تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
گاردین گزارش داد

پنج نکته گاردین از انتخابات هفتم اسفند ایران

ناظرانی که انتخابات ایران را رقابتی میان «اصلاح طلبان» و «تندرو‌ها» می‌دانند، در اشتباه هستند به خصوص پس از آنکه اعلام شد تقریبا تمام اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.
رویداد۲۴- ناظرانی که انتخابات ایران را رقابتی میان «اصلاح طلبان» و «تندرو‌ها» می‌دانند، در اشتباه هستند به خصوص پس از آنکه اعلام شد تقریبا تمام اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴، گاردین به پنج نکته‌ای که باید درمورد انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مورد توجه قرار داد، اشاره کرده است.

در حال حاضر تقسیم بندی اصلی میان حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای است
جولای گذشته بود که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان، توازن تازه‌ای را به سیاست ایران بخشید. تقسیم بندی اصلی در انتخابات این کشور میان حامیان و مخالفان این توافق بود. علی لاریجانی «اصولگرا» به عنوان سخنگوی مجلس متحد موثر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بود. لاریجانی بحران مربوط به توافق هسته‌ای را در سطحی از همکاری میان مجلس و دولت رهبری کرد که در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و پیش از آن خاتمی دیده نشده بود. در طول انتخابات، لاریجانی که از قم نامزد شده بود، از حمایت عمومی برخوردار شد.

این توافق وقتی به امضا رسید، به تاریخ نپیوست. اجرای آن ۹ سال طول می‌کشد و این یعنی توافق هسته‌ای همچنان به سیاست ایران در آینده شکل خواهد داد، حتی اگر به اندازه امروز قوی و تاثیرگذار نباشد.

سیاست ایران را نمی‌توان به «اصلاح طلبان» مقابل «تندرو‌ها» تقلیل داد
ایران کشور بزرگی است- بزرگ‌تر از ترکیب سه کشور عراق، ترکیه و سوریه- و هر انتخاباتی که در این کشور برگزار می‌شود ترکیبی از مجموعه عوامل منطقه‌ای، قبیله‌ای و محلی است. رای دهندگان دلایل بسیاری برای رای دادن دارند. یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخابات اکثر کشور‌ها، اقتصاد است- اما مجموعه شرایط در کنار هم می‌تواند شغل، قیمت کالا، مسکن و مسائل محیط زیست مانند مدیریت آب را ممکن کند.

تعمیم «چپ» در مقابل «راست» دهه ۱۹۸۰ و «اصلاح طلبان» در مقابل «محافظه کاران» دهه ۱۹۹۰ که در زمان خود کاربردی بود، دیگر ممکن نیست. ناظرانی که انتخابات ایران را رقابتی میان «اصلاح طلبان» و «تندرو‌ها» می‌دانند، در اشتباه هستند به خصوص پس از آنکه اعلام شد تقریبا تمام اصلاح طلبان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

مخالفان سیاست‌های روحانی از خبرگان جا ماندند
با شکست آیت الله محمد یزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، این مجمع نیازمند یک رئیس جدید است. مجلس خبرگان همچنان مانند گذشته به کار خود ادامه خواهد داد اما هرکسی که پست ریاست آن را پر کند، راهنمای انتخاب جانشین برای رهبری ایران در آینده خواهد بود. شکست اشخاصی چون آیات یزدی و محمدتقی مصباح یزدی و آرای پائین احمد جنتی بیانگر ضربه جدی است که به مخالفان سیاست‌های روحانی وارد شد.

روحانی گرچه اصلاح طلب نیست اما سیاستمدار توانمندی است
رئیس جمهور ایران توانسته خود را به عنوان یک مجری دانا و عملگرا اثبات کند. او نه تنها حمایت بخش قابل توجهی از طبقه سیاسی از توافق هسته‌ای را جلب کرد، بلکه بار دیگر پیروز حمایت انتخاباتی مردم از عملگرایی محافظه کارانه خود شد. سیاست‌های وی مبتنی بر تلاش گسترده برای ارتقا روابط با دیگر کشور‌ها، از جمله آمریکا؛ اصلاح اقتصاد برای تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی؛ و تعدیل نظارت مطبوعاتی و گشت ارشاد است.

تغییر آهسته و به آرامی می‌آید
اصلاحات اقتصادی برای تقویت رشد پایدار- کاهش بیکاری و بهبود استاندارد زندگی- منافع شخصی را به چالش می‌کشد، از جمله منافع کسانی که از اقتصاد بسته ناشی از تحریم‌ها و ایدئولوژی «مقاومت» سود می‌بردند. روحانی مبارزات و چالش‌ها برای رویارویی را با دقت انتخاب می‌کند.

از نظر جهانی، منطقه در شرایط خطرناکی است و تنش میان سنی و شیعه بی‌سابقه است. روحانی از نظر سیاسی باید به گونه‌ای عمل کند که حمایت عمومی برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد را از دست ندهد. اینطور گفته می‌شود که مشارکت کمتر مردم در بخش‌هایی از تهران که قشر ضعیف‌تر زندگی می‌کنند بازتاب این احساس ایرانی‌ها است که آن‌ها سود چندانی از لغو تحریم‌ها نبرده‌اند. روحانی باید به محافظه کاران اطمینان دوباره دهد که تغییر محتاطانه و تدریجی همچنان به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود و با آزاد کردن برخی زندانی‌ها و کاهش سانسور‌ها، به اصلاح طلبان نیز تا اندازه‌ای امتیاز دهد.
نظرات شما
پیشخوان