تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

خروج غمبار جنگ زدگان از اوکراین

ده ها هزار زن و کودک اوکراینی پس از هجوم نیروهای نظامی روس به سمت اوکراین از ترس بمباران های دهشتناکی که به دستور پوتین انجام می شد خروج غمبار از اوکراین را تجریه کردند.

خروج غمبار جنگ زدگان از اوکراین

رویداد۲۴ مژده کریمی: به گزارش یو اس نیوز روز پنجشنبه ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مانع خروج مردانی و پسرانی که در سن قانونی بودند و توانایی جنگیدن با دشمن داشتند شد. تنها زنان کودکان و افراد مسن اجازه خروج از کشور را دارند.

یک زن اوکراینی به نام داریا گفته است: حتی اگر یک مرد با فرزند خود سفر می‌کرد، نمی‌توانست از مرز عبور کند، حتی با یک بچه.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت که بیش از ۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی در کمتر از ۴۸ ساعت از کشور خود گریخته اند و بسیاری دیگر به حرکت خود به سمت مرزها ادامه می دهند. او گفت که اکثریت به لهستان و مولداوی رسیدند.

کسانی که پدران و برادرانشان برای جنگ با روس ها مجبورند در اوکراین بمانند به سختی می توانند با خانواده خود تماس برقرار کنند. خطوط ارتباطی در اوکراین با مشکل مواجه شده است. مردان حتی اجازه ورود به ایستگاه را ندارند. مقامات اوکراینی گفته اند مردم وظیفه دارند از کشور خود دفاع کنند.

مقامات لهستان، اسلواکی، مجارستان، رومانی و مولداوی رویه های مرزی معمول خود را تسهیل کردند، از الزام آزمایش کووید۱۹ را لغو کردند و آوارگان اوکراینی را پذیرفتند.

در گذرگاه‌های مرزی در لهستان، اوکراینی‌ها با پای پیاده و با ماشین و یا قطار برخی با حیوانات خانگی خود - وارد شده و مقامات لهستانی و داوطلبان با ارائه غذا و نوشیدنی‌های گرم از آنها استقبال کردند.

برخی به دنبال پیوستن به بستگانی بودند که قبلاً در لهستان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا مستقر شده اند، که اقتصاد قوی آنها برای سال ها کارگران اوکراینی را به خود جذب کرده است.

برای بسیاری اولین ایستگاه ایستگاه قطار در پرزمیسل بود، شهری در جنوب شرقی لهستان که برای بسیاری یک نقطه ترانزیت است.
آنالنا بربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت اتحادیه اروپا همه افرادی که به دلیل درگیری های کنونی از اوکراین فرار می کنند را می پذیرد.

او گفت: «ما همه راه ها را امتحان کردیم تا چنین روزی فرا نرسد. تمام این اتفاقات نتیجه تصمیمات پوتین است.
آنالنا بربوک گفت: «به همین دلیل است که ما همه افرادی را که اکنون در حال فرار هستند می پذیریم. ما مردم اوکراین را به مکانی امن دعوت می کنیم.»

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا روز جمعه در پارلمان درباره صف‌های طولانی خودروهایی که کیف و دیگر شهرهای اوکراین را ترک می‌کنند و عمدتاً به سمت مرزهای اتحادیه اروپا در حرکت هستند صحبت کرد و گفت: «می‌توان هجوم عظیمی از پناهجویان را به سمت کشورهای اروپایی همسایه تصور کرد.»

او گفت: تصاویری که ما از غیرنظامیان غیرمسلح که مجبور به پنهان شدن در پناهگاه ها و متروها هستند می بینیم بسیار وحشتناک است و ما را به تاریک ترین روزهای تاریخ اروپا بازمی گرداند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل، تخمین زده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین خانه های خود را ترک کرده اند و در صورت تشدید اوضاع ممکن است تا ۴ میلیون نفر به کشورهای دیگر فرار کنند.

مجارستان که ارتش خود را برای کمک به اوکراینی ها بسیج کرده است، طی فرمانی این هفته اعلام کرد که همه شهروندان اوکراینی که از اوکراین وارد می‌شوند و همه اتباع کشورهای ثالثی که به طور قانونی در آنجا اقامت دارند، از حق حمایت برخوردار خواهند بود.

استقبال از اینکه لهستان و مجارستان در حال حاضر به اوکراینی ها نشان می دهند با موضع ناخوشایند آنها نسبت به پناهندگان و مهاجران خاورمیانه و آفریقا در سال های اخیر بسیار متفاوت است.

زمانی که در سال ۲۰۱۵ یک میلیون نفر از سوری‌هایی که از جنگ فرار کرده بودند به اروپا رسیدند، مجارستان برای جلوگیری از ورود آنها دیواری ساخت.

در ماه های گذشته پس از آنکه هزاران مهاجر عمدتا خاورمیانه ای به دنبال ورود از مرز بلاروس بودند، لهستان در حال ساخت دیوار مرزی خود با بلاروس بود.

اتحادیه اروپا بلاروس مورد حمایت روسیه را به تشویق این موج مهاجرت برای بی ثبات کردن اتحادیه اروپا متهم کرد. برخی از آن افرادی که از ورود به لهستان محروم شدند در جنگل ها جان باختند.

اما لهستانی‌ها و دیگران به اوکراینی‌ها بسیار متفاوت نگاه می‌کنند، زیرا اکثراً مسیحی هستند و برای لهستانی‌ها، هموطنان اسلاو با ریشه‌های زبانی و فرهنگی مشابه هستند.

ترنسکارپاتیا، غربی ترین منطقه اوکراین که با مجارستان هم مرز است، محل زندگی حدود ۱۵۰ هزار مجارستانی است که بسیاری از آنها نیز شهروندان مجارستانی هستند.

در حالی که تهاجم روسیه هنوز به آن منطقه که توسط کوه های کارپات از بقیه اوکراین جدا شده است، تسری پیدا نکرده است، بسیاری تصمیم گرفته اند منتظر بدتر شدن اوضاع نباشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
0
1
لعنت بر جنگ طلبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
1
پوتین جنایت می کند بی فکر حمایت می کند
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
2
.
‌عبدالرضا داوری اصولگرا توئیتید: برای سربازان روسی دعا می‌کنم اللَّهُمَّ افْلُلْ بِذَلِک عَدُوَّهُمْ.

آقای داوری،
این دعا برای مرزبانان است سربازان روسی متجاوزند همانگونه که سربازان اسکندر مقدونی و عمرخطاب و صدام حسین در حمله به ایران متجاوز بودند.
ثنای تو به تحیر فکنده وهم مرا، اگرچه نقطهٔ موهوم را کند تقسیم.
همیشه تا نکند گردش زمانه مقام، به کام خویش همی باش در زمانه مقیم.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
نظرات شما
پیشخوان