تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

تفاوت ژامبون و کالباس

در این مقاله سعی شده است که به تفاوت میان کالباس و ژامبون و توصیه‌هایی در هنگام خرید آن‌ها اشاره کنیم.

فرق ژامبون و کالباس

رویداد۲۴ نازنین احمدی: انسان‌ها همیشه به دنبال غذاهای جدید و متفاوت بوده‌اند. در این میان، دو غذای معروف به نام کالباس و ژامبون جزو غذاهای پرطرفدار هستند. در این مقاله به بررسی فرق ژامبون و کالباس، معرفی این دو غذا، مقایسه، انواع آن‌ها و نکات لازمی که نیاز هست بدانید میپردازیم.

فرق کالباس و ژامبون

خیلی از ما تصور می‌کنیم که تنها فرق ژامبون و کالباس، تفاوت درصد گوشت به کار رفته در این دو محصول است؛ اما در اصل می‌توان گفت که نحوه تولید کالباس و ژامبون با هم تفاوت دارد. 

به طور کلی، کالباس و ژامبون تفاوت های مشخصی دارند. به طور خلاصه، کالباس به شکل پهن، تخت، بافت چرب و نرم است، در حالی که ژامبون شکل دایره‌ای و بافت جامد تر و پیچیده تری دارد.

کالباس چیست و با چه چیزی درست شده؟

کالباس در انواع گوناگونی تولید می‌شود. این محصول خوش‌عطر و طعم معمولاً از گوشت گاو، گوشت گوساله، بوقلمون، مرغ، گوشت بره و …. تهیه می شود. البته در بعضی کالباس‌ها نیز از  ترکیب این گوشت‌ها استفاده می شود.

به گزارش رویداد۲۴ عطر خوبی که این ماده غذایی دارد فقط به دلیل ادویه‌های خاص و فراوانی است که در مواد اولیه آن استفاده می‌شود. مواد اولیه موجود در کالباس عبارت‌اند از:

ادویه کالباس

سیر

قارچ

زیتون

خلال بادام

خلال پسته

تکه‌های گوشت

فرق ژامبون و کالباس

ادویه‌های موجود در کالباس عبارت‌اند از:

فلفل سیاه

پودر زنجبیل

جوز هندی

پودر کاری

پودر هل

پودر دارچین

آویشن 

توجه داشته باشید که طعم خوش کالباس به دلیل سیر و زنجبیل داخل آن است. لازم به ذکر است هرچقدر درصد گوشت و مرغ مصرفی آن بیشتر باشد درصد کالباس بیشتر می‌شود. 

ژامبون چیست و با چه چیزی درست شده؟

ژامبون یکی از فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی پرطرف‌دار امروزه است که طعم و خوشمزگی خاصی در این محصول دیده می‌شود. به دلیل طعم بی‌نظیرش توانسته طرف‌داران زیادی را به خود جذب کند.


بیشتر بخوانید: به همبرگر چه می‌زنند؟


در تولید این محصول خوشمزه از گوشت ران برخی از حیوانات استفاده می شود. برای تهیه ژامبون، گوشت ران به شکل ساده یا با روش دودی کردن می‌پزند و به آن نمک و مواد نگه دارنده اضافه می‌کنند. 

نکات برجسته

اگر کالباسی بین 30 تا 50 درصد گوشت داشته باشد به آن کالباس در آلمان لیونر می‌گویند. 

اگر 60 تا 80 درصد گوشت داشته باشد به آن کوخ شینکن یا کالباس خشک می‌گویند. 

اگر بیشتر از 80 تا 90 درصد گوشت داشته باشد به فرانسوی به آن ژامبون می‌گویند. 

انواع کالباس

کالباس مارتادلا و لیونر

کالباس پپرونی

کالباس خشک گوشت

کالباس سالامی

کالباس کرات

کالباس مرغ

و...

انواع ژامبون

ژامبون بیکن

ژامبون بوقلمون

ژامبون پپرونی

ژامبون گوساله

ژامبون گوسفندی

ژامبون مرغ

ژامبون سوخاری

ژامبون گوشت و قارچ

و...

نکاتی که باید در خرید کالباس و ژامبون رعایت کنید

تاریخ تولید: همانند بسیاری از مواد غذایی، تاریخ تولید بسیار مهم است. هنگامی که به دنبال خرید کالباس و ژامبون هستید، تاریخ تولید آن‌ها را بررسی کرده و سعی کنید که محصولی با تاریخ تولید تازه‌تر را برای خرید خود انتخاب نمایید.

محل تولید: بهتر است کالباس و ژامبونی که در کارخانه‌های معتبر با معیارهای بهداشتی مناسب تولید شده‌اند را انتخاب کنید.

فرق ژامبون و کالباس

انواع مواد اولیه: برخی از کالباس‌ها و ژامبون‌ها از مواد نامرغوب استفاده می‌کنند که ممکن است برای برخی افراد مضر باشند؛ بنابراین، قبل از خرید، مواد اولیه را بررسی کرده و سعی کنید محصولی با کمترین تعداد مواد نگهدارنده را انتخاب کنید.

قیمت: قیمت کالباس و ژامبون می‌تواند بین محصولات مختلف متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال، ژامبون‌های باکیفیت‌تر و بهداشتی‌تر، قیمت بیشتری دارند که بهتر است آن‌ها را خریداری کنید، چون ممکن است کالباس و ژامبون‌های ارزان‌قیمت به دلیل استفاده از مواد کم‌کیفیت یا مواد نگهدارنده زیاد، برای سلامت شما مضر باشند.

نتیجه گیری 

امیدواریم که توانسته باشیم در شناخت و فرق ژامبون و کالباس به شما کمک کرده باشیم. کالباس و ژامبون دو نوع خوراکی محبوب در بین افراد هستند که در تهیه آن‌ها نکاتی را باید رعایت کرد تا به طور کامل سالم تهیه شده و خوشمزه باشند. امروزه، انواع مختلفی از کالباس و ژامبون در بازار موجود است که هر یک دارای خواص و مزایای خاص خود هستند. 

با رعایت نکات در تهیه و تولید کالباس و ژامبون و انتخاب بهترین نوع آن‌ها، می‌توان از خوراکی‌های خوشمزه و مفید برای تنقلات، پیتزا، ساندویچ و غیره، استفاده کرد. در نهایت، نکاتی که در بالا مطرح شد را رعایت کرده و از کالباس و ژامبون باکیفیت و خوشمزه لذت ببرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آریوبرزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
0
3
اگر سانسورچی نظر بنده را منتشر کند.در ایران چیزی به اسم کالباس و ژامبون و بیکن نداریم.اگر طالب فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی عروقی هستید مصرف کنید....
نظرات شما