تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۴

نیاز 50 میلیارد تومانی برای اجرای کامل طرح رصدخانه ملی

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از پیشرفت 60 درصدی طرح رصدخانه ملی در سال آینده خبر داد و گفت: برای اجرای کامل این طرح علاوه بر همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار است.
رویداد24- رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از پیشرفت 60 درصدی طرح رصدخانه ملی در سال آینده خبر داد و گفت: برای اجرای کامل این طرح علاوه بر همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبار است.

محمد جواد لاریجانی در حاشیه یکصدو سی و هشتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به میزان پیشرفت طرح رصدخانه ملی از سال 79 تاکنون اظهار کرد: هر بخش از این طرح دارای اهمیت‌های خاصی است؛ ولی از آنجایی که بخش آینه تولید و تهیه شده، می‌توان گفت بخش کلیدی‌ این طرح اجرایی شده است.

وی با تاکید بر این که حدود 30 تا 35 درصد از این پروژه اجرایی شده است، افزود: ایجاد زیربناها، جاده و تامین نیروی انسانی از دیگر بخش‌های انجام شده این پروژه است؛ از این رو احتمالا تا سال آینده میزان پیشرفت این طرح را به 60 درصد افزایش دهیم.

لاریجانی با بیان این‌که تلسکوپ مورد نیاز این رصد خانه طراحی، ساخته و به کشور ارائه شده است، ادامه داد: ابزارهای الکترونیکی این تلسکوپ در حال طراحی و ساخت است که دارای پیشرفت 25 درصدی است.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به سابقه اجرای این طرح در کشور، یادآور شد: این طرح در سال 79 در شورای پژوهشی و پس از آن در هیات دولت به تصویب رسید و پس از مطالعات جدی برای مکان‌یابی رصدخانه آغاز شد.

وی با اشاره به میزان اعتبارات برای این طرح ملی توضیح داد: تاکنون برای اجرای این طرح مبلغ 17 میلیارد تومان از محل اعتبارات پژوهشگاه دانش‌های بنیادی صرف اجرای این طرح شده است و علاوه بر آن هفت میلیارد تومان از سوی مقام معظم رهبری و 10 میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی به این طرح اختصاص داده شده است.

لاریجانی با تاکید بر این‌که رصدخانه ملی یک آزمایشگاه ملی و فرامنطقه‌ای است، اضافه کرد: برای اجرا و تاسیس رصدخانه ملی نیاز به 50 میلیارد تومان اعتبارات داریم.

وی با اشاره به انتخاب محل تاسیس رصدخانه گفت: با توجه به انجام مطالعات رصدی در کاشان لازم است تا نسبت به کاهش منابع روشنایی به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی نیرو و کاهش منابع انرژی اقدام کنیم که این امر نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی موضوع انتقال برق به رصدخانه را از دیگر چالش‌های اجرای این طرح نام برد و تصریح کرد: برای انتقال برق به رصدخانه نیاز به یک میلیارد تومان اعتبارات داریم که این هزینه برای پژوهشگاه قابل توجه است، ولی وزارت نیرو می‌تواند در این زمینه همکاری کند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان