تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

فشار حقوق‌بشر به خاطر اعمال ما در قوه قضاییه نیست/ کم‌رو و گوشه‌گیر در برابر تهاجمات نیستیم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفت: دلیل تهاجم به حقوق بشر این است که ما توانستیم تجربه موفقیت داشته باشیم تا استقلال خود را حفظ کنیم. ما دکترین استقامت در مقابل هژمونی راه انداختیم اینها از این ناراحت هستند.

رویداد۲۴-دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه گفت: دلیل تهاجم به حقوق بشر این است که ما توانستیم تجربه موفقیت داشته باشیم تا استقلال خود را حفظ کنیم. ما دکترین استقامت در مقابل هژمونی راه انداختیم اینها از این ناراحت هستند.محمدجواد لاریجانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود گفت: اولین نکته‌ای که نباید فراموش کنیم و تصور درستی از آن باید باشد، تجربه انقلابی ملت ماست. انقلاب حادثه بزرگی بود که جریان اجتماعی راه انداخت تا جمهوری اسلامی تشکیل شود.

جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است

او با بیان اینکه ملت ما تصمیم گرفت بر اساس عقلانیت نظام مدنی معقولی بنا کند، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی، از مشروعیت ریشه در تفکر اهل بیت و ولایت دارد. تا امروز ۲۰ نوع تجربه نسبت به دموکراسی داریم. مدل نمایندگی، مدل موفقی است که ما داریم. این دستاورد مدنی ما از دستاورد دیگر ما چیزی کم ندارد. ما شاید غافل باشیم اما جمهوری اسلامی بزرگترین دموکراسی غرب آسیا است.

امریکا امروز بی‌آبرو و اعتبارش باطل شده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه در شرایط امروز مدعیان سینه‌چاک حقوق بشر بی‌آبرو و اعتبارشان باطل شده است، تصریح کرد: بی‌آبرویی و بی‌اعتباری امریکا از قبل مشخص بود اما تا این حد کشف حجاب نشده بود مثلا آمریکا در زمینه رعایت حقوق بشر پر ادعاست. پرونده امریکا در حقوق بشر فاجعه بار است. وقتی ترامپ در عربستان با ۵۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه می‌نویسد که یک کشور کودک‌کش و ‌آدم کش را عنصر برای همکاری انتخاب می‌کند یعنی آمریکا به حقوق بشر توجه ندارد.

نخست‌وزیر بریتانیا به خواست مردم بحرین توجه نکرد

لاریجانی افزود: اینکه نخست‌وزیر بریتانیا به بحرین می‌رود و به خواست مردم این کشور توجه نمی‌کند و خانم ترزا می از اینها حمایت می‌کند یا مثلا در فرانسه که از اومانیسم حمایت می‌کند. در آن زمان که وزیر امور خارجه ما در آن کشور بود، محل برگزاری کریه‌ترین گروه قرار می‌شود.

فشار حقوق‌بشر به خاطر اعمال ما در قوه قضاییه نیست

او با بیان اینکه دوران ما دوران شفافیت شر است و باید محیط حقوق بشر خود را بشناسیم، تصریح کرد: فشار حقوق‌بشر به خاطر اعمال ما در قوه قضاییه نیست. دیروز مقام معظم رهبری تاکید کردند از حقوق عامه و آزادی‌های مشروع دفاع شود. دلیل تهاجم به حقوق بشر این است که ما توانستیم تجربه موفقیت داشته باشیم تا استقلال خود را حفظ کنیم. ما دکترین استقامت در مقابل هژمونی راه انداختیم اینها از این ناراحت هستند.

فاز عملیاتی دشمنان ایران تروریستی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: یک ظلم که به ایران روا می‌دارند، تعرض اقتصادی است. مشخص شد تعرض‌ها به دلیل مساله هسته‌ای نیست. هر تحریم که ما برداشتیم از در دیگر و بهانه دیگر آن را دوباره می‌آورند. تعرض دیگر، امنیتی است. تعرض دیگری هم هست و آن، تعرض فرهنگی - فکری در میدان جنگ نرم است. آنها اذعان می‌دارند قصد براندازی مسالمت‌آمیز دارند که دروغ می‌گویند مگرنه از منافقین حمایت نمی‌کردند. فاز عملیاتی آنها تروریستی است و ظاهر قصدشان براندازی نرم است.

نطفه این ستاد در زمان آیت‌الله یزدی بسته شد

لاریجانی با تاکید بر اینکه ستاد حقوق بشر با توجه به وضعیت منطقه‌ای و جهانی تاسیس شد، خاطرنشان کرد: نطفه این ستاد در زمان آیت‌الله یزدی بسته شد. در سال بعد، این ستاد در معاونت بین‌‌الملل قوه قضاییه فعالیت خود را آغاز کرد و بعدا به یک ستاد مجزا تبدیل شد که من دبیر آن هستم و وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر دادگستری و نهادهای دیگر در آن عضو هستند. در واقع این ستاد، یک نهاد کم‌نظیر از لحاظ ستادی است.

کم‌رو و گوشه‌گیر در برابر تهاجمات نیستیم

او با بیان اینکه ستاد حقوق‌بشر محلی است که نهادهای موجود کشور را اداره می‌کند، ابراز داشت: دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات، همکاری بی‌نظیری با ما دارند. ما در مقابل تهاجماتی که به ما می‌شود، کم‌رو و گوشه‌گیر نیستیم و به آنها پاسخ کتبی و شفاهی می‌دهیم. ما نسبت به هیچ نکته‌ای فروگذار نیستیم. اگر صدبار هم تهمت بزنند، صد بار پاسخ می‌دهیم. در سازمان ملل مکانیزم شکایتی است که هیچ شکایتی علیه ما پیگیری نشد زیرا ما پیگیری ادعاها بوده و شکایت برداشته شد. آن چیزی که مطرح است قطعنامه‌هایی است که البته پاسخ آن را می‌دهیم. 

در مسائل حقوق بشری فعالیت داریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به آفریند بررسی حقوق بشر (یو. پی. آر) ابراز داشت: یو. پی. آر پروسه‌ای بود که ایران جز طراحان آن محسوب می‌شود و این نکته در آن حائزاهمیت است که همه کشور‌ها بدون استثنا در رابطه با وضعیت حقوق‌بشریشان اظهار نظر می‌کنند. در آنجا وضعیت حقوق بشر آمریکا برای اولین بار نقد شد. رژیم اسرائیل قصد دارد یو. پی. آر کمرنگ شود. این از دستاورد جمهوری اسلامی است. ما در مسائل حقوق بشر فعالیت داریم ولی این بدین معنا نیست نظر ما همیشه موفق شود و مورد توجه قرار بگیرد.

نشست‌های دوجانبه‌ای در زمینه حقوق بشر داریم

لاریجانی اضافه کرد: ما تعاملات و نشست‌های دوجانبه‌ای در زمینه حقوق بشر داریم. مواضع خود را بر اساس اسلام تنظیم می‌کنیم. در دنیا پایه موضع‌گیری ما این است. جایزه حقوق بشر اسلامی به متفکرانی داده شده در این زمینه فعالیت دارند.

از ارتقاء حقوق شهروندی حمایت می‌کنیم

او با بیان اینکه میدان حقوق‌بشر، میدان بین‌المللی و عمومی‌ای است، عنوان کرد: بالغ بر هزار سازمان مردم‌نهاد وجود دارند که از آن حمایت می‌کنیم. ما از ارتقا حقوق شهروندی حمایت می‌کنیم. در زمان آیت‌الله شاهرودی یک سازمان بزرگ تاسیس شد اما متاسفانه فعالیت آن خبری نمی‌شود. در سال هزاران شکایت آنجا برده و آنجا بررسی می‌شود و حدود ۵۰ درصد رای به نفع شاکیان صادر شده است.

ادامه دارد

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نمك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
ياوه نگو
نظرات شما
پیشخوان