تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره سناریوهای نظامی- امنیتی پس از حوادث ۱۷ خرداد

آینده «داعش» پس از حملات تروریستی «تهران»

عملیات تروریستی داعش در تهران که با شهادت جمعی از هم‌وطنان بی‌گناهمان همراه شد پیامدهای مختلفی را به همراه خواهد داشت.
رویداد۲۴- عملیات تروریستی داعش در تهران که با شهادت جمعی از هم‌وطنان بی‌گناهمان همراه شد پیامدهای مختلفی را به همراه خواهد داشت.

مهمترین پیامد این اقدام تروریستی به شرایط منطقه خاورمیانه بازمی‌گردد که به نظر می‌رسد بیش از گذشته امنیتی خواهد شد. 

تا روز چهارشنبه که این اتفاقات در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام (ره) رخ داد ایران تنها کشوری بود که به‌صورت مستقیم موردحمله تروریستی قرار نگرفته بود و نهادهای امنیتی همه اقدامات تروریست‌ها را در نطفه خفه کرده بودند.

بااین‌وجود شرایط پس‌ازاین حادثه تغییر خواهد کرد و ایران ممکن است در برنامه‌های خود نسبت به وجود تروریسم در منطقه تغییر ایجاد کند. 

بدون شک پس‌ازاین حادثه ایران به‌صورت جدی به دنبال واکنش نسبت به داعش خواهد بود. بااین‌وجود این واکنش با بسیاری از کشورهایی که تاکنون مورد هجوم تروریست‌ها قرارگرفته‌اند متفاوت خواهد بود. 

مهم‌ترین دلیل این مسئله نیز نزدیکی و قرابت جغرافیایی ایران با منطقه ظهور داعش یعنی عراق است. بدون شک این نزدیکی جغرافیایی سبب اشراف اطلاعاتی و امنیتی ایران نسبت به دیگر کشورهای مورد هجوم مانند فرانسه، انگلیس و آلمان خواهد شد. 

نکته دیگر وجود مستشاران نظامی ایران در عراق و سوریه است که این مسئله نیز شناخت ایران را از مختصات و ویژگی‌های عملیات تروریستی داعش بالاتر می‌برد. 

بااین‌وجود ایران تنها کشوری در منطقه خاورمیانه است که توانایی این را دارد که رأساً و بدون کمک هیچ کشور دیگری به داعش حمله کند و ریشه این غده سرطانی را بکند. 

این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که به‌ظاهر تاکنون با داعش وارد جنگ شده‌اند به‌صورت مستقل وارد این مبارزه نشده‌اند و اهداف دیگری به‌جز ریشه‌کن کردن داعش در سر می‌پروراندند.

درنتیجه ایران یا به دلایل استراتژیکی وارد جنگ مستقیم با داعش نخواهد شد و یا اینکه تا نابودی کامل داعش پیش خواهد رفت.

اگر ایران به‌صورت مستقیم وارد جنگ با داعش شود احتمال اینکه برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی که منافع خود را به شکل‌های مختلف به داعش گره‌زده‌اند دچار خسران شوند زیاد است.

درنتیجه احتمال واکنش این کشورها نیز در این زمینه وجود دارد. بااین‌وجود عربستان و اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه هیچ‌گاه به‌تنهایی وارد درگیری نظامی و امنیتی با ایران نخواهند شد و خود را از قبل شکست‌خورده تلقی می‌کنند.

درنتیجه احتمال اینکه عربستان در شرایطی که ایران به مواضع داعش حمله کند تلاش کند یک اجماع منطقه‌ای و یا جهانی علیه ایران ایجاد کند وجود خواهد داشت.

نکته مهم در این زمینه اینکه اگر این اتحاد احتمالاً دیپلماتیک علیه ایران شکل بگیرد پای قدرت‌های دیگر منطقه و در رأس آن‌ها روسیه و احتمالاً ترکیه نیز به ماجرا بازخواهد شد. 

درنتیجه کفه ترازو در همه حالت به سود ایران خواهد بود. از سوی دیگر در شرایط کنونی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس رابطه خوبی برقرار نیست و این کشورها دچار اختلافات درونی شده‌اند. 

مهم‌ترین مصداق این مسئله نیز قطع روابط کشورهای عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر است که پیامدهای مختلفی برای جهان عرب در پی داشته است. 

نکته مهم در این زمینه اینکه با انجام عملیات تروریستی روز چهارشنبه رفتارشناسی داعش نیز نسبت به ایران تغییر خواهد کرد. 

به‌هرحال تا پیش‌ازاین داعش هیچ‌گونه عملیات موفق در ایران نداشت و باوجود عملیات روز چهارشنبه ممکن است احساس کند تابوی عملیات تروریستی در ایران شکسته شده و به دنبال تکرار این عملیات باشد.

از سوی دیگر داعش به‌خوبی به این نکته آگاهی دارد که ایران با کشورهای دیگر تفاوت دارد و هرلحظه احتمال اقدام جدی در مقابله با داعش وجود خواهد داشت. 

درنتیجه داعش از این به بعد در یک حالت خوف‌ورجا با ایران قرار خواهد داشت و همین مسئله ترس از ایران به‌احتمال‌زیاد سبب تحرکات کمتر در قبال ایران خواهد شد. 

این در حالی است که پس از حادثه اخیر در تهران تدابیر امنیتی در ایران به‌شدت بالا رفته است و به همین دلیل عبور از تیررس نهادهای امنیتی برای تروریستی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
واقعا با این تحلیل ابکی .اول که اطلاعیه داده دوباره درماه رمضان ایران وچندکشوردیگر راموردحمله قراردهند.چقدرازما ترسید.با توجه به مطلب خودتان عربستان به دنبال اجما ع جهانی می شود اگرما به داعش حمله کنیم.واجماع را داردبه اضافه امریکا وفروش اسلحه همه حتی روسیه وترکیه وانگلیس .المان وچین برای فروش سلاح به عربستان مضایقه نمی کنندشاید دربعضی جا مانندجنگ خودمان وسوریه ویمن خودشان نیزدخالت کنندکه می کنند.چه کسی جلوگیری می کنداگربخواهند.حالا چگونه نتیجه گیری کردی کفه ترازوبه نفع ما می شود.جز این که با هدف ما را واردجنگی می کنندکه خروج ان مانندجنگ 8ساله .نوشیدن زهرخواهدبود.
نظرات شما
پیشخوان