کاهش ۵۰ درصدی خرید لوازمخانگی در بازار
دبیر انجمن صنفی توزیعکنندگان لوازمخانگی تهران گفت: این روزها در مقایسه با دو ماه گذشته، شاهد کاهش ۵۰ درصدی خرید لوازم خانگی در بازار هستیم.
رویداد۲۴ اکبر پازوکی افزود: این روزها بازار در رکود به سر میبرد و به دلیل بالا بودن قیمت لوازم خانگی، بهجز خانوادههایی که به دنبال تهیه جهیزیه برای نوعروسان خود هستند، در عمل تقاضایی وجود ندارد.
وی گفت: با این وجود، اما محصولات لوازمخانگی به اندازه کافی در سطح بازار موجود است.
پازوکی خاطرنشانکرد: تولیدکنندگان در ماههای گذشته با وجود همه مشکلات از جمله کمبود تخصیص ارز و دشواریهای تهیه مواد اولیه، با رشد تولید مواجه بودند و امروز به هیچ عنوان کمبودی در سمت عرضه وجود ندارد.
وی ادامهداد: به عنوان مثال کارخانجاتی داریم که در هفت ماهه امسال ۱۰۰ درصد به تولیداتشان نسبت به مدت مشابه پارسال اضافه شده است، یا برای نخستین بار دو شرکت صاحبنام داخلی خط تولید ماشین ظرفشویی را در کشور راهاندازی کردند.
به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
مطابق این آمارها، در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۸ رشد ۸۴ درصدی نشان میدهد.
در مدت یاد شده، تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است.
تولید ماشین لباسشویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.
دبیر انجمن صنفی توزیعکنندگان لوازمخانگی تهران در ادامه گفت: فروشندگان هیچگاه تعیینکننده قیمت نیستند، بلکه تحت نظارت سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای خود را با سود قانونی به فروش میرسانند.
وی بیانداشت: امروز در بازار "امینحضور" و "شریعتی" مغازهدارانی را شاهدیم که کالای خود را تنها با یک درصد سود به فروش میرسانند و کسادی بازار سبب شده تا رقابتی بین فروشندگان و کسبه شکل بگیرد.
این مقام صنفی گفت: در عین حال وقتی فروشندهای یخچالی را ۱۰ میلیون تومان میخرد، نمیتوان انتظار داشت آن را ۹ میلیون تومان به فروش برساند و در مواردی شاهدیم با همان قیمت ۱۰ میلیون تومان به فروش رسانده است، زیرا فروشندگان باید اجاره مغازه، اقساط تسهیلات بانکی و ... خود را بپردازند.
پازوکی خاطرنشانکرد: امروز قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده، به طوری که برخلاف سابق افراد به جای خرید لوازمخانگی جدید به تعمیر دستگاههای موجود در منازل خود روی آوردهاند.
وی تاکیدکرد: اگر مشکلات تولیدکنندگان کاهش یابد به طوری که افزایش تولیدی که تاکنون مطابق آمار و ارقام به ثبت رساندهاند تداوم یابد، آنگاه میتوان خوشبین به کاهش قیمتها بود.
پیشتر سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی در گفتگو با ایرنا از جابجایی تیراژ تولیدات در یکی از شرکتهای داخلی به سمت تولیدات ارزانتر خبر داد و گفت: این گروه صنعتی تولید سبدی متشکل از پنج قلم لوازم خانگی به تعداد پنج هزار دستگاه با متوسط قیمتی هر سبد ۱۰ میلیون تومان برای جامعه هدف کمیته امداد امام (ره) اجرایی کرده است.
وی گفت: با این وجود، اما محصولات لوازمخانگی به اندازه کافی در سطح بازار موجود است.
پازوکی خاطرنشانکرد: تولیدکنندگان در ماههای گذشته با وجود همه مشکلات از جمله کمبود تخصیص ارز و دشواریهای تهیه مواد اولیه، با رشد تولید مواجه بودند و امروز به هیچ عنوان کمبودی در سمت عرضه وجود ندارد.
وی ادامهداد: به عنوان مثال کارخانجاتی داریم که در هفت ماهه امسال ۱۰۰ درصد به تولیداتشان نسبت به مدت مشابه پارسال اضافه شده است، یا برای نخستین بار دو شرکت صاحبنام داخلی خط تولید ماشین ظرفشویی را در کشور راهاندازی کردند.
به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رشد تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
مطابق این آمارها، در ۶ ماهه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد. این آمار در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۸ رشد ۸۴ درصدی نشان میدهد.
در مدت یاد شده، تولیدکنندگان داخلی ۹۱۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه یخچال و فریزر تولید کردند که در همسنجی با پارسال رشد ۳۷.۱ درصدی داشته است.
تولید ماشین لباسشویی نیز در نیمه نخست امسال رشد ۵۴.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد و به ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.
دبیر انجمن صنفی توزیعکنندگان لوازمخانگی تهران در ادامه گفت: فروشندگان هیچگاه تعیینکننده قیمت نیستند، بلکه تحت نظارت سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای خود را با سود قانونی به فروش میرسانند.
وی بیانداشت: امروز در بازار "امینحضور" و "شریعتی" مغازهدارانی را شاهدیم که کالای خود را تنها با یک درصد سود به فروش میرسانند و کسادی بازار سبب شده تا رقابتی بین فروشندگان و کسبه شکل بگیرد.
این مقام صنفی گفت: در عین حال وقتی فروشندهای یخچالی را ۱۰ میلیون تومان میخرد، نمیتوان انتظار داشت آن را ۹ میلیون تومان به فروش برساند و در مواردی شاهدیم با همان قیمت ۱۰ میلیون تومان به فروش رسانده است، زیرا فروشندگان باید اجاره مغازه، اقساط تسهیلات بانکی و ... خود را بپردازند.
پازوکی خاطرنشانکرد: امروز قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده، به طوری که برخلاف سابق افراد به جای خرید لوازمخانگی جدید به تعمیر دستگاههای موجود در منازل خود روی آوردهاند.
وی تاکیدکرد: اگر مشکلات تولیدکنندگان کاهش یابد به طوری که افزایش تولیدی که تاکنون مطابق آمار و ارقام به ثبت رساندهاند تداوم یابد، آنگاه میتوان خوشبین به کاهش قیمتها بود.
پیشتر سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازمخانگی در گفتگو با ایرنا از جابجایی تیراژ تولیدات در یکی از شرکتهای داخلی به سمت تولیدات ارزانتر خبر داد و گفت: این گروه صنعتی تولید سبدی متشکل از پنج قلم لوازم خانگی به تعداد پنج هزار دستگاه با متوسط قیمتی هر سبد ۱۰ میلیون تومان برای جامعه هدف کمیته امداد امام (ره) اجرایی کرده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط