در دانشگاه امام صادق (ع) مطرح شد ؛
بعیدینژاد:تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه
ما تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد
رویداد24-عضو تیم مذاکره کننده هستهای گفت: ما تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد.
حمید بعیدینژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بینالمللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5 در صفحه تلگرام خود در خصوص نشستی که شب گذشته (دوشنبه) با دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) داشت و همچنین اظهارات منتسب به وی در برخی رسانهها توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد.
«متاسفانه فردی بی نام و نشان از جلسهی خصوصی و صمیمانه دیشب میان بنده با دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق (ع) که بیش از سه ساعت طول کشید با بی اخلاقی کامل مبادرت به طرح مطالب و نقل و قولهای نادرست و کاملا جهت دار نموده برای ایجاد التهاب کرده است. بنده مطمئن هستم که این اقدام غیر اخلاقی هیچ نسبتی با دانشجویان شرکت کننده در جلسه که تلاشی بلیغ برای رفع ابهامات خود داشتند، ندارد. برای جلوگیری از انتشار و تحلیلهای نادرست بعدی به نظرم رسید که روایت درست مطالب ارائه شده را خدمت عزیزان تقدیم کنم:
١- در خصوص وارد شدن به یک مذاکرات دوجانبه یا مذاکرات بینالمللی ابتدا هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم به مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین مذاکراتی میکند. بعد از عبور از این مرحله از تصمیم گیری، در صورت تصمیم به شرکت در مذاکرات، یکی از آفتهای مهم مذاکرات، پیش داوری نسبت به سرانجام مذاکرات است. این پیش داوری دو حالت دارد یا آنکه مذاکره کنندگان قصد آن داشته باشند که فقط بصورت صوری در مذاکرات شرکت کنند ولی اعتقادی به موفقیت مذاکرات نداشته باشند و در واقع بدنبال شکست مذاکرات باشند، یا آنکه پیش داوری آنها بر عکس، ورود به مذاکرات با هدف موفقیت صد در صد مذاکرات و حصول توافق فارغ از محتوای توافق حاصل از مذاکرات باشد. هر دوی این رهیافتها غلط میباشد. رهیافت صحیح آن است که وقتی کشور تصمیم به ورود به مذاکره گرفت، مذاکره کنندگان تمامی تلاش خود را معطوف به پیشبرد منافع کشور نمایند. کشور نیز طبیعی است که نتیجه را تابع محتوای توافق نهایی که نتیجه مذاکرات است بداند. اگر محتوای توافق منطبق با منافع ملی نبود و طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاکرات با شکست و اگر بر عکس طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش اصول و خطوط قرمز کشور بودند، مذاکرات میتواند موفق باشد. در مذاکرات هستهای این مراحل با همین رهیافت صحیح طی گردید. بعد از تصمیم نسبت به ورود به مذاکرات توسط نهادهای عالی تصمیم گیری در کشور، تمام این دو سال و نیم صرف این گردید که ببینیم آیا میتوانیم به توافق برسیم یا نه و برای اینکار باید طرفهای مقابل خطوط قرمز نظام ما را میپذیرفتند.
*تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه
بعیدینژاد افزود: ما تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد. آقای دکتر روحانی خود بیش از همه بر این امر تاکید داشتند و هیچگاه به کمتر از حفظ حقوق کشور رضایت نمیدادند. امروز در مرحله پسابرجام هم همین شرایط صادق است.
عدهای مترصد هستند که با مواجه شدن با هر کُندی در اجرای برجام ما اجرای برجام را با شکست روبرو کنیم و ممکن است عده ای هم باشند که بخواهند اجرای برجام تحت هر شرایطی حتی با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قیمتی ادامه یابد. این رهیافت نیز نادرست است. ما رفتار طرفهای مقابل خود را کاملا رصد می کنیم و در صورت نقض عهد از سوی آنها بی شک اقدام متقابل را اتخاذ خواهیم نمود.
٢- برای تشخیص موارد نقض عهد طرفهای مقابل ساز و کاری در کشور پیش بینی شده است که همان هیات عالی نظارت بر برجام میباشد. این هیات عالی تمام تحولات را دقیقا رصد میکند و بی شک وقتی با موارد نقض عهد روبرو شد، این نقض عهد از سوی طرفهای مقابل را اغماض نخواهد کرد و عکس العمل مناسب را نشان خواهد داد.
*توسعه برنامه موشکی هیچ ارتباطی با برجام ندارد
٣- موضع اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه برنامه موشکی آن است که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد و این موضع امروز به صراحت از سوی طرفهای مقابل هم به آن اذعان شده است. بر این اساس تحریمهایی که آمریکا در اقدام علیه آزمایشات موشکی کشورمان نسبت به برخی اتباع ایران بعد از آزمایشات موشکی اخیر وضع کرد نیز با وجود آنکه مورد مخالفت صریح کشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان یک کارشناس نقض برجام نیست. البته اگر هیات عالی ناظر بر اجرای برجام مطابق با شروط و اصول بیان شده توسط مقام معظم رهبری این تحریمها را نقض برجام تشخیص دهد، قطعا همه باید اطاعت کنیم و یکپارچه با نقض برجام از سوی طرف دیگر مقابله کنیم. در همین چارچوب باید توجه نمود که توسعه برنامه موشکی کشور از اهدافی است که همه ما بعنوان یک هدف ملی از آن دفاع میکنیم، اما چگونگی رسانه ای کردن و یا رسانه ای نکردن و نوع اطلاع رسانی مربوط به انجام آزمایشات موشکی، خود امری تخصصی است که تصمیم آن با مراجع عالی نظامی و امنیتی کشور میباشد. سیاسی نمودن اینگونه مسائل به سود منافع کشور نمی باشد و ما باید به تصمیمات نهادهای عالی کشور اعتماد کنیم.
٤- اجرای کامل لغو تحریمها هدف بسیار مهمی است که در برجام بطور کامل تعریف شده است و باید هم کامل به اجرا در آید. ارزیابی ما آن است که تحریمهای مالی و اقتصادی اروپا، و تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویه آمریکا همه از روز اجرای برجام لغو شده اند. اما با توجه به برخی مشکلات که در برقراری کامل ارتباطات بانکی میان بانکهای ایرانی و بانکهای بزرگ جریمه شده اروپایی توسط آمریکا وجود دارد، هنوز برخی موانع برای کامل شدن اجرای برجام در صحنه عمل وجود دارد که تلاشها برای رفع آنها وجوددارد.
تاکیدات مقام معظم رهبری که لغو تحریمها نباید روی کاغذ باقی بمانند و باید در عمل به اجرا درآیند یک اصل بسیار مهم و محوری و به مثابه دستورالعمل مذاکراتی برای وزارت امور خارجه است که تا تحقق کامل پیگیری خواهد شد.
به گزارش فارس، بعیدینژاد خاطرنشان کرد: وجود تحریمهای ملی آمریکا نیز برخی کُندیها در اجرای کامل لغو تحریمها در عمل ایجاد کرده است. این البته برای ما که در مذاکرات بودیم قابل پیش بینی بود، ولی بسیار روشن بود که ما هیچ برنامه ای برای مذاکره جهت لغو تحریمهای ملی آمریکا نداشتیم و این تصمیم درستی بود که نظام گرفت ولی امروز از سوی خیلی ها نادیده انگاشته میشود و انتظار تنش زدایی در روابط ما با آمریکا دارند که نادرست است.
حمید بعیدینژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بینالمللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکرات با 1+5 در صفحه تلگرام خود در خصوص نشستی که شب گذشته (دوشنبه) با دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) داشت و همچنین اظهارات منتسب به وی در برخی رسانهها توضیحاتی را به شرح زیر ارائه کرد.
«متاسفانه فردی بی نام و نشان از جلسهی خصوصی و صمیمانه دیشب میان بنده با دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق (ع) که بیش از سه ساعت طول کشید با بی اخلاقی کامل مبادرت به طرح مطالب و نقل و قولهای نادرست و کاملا جهت دار نموده برای ایجاد التهاب کرده است. بنده مطمئن هستم که این اقدام غیر اخلاقی هیچ نسبتی با دانشجویان شرکت کننده در جلسه که تلاشی بلیغ برای رفع ابهامات خود داشتند، ندارد. برای جلوگیری از انتشار و تحلیلهای نادرست بعدی به نظرم رسید که روایت درست مطالب ارائه شده را خدمت عزیزان تقدیم کنم:
١- در خصوص وارد شدن به یک مذاکرات دوجانبه یا مذاکرات بینالمللی ابتدا هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم به مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین مذاکراتی میکند. بعد از عبور از این مرحله از تصمیم گیری، در صورت تصمیم به شرکت در مذاکرات، یکی از آفتهای مهم مذاکرات، پیش داوری نسبت به سرانجام مذاکرات است. این پیش داوری دو حالت دارد یا آنکه مذاکره کنندگان قصد آن داشته باشند که فقط بصورت صوری در مذاکرات شرکت کنند ولی اعتقادی به موفقیت مذاکرات نداشته باشند و در واقع بدنبال شکست مذاکرات باشند، یا آنکه پیش داوری آنها بر عکس، ورود به مذاکرات با هدف موفقیت صد در صد مذاکرات و حصول توافق فارغ از محتوای توافق حاصل از مذاکرات باشد. هر دوی این رهیافتها غلط میباشد. رهیافت صحیح آن است که وقتی کشور تصمیم به ورود به مذاکره گرفت، مذاکره کنندگان تمامی تلاش خود را معطوف به پیشبرد منافع کشور نمایند. کشور نیز طبیعی است که نتیجه را تابع محتوای توافق نهایی که نتیجه مذاکرات است بداند. اگر محتوای توافق منطبق با منافع ملی نبود و طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاکرات با شکست و اگر بر عکس طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش اصول و خطوط قرمز کشور بودند، مذاکرات میتواند موفق باشد. در مذاکرات هستهای این مراحل با همین رهیافت صحیح طی گردید. بعد از تصمیم نسبت به ورود به مذاکرات توسط نهادهای عالی تصمیم گیری در کشور، تمام این دو سال و نیم صرف این گردید که ببینیم آیا میتوانیم به توافق برسیم یا نه و برای اینکار باید طرفهای مقابل خطوط قرمز نظام ما را میپذیرفتند.
*تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه
بعیدینژاد افزود: ما تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد. آقای دکتر روحانی خود بیش از همه بر این امر تاکید داشتند و هیچگاه به کمتر از حفظ حقوق کشور رضایت نمیدادند. امروز در مرحله پسابرجام هم همین شرایط صادق است.
عدهای مترصد هستند که با مواجه شدن با هر کُندی در اجرای برجام ما اجرای برجام را با شکست روبرو کنیم و ممکن است عده ای هم باشند که بخواهند اجرای برجام تحت هر شرایطی حتی با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قیمتی ادامه یابد. این رهیافت نیز نادرست است. ما رفتار طرفهای مقابل خود را کاملا رصد می کنیم و در صورت نقض عهد از سوی آنها بی شک اقدام متقابل را اتخاذ خواهیم نمود.
٢- برای تشخیص موارد نقض عهد طرفهای مقابل ساز و کاری در کشور پیش بینی شده است که همان هیات عالی نظارت بر برجام میباشد. این هیات عالی تمام تحولات را دقیقا رصد میکند و بی شک وقتی با موارد نقض عهد روبرو شد، این نقض عهد از سوی طرفهای مقابل را اغماض نخواهد کرد و عکس العمل مناسب را نشان خواهد داد.
*توسعه برنامه موشکی هیچ ارتباطی با برجام ندارد
٣- موضع اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه برنامه موشکی آن است که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد و این موضع امروز به صراحت از سوی طرفهای مقابل هم به آن اذعان شده است. بر این اساس تحریمهایی که آمریکا در اقدام علیه آزمایشات موشکی کشورمان نسبت به برخی اتباع ایران بعد از آزمایشات موشکی اخیر وضع کرد نیز با وجود آنکه مورد مخالفت صریح کشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان یک کارشناس نقض برجام نیست. البته اگر هیات عالی ناظر بر اجرای برجام مطابق با شروط و اصول بیان شده توسط مقام معظم رهبری این تحریمها را نقض برجام تشخیص دهد، قطعا همه باید اطاعت کنیم و یکپارچه با نقض برجام از سوی طرف دیگر مقابله کنیم. در همین چارچوب باید توجه نمود که توسعه برنامه موشکی کشور از اهدافی است که همه ما بعنوان یک هدف ملی از آن دفاع میکنیم، اما چگونگی رسانه ای کردن و یا رسانه ای نکردن و نوع اطلاع رسانی مربوط به انجام آزمایشات موشکی، خود امری تخصصی است که تصمیم آن با مراجع عالی نظامی و امنیتی کشور میباشد. سیاسی نمودن اینگونه مسائل به سود منافع کشور نمی باشد و ما باید به تصمیمات نهادهای عالی کشور اعتماد کنیم.
٤- اجرای کامل لغو تحریمها هدف بسیار مهمی است که در برجام بطور کامل تعریف شده است و باید هم کامل به اجرا در آید. ارزیابی ما آن است که تحریمهای مالی و اقتصادی اروپا، و تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویه آمریکا همه از روز اجرای برجام لغو شده اند. اما با توجه به برخی مشکلات که در برقراری کامل ارتباطات بانکی میان بانکهای ایرانی و بانکهای بزرگ جریمه شده اروپایی توسط آمریکا وجود دارد، هنوز برخی موانع برای کامل شدن اجرای برجام در صحنه عمل وجود دارد که تلاشها برای رفع آنها وجوددارد.
تاکیدات مقام معظم رهبری که لغو تحریمها نباید روی کاغذ باقی بمانند و باید در عمل به اجرا درآیند یک اصل بسیار مهم و محوری و به مثابه دستورالعمل مذاکراتی برای وزارت امور خارجه است که تا تحقق کامل پیگیری خواهد شد.
به گزارش فارس، بعیدینژاد خاطرنشان کرد: وجود تحریمهای ملی آمریکا نیز برخی کُندیها در اجرای کامل لغو تحریمها در عمل ایجاد کرده است. این البته برای ما که در مذاکرات بودیم قابل پیش بینی بود، ولی بسیار روشن بود که ما هیچ برنامه ای برای مذاکره جهت لغو تحریمهای ملی آمریکا نداشتیم و این تصمیم درستی بود که نظام گرفت ولی امروز از سوی خیلی ها نادیده انگاشته میشود و انتظار تنش زدایی در روابط ما با آمریکا دارند که نادرست است.