پوما، خودروی مهندسی رزمی اسرائیل
رویداد۲۴ حسین فلاحی: پوما (PUMA) یک خودروی مهندسی رزمی با اصالت اسرائیلی است. نام پوما مخفف «Poretz Mokshim Handasati» به عبری معنی «خودروی موفقیت آمیز میدان مین» است.
نیروی مهندسی رزمی ارتش اسرائیل برای پشتیبانی از وظایف خط مقدم خود به یک وسیله نقلیه به شدت محافظت شده نیاز داشت. خودروی جدید PUMA نام داشت. این خودروی رزمی در سال 1991 وارد خدمت نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) و با نفربر زرهی سنگین موقتی ناگماشات جایگزین شد. ممکن است چند صد دستگاه از این خودروهای نفوذ کننده میدان مین برای ارتش اسرائیل تولید شده باشد.
نقش اصلی این خودروی مهندسی رزمی پاکسازی مسیرها از میان میادین مین در مناطق به شدت مین گذاری شده است. این خودروی مین روب مسیرها را برای تشکیلات زرهی باز می کند و به آنها آزادی مانور می دهد.
PUMA مشتق شده از Nagmashot است که خود یک تانک اصلی جنگی Centurion بریتانیا است که به یک نفربر زرهی سنگین تبدیل شده است. شایان ذکر است که در دهه 1970 انگلستان چندین صد دستگاه Centurion MBT را به اسرائیل فروخت. این خودروهای زرهی بعداً به نفربرهای زرهی سنگین تبدیل شدند. PUMA فاقد برجک است و بدنه آن بازسازی شده است. در پروژه تبدیل، این خودروی زرهی با آرایههای زره غیرفعال که بر روی یخچال، رکابهای کناری و سایر نقاط آسیبپذیر تعبیه میشود، مجهز شده است.
در آن زمان، این آخرین نسل زره به سبک چوبهام بود، مشابه آنچه در تانکهای جنگی مرکاوا Mk.3 و Magach 7 استفاده میشد. ماژول های آسیب دیده این زره به راحتی قابل تعویض هستند. علاوه بر این، اگر زره های پیشرفته تر در دسترس باشد، می توان این ماژول ها را جایگزین کرد. خودروهای تولیدی بعدی به زره قفسی در برابر گلوله های RPG مجهز شدند.
موتور پوما
این خودرو مجهز به موتور دیزلی با چگالی بالا سری 892 است که توسط MTU ساخته شده است. سری MTU 892 دارای 800 کیلووات است که نسبت قدرت به وزن 25.4 کیلووات بر تن را برای پوما فراهم می کند.
چرخ دنده جدا شده است بنابراین خودرو دارای صدای کم و لرزش کمتر است. Krauss Maffei Wegmann مسئول سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک خودرو است.
طراحی و ویژگی های Puma AIFV
بدنه این خودروی زرهی یک طراحی جدید به جای مشتق از یک سیستم قدیمی دریافت کرده است. راین متال مسئولیت توسعه و طراحی شاسی را بر عهده دارد. این وسیله نقلیه توسط یک خدمه سه نفره (فرمانده، توپچی و راننده) اداره می شود و حداکثر هشت سرباز مجهز را در محفظه نیروهای عقب حمل می کند. این وسیله نقلیه از ساختار ماژولار است که به آن امکان می دهد به طور کامل با هواپیمای A400M قابل حمل و نقل هوایی باشد.
تسلیحات پوما AIFV
این وسیله نقلیه مجهز به یک ایستگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور است که توسط Kraus-Maffei Wegmann ساخته شده است که شامل یک توپ دوتایی Mauser 30mm MK 30-2 است. راین متال مسئول ادغام توپ ماوزر و سیستم جابجایی مهمات است. MK 30-2 که برای پیزارو اسپانیا و اولان IFV اتریشی در حال تولید است، دارای سرعت شلیک 700 گلوله در دقیقه و برد تا 3 کیلومتر است. این توپ گلولههای 30 میلیمتری APFSDS-T (سابوت پرتابکننده تثبیتکننده بالههای زرهدار - ردیاب) را با سرعت دهانه 1385 متر بر ثانیه شلیک میکند.
این گلولهها که توسط RWM Schweiz AG (Oerlikon Contraves Pyrotec سابق) توسعه یافته و در سوئیس برای استقرار در نیروهای مسلح سوئیس و اتریش واجد شرایط هستند، وارد تولید حجمی شدهاند. توپ MK 30-2 همچنین گلوله FAPIDS-T (شکستانداز آتشزا - ردیاب آتشزای شکننده) را که علیه اهداف سخت و نرم مستقر میشود، شلیک میکند.
دور مهمات انفجاری هوایی 30 میلی متری (ABM) توسط RWM Schweiz AG در حال گذراندن آزمایش های صلاحیت با ارتش آلمان برای استفاده در پوما است.
دور ABM (طول 173 میلیمتر، قطر 30 میلیمتر) حاوی یک تایمر الکترونیکی، یک بار تخلیه و 135 میله یا پرتابه آلیاژ تنگستن استوانهای شکل است. تایمر الکترونیکی با اتصال القایی از طریق دستگاهی که در دهانه توپ نصب شده است، برنامه ریزی می شود. تایمر بار پرتاب را آغاز می کند که پرتابه های تنگستن را قبل از برخورد با هدف آزاد و پراکنده می کند.
Eurospike موشک ضد تانک Spike-LR را برای سیستم موشکی هدایت شونده ارتش آلمان برای مسلح کردن خودروی زرهی پوما ارائه می دهد. در دسامبر 2008، قراردادی بین PSM و وزارت دفاع آلمان برای ادغام سامانه موشکی اسپایک بر روی خودروهای پوما امضا شد.
خودروی مین شکن PUMA از سطح بالایی از حفاظت در برابر برخورد مستقیم و انفجار مین برخوردار است. این خودرو همچنین مجهز به سیستم حفاظتی NBC است. تسلیحات PUMA برای جنگ ضد چریکی بهینه شده است. خودرو مجهز به چهار مسلسل 7.62 میلی متری است. سه تای آنها روی پایههای ساده نصب میشوند، در حالی که چهارمی روی یک Rafael OWS و میتوان هم به صورت دستی و هم از راه دور شلیک کرد. از طرف دیگر این ایستگاه تسلیحاتی را می توان با مسلسل سنگین 12.7 میلی متری مسلح کرد. PUMA همچنین به ملات 60 میلی متری Soltam مجهز شده است. این خودروی زرهی برای مقابله با پیاده نظام دشمن استفاده می شود.
معایب پوما
عیب بزرگ این وسیله نقلیه این است که هیچ ورود یا خروجی از عقب برای خدمه یا پیاده شدن وجود ندارد. مهندسان رزمی باید از طریق یک دریچه سقفی بزرگ خارج شوند و این باعث می شود تا در معرض آتش دشمن قرار بگیرند. خطر افشای نیروها یک اشکال بسیار مهم بود، به طوری که این وسیله نقلیه برای نقش نفربر زرهی سنگین نامناسب ارزیابی شد.
انواع قبلی PUMA با موتورهای دیزلی General Dynamics Land Systems AVDS-1790-2A تکمیل شد که 750 اسب بخار قدرت داشت. با این حال، خودروهای تولیدی بعدی با یک تانک جنگی اصلی AVDS-1790-6A قدرتمندتر AVDS-1790-6A مجهز شدند که 908 اسب بخار قدرت و گیربکس ارتقا یافته داشت. همچنین خودروهای تولیدی بعدی با مسیرهای سنگین مرکاوا و سیستم تعلیق مشابه مرکاوا Mk.1 و Mk.2 مجهز شدند.
در حال حاضر اسرائیل در حال تشکیل یک گردان مهندسی رزمی چهارم است. در برخورد با بمب های کنار جاده ای، مین ها و تله های انفجاری تخصص خواهد داشت. نیروهای دفاعی اسرائیل در حال افزودن تجهیزات جدید برای مقابله با تعداد فزاینده وسایل انفجاری و بمب های کنار جاده ای هستند. به عنوان بخشی از این تلاش، خودروهای نفوذی میدان مین PUMA به روز خواهند شد.
مشخصات کلی خودروی زرهی پوما
مبدا: اسرائیل
ورود به خدمت: 1991
خدمه: 3 + 5 نفر
ابعاد و وزن
وزن: 50 تن
طول: 7.48 متر
عرض: 3.38 متر
ارتفاع: 2.65 متر
کارایی
مین روب
تسلیحات
مسلسل: 4 × 7.62 میلی متر
ملات: 1*60 میلی متر
نیروی محرکه
موتور: ADVS-1790-6A دیزل
قدرت موتور: 900 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 45 کیلومتر در ساعت
برد: 450 کیلومتر