تیغ دو لبه افزایش قیمت خودرو
رویداد۲۴ پس از تحریمهای خودرویی و مشکلاتی در تامین قطعات و مواد اولیه بوجود آمد، چرخه تولید خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند و تیراژ تولید در ماههای گذشته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شد. همین کمبود تولید و عرضه، بازار خودرو را دستخوش تحول و التهاب کرد و در این بین دلالان نیز بر افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن زدند.
همه فعالان چرخه صنعت خودرو معتقدند با شرایط موجود و قیمتهای فعلی نمیتوان به تولید ادامه داد و به همین دلیل زمزمههای افزایش قیمت خودرو مدت هاست به گوش میرسد و حتی شنیده میشود سازمان حمایت بررسیهای خود را انجام داده و قیمتهای جدید را در اختیار وزارت صنعت و ستاد تنطیم بازار قرار داده است.
افزایش قیمت خودرو علاوه بر تبعات اجتماعی و نارضایتی مردم، میتواند برای خودروسازان نیز تبعات منفی داشته باشد و میتوان گفت: خودروسازان را در لبه تیغ قرار میدهد.
از طرفی خودروسازان با افزایش قیمت و تامین مواد اولیه میتوانند تولید را بهبود بخشند، اما از سوی دیگر گران شدن خودرو منجر به کاهش تقاضا میشود و چه بسا خودروساز برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شود، چون مثلا خرید پراید ۳۵ میلیون تومانی برای مردم سخت به نظر میرسد کما اینکه بسیاری از خودروهای داخلی در سال گذشته پس از تولید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بدون مشتری مانده بود حال با افزایش قیمت قطعا خرید آن برای مصرف کننده سختتر هم میشود.
در واقع با افزایش قیمت خودروسازان با بهبود تولید با مشکل جدیدی به نام " کاهش تقاضا" و فروش مواجه خواهند شد و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا خرید خودرو در اولویتهای جدی خانوارهای ایرانی نخواهد بود.
در همین راستا فربد زاوه کارشناس خودرو میگوید:" اواخر سال گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تعداد قابل توجهی از خودروهای خودروسازان داخلی بدون مشتری مانده بود و با توجه به شرایط فعلی احتمالا خودروسازان با افزایش قیمت با بحران فروش مواجه خواهند شد. "
وی میافزاید:" احتمالا خودروسازان برای حل این مشکل دست به دامان دولت و بانکها میشوند و یا خود با اعطای تسهیلات درصدد رفع بحران تولید برخواهند آمد و موضوعی است که میتوانند مدیریت کنند. "
این کارشناس خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت برای خودروسازان گریزناپذیر است خاطر نشان میکند:" فروش اجارهای و ورود لیزینگها به فروش خودرو نیز میتواند از راههایی باشد که به کمک خودروسازان برای رفع مشکل تقاضا و فروش بیاید. "
زاوه معتقد است؛ مدیریت کردن بحران فروش برای خودروسازان آسانتر از بحران تولید است چرا که نمیتوانند ۵۰ درصد صرفه جویی در تولید داشته باشند و ادامه روند فعلی زیان قابل توجهی برای آنها دارد که با بهره وری نمیتوان با آن مقابله کرد. "