بازی خوانی سه تغییر رئیس کل بیمه در روزهای پایانی سال
رویداد۲۴ به گزارش ریسک نیوز در روزهای پایانی سال ۹۹ غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، دست به تغییراتی زده به طوریکه مهرداد رضایی به عنوان مدیرکل نظارت بر بیمههای زندگی معرفی شده است او پیش از این مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمهای بیمه بود.
محمد جواد آقاجری به عنوان مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمهای معرفی شده، او پیش از این مدیرکل نظارت بر شرکتهای بیمه و هماهنگی امور استانهای بیمه مرکزی بود؛ و امیر صفری که پیش ازین مدیر کل نظارت بر بیمههای زندگی بوده به عنوان مدیرکل نظارت بر شرکتهای بیمه و هماهنگی امور استانها منصوب شده است.
اما این تغییرات این سوال را ایجاد میکند که علت این تغییرات ناگهانی یا از شاید هم از پیش تعیید شده در روزهای پایان سال چه میتواند باشد آیا این تغییرات هدفمند انجام شده یا دلایل دیگری در میان است.
برای رسیدن به پاسخ این سوالات نگاهی به کارنامه مدیر کلهای تغییر یافته خالی از لطف نیست.
بررسی عملکرد شش ساله مهرداد رضائی در جایگاه مدیر کل نظارت بر بیمههای زندگی نشان میدهد سامان بخشی شبکه فروش از فعالیتهای مهم وی بوده که در راستای استراتژی کلان نهاد نظارتی صورت پذیرفته است.
توسعه فعالیتهای هیات حل اختلاف از دیگر اقدامات دوره مورد بررسی است که مستندات نشان میدهد طی این مدت پروندههای ارجاعی با کارشناسی و بدون شکسته شدن رای در دیوان عدالت اداری بررسی شده است.
از طرف دیگر سامان دهی و انتظام بخشی کارگزاران و ارزیابان خسارت و مهمتر از همه اینها تدوین و تصویب آیین نامه ۹۲/۲ معروف به کارگزاران برخط در زمان مدیریت وی به سرانجام رسید.
سامان دهی موسسات اموزشی و ایجاد ازمون دانش و اطلاعات بیمهای معروف به آداب از دیگر اقدامات وی میباشد.
در کنار این فعالیتها تدوین آیین نامه جدید شبکه فروش نمایندگی با اتکا بر مطالعه تطبیقی بر وضعیت شبکه نمایندگی شش کشور از اقدامات مدیر کلی نظارت بر شبکه خدمات بیمهای در دوران رضائی است که به هیات عامل ارسال شده و به زودی در دستور کار شورای عالی بیمه قرار میگیرد و پیش بینی میشود تغییرات قابل ملاحظهای ایجاد شود.
حال باید دید محمد جواد آقاجری که پیش ازین مدیرکل نظارت بر شرکتهای بیمه و هماهنگی امور استانهای بیمه مرکزی بوده قرار است چه اقدامات تکمیلی انجام دهد با توجه به اینکه حیطه فعالیت اقاجری بیشتر در حوزه شرکتهای بیمه بوده و نه حوزه شبکه فروش.
و، اما اگر نگاهی به مدیری کل نظارت بر بیمههای زندگی در بیمه مرکزی در زمان امیر صفری بیندازیم شاید گریزی به دوره قبل از ورود صفری قابل توجه باشد.
پیش از ورود صفری و در در دوره مدیر کل قبلی (تقی لو) برخی اقدامات کلیدی در حوزه مدیر کلی نظارت بر بیمههای زندگی صورت گرفت از جمله تدوین شناسنامة تحلیلی شرکتهای بیمه، طراحی و پیادهسازی مدل نظارت بیمههای زندگی، تدوین و پیادهسازی مدل اصلاحشدة ارزیابی کفایت ذخایر بیمههای زندگی، نظارت مبتنی بر سامانة پیشهشدار شرکتهای جنرال و تخصصی زندگی، گزارش تحلیل دورهای وضعیت بیمههای زندگی در صنعت بیمه و رصد وضعیت تفکیک حسابهای زندگی از غیر زندگی و ... اشاره کرد.
این اقدامات در حالی است که پس از ورود صفری که از پژوهشکده بیمه رهسپار این اداره کل شده بود، عملا اطلاع دقیقی از اقدامات موثر نیست و مشخص نیست که ایا صفری اقدامات مدیر کل قبلی را استمرار بخشیده یا خیر؟
در این راستا باید دید ایا هدف سلیمانی از این تغییر و قرار گرفتن مهرداد رضائی در جایگاه مدیر کل نظارت بر بیمههای زندگی گامی جهت ایجاد تغییرات بنیادین و توسعه این واحد بوده است؟
اما از طرفی رضائی سالهاست که در حوزه شبکه فروش فعالیت دارد و در کارنامه شش ساله خود اقدامات متعددی در این حوزه به انجام رسانده در این راستا آیا تغییر این مهره، تاثیرات منفی بر حوزه شبکه فروش نخواهد داشت؟
به هر روی باید منتظر گذشت زمان بود و دید که ایا این مهره چینی رئیس کل بیمه مرکزی در روزهای پایانی سال ۹۹ چه دستاوردی میتواند داشته باشد.