواداران تلخ کردند. 4- حضور بازیکنان خوبی مثل سیدجلال، بیرانوند، انصاری، کامیابی نیا و ... تاثیر زیادی در این موفقیت داشت. در ضمن در خصوص صحبت‌های اخیر بیرانوند باید به یک نکته اشاره کنم و اینست که آدم نباید گذشته خود را فراموش کند. تا 3 سال پیش کسی شما را نمی‌شناخت بعد با حضور در نفت سری در سرها پیدا کردید اما باز هم 5 درصد به شناخت شما کمک کرد. حضور در پرسپولیس و استقلال  به دلیل تماشاگر زیاد و پخش زنده بازی‌ها به معروفیت بازیکن کمک می‌کند. ایشان نباید چنین صحبت‌هایی می‌کرد و این نقطه تاریک پرسپولیس امسال بود.

پس شما مخالف اعتصاب بازیکنان بودید؟
بله، صد در صد. هم آقای خوردبین و هم سیدجلال این حرکت را مورد انتقاد قرار دادند.

به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ باشگاه پرسپولیس و تیم ملی مطرح هستید. در زمان بازیگری شما پول نقش آن‌چنانی در فوتبال نداشت. به نظر شما نقش پول تا چه اندازه در موفقیت یا عدم موفقیت تیم‌ها تاثیرگذار است؟
چون اسم فوتبال حرفه ای را یدک می کشیم طبیعتا پول هم باید وجود داشته باشد. در زمان ما هفته ای سه جلسه تمرین بود و یک روز هم بازی داشتیم و سه روز دیگر به خانواده می‌رسیدیم، اما الان بازیکن باید صبح و بعد از ظهر تمرین کند. بالاخره آسیب دیدگی و محرومیت وجود دارد. بنابراین پولی که می گیرند نوش جانشان اما مبالغش زیاد است. در زمان ما پول زیادی نبود شاید سالی صد هزار تومان می دادند. پول همه چیز نیست. بازیکنانی که در این دو تیم بازی می کنند نباید اولویتشان پول باشد. یاد خاطره ای افتادم از اولین بازی ام برای پرسپولیس. آقای پروین پیراهن من را آورد و گفت این پیراهن مال کاشانی، ذوالفقارنسب و مسیح نیا بوده اگر بتوانی موفق شوی این پیراهن مال تو و اگر نتوانی به فرد دیگری می‌دهم. یادم هست در آن بازی که برابر دارایی و جلوی صد هزار هوادار بود بهترین بازی عمرم را انجام دادم. شاید بتوان پیراهن این دو تیم را در بازار با 30 هزار تومان خرید اما ارزش معنوی این لباس قیمت ندارد. به همین خاطر باید بازیکنان قدر این پیراهن را بدانند.

آقای برانکو را همه به عنوان یک مربی منظم می شناسند. ایشان در شرایطی که به رضاییان احتیاج داشت به خاطر نظم تیمی قید او را زد. در حال حاضر نرفتن سر تمرین، خود نوعی بی‌نظمی محسوب می‌شود اما از طرف ایشان با عکس العملی مواجه نشده است، این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟
ایشان یک مربی حرفی است. 2 تا از مواردی که به نظر بنده آقای برانکو در مربیگری‌اش تزلزل ایجاد کرده را بیان می کنم. 1- تعویض‌های برانکو خیلی ضعیف است. شاید بگویید نیمکت قوی ندارد اما خود برانکو با اخراج رضاییان و مجوز خروج نوراللهی و عالیشاه نیمکتش را ضعیف کرد. پرسپولیس 11 بازیکن فوق العاده دارد و اگر آن بازیکنان نرفته بودند نیمکت تیم به قوی ترین نیمکت لیگ تبدیل می‌شد. 2- برانکو در حق رضاییان باید پدری می کرد که این کار را نکرد بهرحال الان باید فکرمان را معطوف آسیا کنیم. با توکل بخدا این بازی آخر ختم بخیر شود.

پیش‌بینی شما از بازی آخر چیست، آیا پرسپولیس صعود می‌کند؟
ما همیشه مرد روزهای سختیم. اما واقعا چرا باید در بازی با الوحده انتحاری بازی کنیم؟ چرا باید همه چیز به روز آخر بکشد؟ طارمی در بازی با الریان اشتباه کرد که پنالتی چیپ زد. البته در همین‌جا لازم است آقای گلی را برای دومین سال متوالی به طارمی تبریک بگویم. من فکر می‌کنم ان شاالله بازی آخر را می‌بریم. البته بازی دو تیم دیگر این گروه قابل پیش بینی نیست. الان نتایج تیم‌های ایرانی طوری رقم خورده که هر 4 تیم هم شانس صعود دارند و هم امکان حذف شدن، آن‌ها را تهدید می‌کند.

حرف آخر؟
یکی از نکات تاریکی که در روز اهدا جام اتفاق افتاد عدم دعوت از پیشکسوتان باشگاه بود. ای کاش آقای علیپور به عنوان مدیر اجرایی با پیشکسوتانی که حداقل 5 سال در این باشگاه توپ زده بودند تماس می گرفت و برای مراسم دعوتشان می کرد. نکته دیگر عدم تحویل جام به هانی نوروزی بود که البته با همت آقای پروین و پیشکسوتان مقرر شد جامی به همان شکل قهرمانی تهیه شود و به خانواده نوروزی تقدیم کنیم.

منبع: ورزش و جوان
نظرات شما
پیشخوان