تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
آذر منصوری در گفتگو با رویداد۲۴:

صدای مردم از تریبون مجلس دهم بیشتر شنیده می‌شود

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است مجلس دهم در مقایسه با مجالس پیشین معتدل‌تر و کارآمد‌تر خواهد بود و از تریبون آن بیشتر صدای مردم شنیده خواهد شد.
رویداد۲۴- عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است مجلس دهم در مقایسه با مجالس پیشین معتدل‌تر و کارآمد‌تر خواهد بود و از تریبون آن بیشتر صدای مردم شنیده خواهد شد. 

آذر منصوری در گفتگو با رویداد۲۴ پیش بینی خود در خصوص ترکیب مجلس آینده را اینطور بیان کرد: پیش بینی من این است که در این مجلس فراکسیون قدرتمندی شکل خواهد گرفت و عملکرد این مجلس در مقایسه با مجالس قبل این است که فراکسیون‌ها نمود بیشتری خواهند داشت. 

آیا پیش بینی می‌کردید که انتخابات هفتم اسفند چنین نتایجی را برای اصلاح طلبان به دنبال داشته باشد به خصوص در تهران؟ 
در کل کشور چنین پیش بینی‌هایی در مورد مجموعه افرادی که از طریق لیست امید به مجلس راه پیدا کردند، وجود داشت اما آنچه که در تهران اتفاق افتاد حقیقتا برای خود من هم غیرقابل پیش بینی بود. در هیچ دوره‌ای از تاریخ مجالس ایران ما با چنین نتیجه‌ای مواجه نبودیم که ۳۰ نفر لیست تهران در مجلس شورای اسلامی و ۱۵ نفر لیست خبرگان رهبری در صدر لیست باشند و از جریان رقیب هیچ کاندیدایی نتواند حداقل از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه پیدا کند. تا این حد غیرقابل پیش بینی بود. 

چه عاملی در به دست آمدن چنین نتیجه‌ای موثر بود؟ 
مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا چنین رخدادی رقم بخورد. فضای تهران نسبت به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر سیاسی‌تر است و همین مسئله باعث می‌شود رای که در تهران داده می‌شود و مشارکتی که می‌شود با شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه دیگر متفاوت باشد. در برخی از حوزه‌های انتخابیه وابستگی‌های قومی عامل تعیین کننده است و وابستگی‌های محلی در برخی مناطق عامل تعیین کننده است و بر مسائل سیاسی غلبه می‌کند. اما در تهران با توجه به بافت جمعیتی که دارد و اینکه مرکز همه اطلاعات و دسترسی‌ها است باعث می‌شود فضایی که در تهران وجود دارد به نوعی سیاسی‌تر باشد. بنابراین اولین عامل این است که شهر تهران در مقایسه با استان‌های دیگر ایران سیاسی‌تر است. 

نکته دیگر اینکه اصلاح طلبان و دولت در این انتخابات به ائتلاف رسیدند و ائتلاف با شعار حداکثری خود عاملی شد برای اینکه حرکتی که صورت می‌گیرد منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و با اثرگذاری بیشتر باشد. نکته دیگر تلاش شخصیت‌های اثرگذار و شاخص اصلاحات و جریان حامی دولت در این انتخابات است و به خصوص پیام چند دقیقه‌ای آقای خاتمی در شکل گیری حرکت مردم بسیار موثر بود و کلیدواژه‌هایی که ایشان در این انتخابات به کار بردند در حرکت مردم به سمت صندوق‌های رای و توجه‌شان به لیست امید و اتفاقا نامگذاری این لیست به نام امید توسط ایشان توانست در ایجاد موج اجتماعی و مشارکت مردم در تهران –مشارکت آن بخشی که در انتخابات فعال نمی‌شدند- بسیار تاثیرگذار باشد. 

اما نکته دیگری که به عنوان یک عامل نقش ایفا کرد حرکت‌های سلبی بود که توسط جناح رقیب در مقابله با دولت و اصلاح طلبان صورت گرفت. حذف گسترده و بی‌سابقه اصلاح طلبان در مقطع بررسی صلاحیت‌ها و فضای دو قطبی که به خصوص در تهران به دلیل ردصلاحیت‌ها به آن دامن زده شد، خود به نوعی موجب غلبه رویکرد سلبی مردم در این انتخابات بود؛ مردمی که شاید به نظر می‌رسید درصد حضورشان در این انتخابات با انتخابات‌های گذشته چندان تفاوتی نداشت اما لایه‌هایی از مردم در این انتخابات شرکت کردند که در انتخابات دیگر حضور چشمگیر و موثری نداشتند. 

نکته دیگری که در حرکت مردم بسیار تعیین کننده بود، برجام بود؛ برجامی که به فرجام رسیده بود و انتظار تحقق برجام داخلی توسط مجلس دهم انگیزه‌ای شد برای شرکت مردم. در واقع برجام برگ برنده‌ای برای ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت بود. نقش دولت در باز گذاشتن فضای اطلاع رسانی و در اختیار گرفتن فضای مجازی برای تبلیغات اصلاح طلبان و برای اطلاع رسانی و استفاده به موقع ائتلاف اصلاح طلبان از این فضا در حرکت دهی و آوردن مردم پای صندوق‌های رای بسیار موثر بود. تبلیغات ستادی و تبلیغات می‌دانی هم تاحدودی اثرگذار بود اما اساسا این تبلیغات قابل مقایسه با تبلیغاتی که رقبای اصلاح طلبان در این انتخابات داشتند، نبود. بنابراین مجموعه‌ای از این عوامل باعث شد که لیست امید در تهران به طور کامل و بی‌سابقه رای بیاورد. 

پیش بینی شما در مورد ترکیب مجلس دهم چیست؟ 
قاعدتا این ترکیب در مقایسه با دو سه مجلس پیشین متفاوت خواهد بود. البته باید صبر کرد و دید نتیجه کرسی‌هایی که به دور دوم انتخابات کشیده شده، چه می‌شود. این تعداد کرسی با توجه به اینکه تقریبا دو سوم کرسی‌های اصلاح طلبان امکان رقابت را دارند، در آرایش سیاسی مجلس آینده نقش تعیین کننده‌ای را ایفا خواهد کرد. اگر اصلاح طلبان به‌‌ همان میزان که توانستند زمینه جلب مشارکت مردم را در دور اول فراهم کنند، در این دوره هم بتوانند با تلاش جدی این درصد مشارکت را نسبت به دوره اول در حوزه‌های انتخابیه باقی مانده، افزایش دهند و جاهایی که نیاز به ائتلاف و انسجام بیشتر است را مورد تواجه قرار دهند، بر آرایش مجلس آینده اثر خواهند گذاشت. 

اما در مجموع برآیند کلی که می‌شود از آرایش سیاسی مجلس آینده داشت این است که این مجلس در مقایسه با مجالس پیشین معتدل‌تر و کارآمد‌تر خواهد بود و از تریبون آن بیشتر صدای مردم شنیده خواهد شد. علیرغم فضای رقابت نابرابر و علیرغم اینکه بسیاری از چهره‌های شاخص این جریان نتوانستند در این رقابت حضور پیدا کنند اما مجموعه اتفاقاتی که قبل از انتخابات رخ داد، این مجلس را متفاوت از مجالس پیشین خواهد کرد. پیش بینی من این است که در این مجلس فراکسیون قدرتمندی شکل خواهد گرفت. عملکرد این مجلس در مقایسه با مجالس قبل این است که فراکسیون‌ها نمود بیشتری خواهند داشت. 

با وجود آنکه زنان نتوانستند حضور حداکثری در این انتخابات داشته باشند اما شاهد بودیم که تعداد زنان راه یافته به مجلس بی‌سابقه بوده است. تاثیر حضور بیشتر زنان در مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
افزایش تعداد زنان در این انتخابات خود موید تغییر رویکرد‌ها و باورهایی است که هم در جامعه زنان ایران و هم در سطح عمومی اتفاق افتاده است. تعدادی از چهره‌هایی که در دور اول به مجلس راه پیدا کردند و همچنین کسانی که باقی ماندند برای دور دوم از کاندیداهای مستقل بودند اما با این حال رای آوردند و یا در مرحله اول رای آوردند یا به دور دوم رسیدند، به همین دلیل فضای کلی مجلس آینده در ارتباط با مطالبات زنان فضای متفاوت تری نسبت به مجالس گذشته خواهد بود. کاندیداهای این دوره هم توجه بیشتری در برنامه‌های خود نسبت به مطالبات زنان و مسائل زنان خواهند داشت. چنانچه کسانی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند و اگر نیمی از کاندیداهای باقی مانده در دور دوم به مجلس راه یابند، با یک رکوردشکنی از نظر حضور زنان در مجلس روبرو هستیم. چنانچه زنان مجلس فراکسیونی عمل کنند، در طرح و پیگیری مطالبات زنان ایران مجلس دهم نیز می‌تواند با یک جهش و خیزش همراه باشد و خود نیز می‌تواند عاملی باشد برای مشارکت زنان در حوزه‌هایی که با توسعه کشور در ارتباط مستقیم است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان