مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس TU۵ و تارا
رویداد۲۴ صنعت خودروسازی کشورمان در سالهای اخیر با انتقادات قابلتوجهی از سوی مسئولان و به خصوص خریداران مواجه شده است. اما متأسفانه تاکنون پیشرفت چندانی در این زمینه مشاهده نشده است و هنوز خودروهایی با پلتفرمهای قدیمی، مصرف سوخت بالا و کمبود در بهرهوری و ایمنی خودروها تولید میشوند. این موضوع به طور قابل توجهای تأثیرگذار بر انتخاب خریداران در انتخاب گزینههای مناسب است. دو نمونه از تولیدات ایرانخودرو که در بازار طرفداران خود را دارند، پژو پارس TU۵ و تارا هستند. در ادامه قصد داریم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
پژو پارس، یکی از قدیمیترین خودروهای تولید شده توسط ایرانخودرو است. این خودرو نسخهای بهروزتر از پژو ۴۰۵ است و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در خط تولید قرار دارد. با این حال، شایعاتی درباره توقف تولید پژو پارس و جایگزینی آن با سورن پلاس XU۷P مطرح شده است. در مقابل، تارا یکی از جدیدترین محصولات تولید شده توسط ایرانخودرو است، اگرچه میزان استقبال از آن به اندازه خودروی پژو پارس کمتر است. در این مقاله، به مقایسه پژو پارس TU۵ با تارا میپردازیم تا به سؤالات خریداران در مورد انتخاب این دو خودرو پاسخ دهیم.
مقایسه پژو پارس TU۵ با تارا
طراحی ظاهری پژو پارس TU۵ و تارا
مطرح کردن طراحی ظاهری پژو پارس، به ویژه پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از تولید آن، سخت خواهد بود. این خودرو به طور یکنواخت و قدیمی طراحی شده است و همه ما به این طراحی عادت کردهایم. در حالی که خودروهای دیگر با تغییراتی در چراغها و طرحهای نوین معرفی میشوند، پژو پارس همچنان ظاهری ساده، متناسب و یکدست دارد. طراحی این خودرو کاملاً بر اساس مدهای چندین دهه قبل صورت گرفته و انحناهای جذاب و ظریفی در آن وجود ندارد. خطوط بدنه به صورت سرراست شکل گرفتهاند و چراغها و سپرها نیز به سادگی طراحی شدهاند.
در مقابل، باید به خودروی تارا اشاره کنیم که اگرچه به عنوان یک خودرو جدید به نظر میرسد و طراحان آن از یوز در طراحی ظاهری الهام گرفتهاند، اما نمیتوان به طور کامل زیبایی آن را تأیید کرد. نمای جلویی این خودرو پیچیدگی خاصی ندارد و المانهایی مانند چراغها، جلوپنجره و سپر با سادگی طراحی شدهاند. در پروفایل جانبی نیز همین موضوع قابل مشاهده است، اگرچه طراحی جانبی بهروزتر از پژو پارس است. بخشی که بیشترین جنجال را به دنبال دارد، بخش عقب خودرو است، که چراغهای بههمپیوسته دارد. این طراحی، اگرچه با مد روز هماهنگ است، اما به دلیل عدم تناسب با کلیت خودرو، ظاهری عجیب به تارا میبخشد. به طور کلی، اگر بخواهیم درباره طراحی هر دو خودرو قضاوت کنیم، باید بگوییم که طراحی پژو پارس علیرغم گذشت چندین دهه، یکدستتر و متناسبتر است، اما بدون شک بسیاری از خریداران از ظاهر پارس خسته شدهاند و ممکن است ترجیح دهند تارا را انتخاب کنند. طراحی تارا، اگرچه جدیدتر است، اما فاقد تناسب و انسجام کلی یک خودروی مدرن است.
طراحی داخلی پژو پارس TU۵ و تارا
در سال ۹۳، ایرانخودرو طراحی جدیدی را برای داشبورد پژو پارس معرفی کرد. در زمینه طراحی، این مدل پارس نسبت به نمونه قبلی زیباتر به نظر میرسد، اما از نظر استفاده از متریالها، پسرفتی نشان میدهد. با این حال، ارگونومی داشبورد آن قابل قبول است و ابزارهای مورد نیاز راننده در دسترس قرار دارند.
در مقابل، کابین خودروی تارا بر اساس پژو ۳۰۱ طراحی شده است. اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن جهان، جذابیت به خصوصی ندارد، اما از نظر طراحی و کیفیت، یک پله بالاتر از پژو پارس قرار میگیرد. در مقایسه با پژو پارس TU۵، میتوان تارا را از نظر طراحی داخلی بهتر ارزیابی کرد.
با این حال، باید توجه داشت که نظرات در مورد طراحی میتوانند به تفضیلات شخصی و ترجیحات شخصی بستگی داشته باشند. هر فرد ممکن است به طرح و ظاهر مختلفی علاقه داشته باشد.
تجهیزات و امکانات پژو پارس TU۵ و تارا
پارس TU5 | تارا | |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، (کد کلاس ۲۸۵۲۸ و ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷: ترمز عقب دیسکی) (کد کلاس ۲۸۵۲۹ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۰ و ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۴ و ۲۸۵۲۲۵ و ۲۸۵۲۶: ترمز عقب کاسهای) | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان (MFC) | برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتیک | برقی |
سیستم صوتی | رادیوپخش | مالتی مدیا، میرورلینک |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان و ۲۸۵۲۹: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) | مه شکنهای جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) |
آینهها | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنما دار | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب | شیشهبالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ |
تزئینات | تریم دورنگ، غربیلک فرمان چرمی، قطعات دکوراتیو طرح چوب، روکش پارچهای صندلی | تریم مشکی، روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب | قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان قابل تنظیم زاویه در دو جهت، ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، سیستم قطع خودکار سوخت |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی، (کد کلاسهای ۲۸۵۲۹ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۰ و ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۴ و ۲۸۵۲۵ و ۲۸۵۲۶: فولادی) | ۱۵ اینچ فولادی |
صندلی | تنظیم برقی پشتی صندلی جلو | صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشتسری صندلیهای جلو و عقب قابل تنظیم، صندلیهای عقب تاشو |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق،{کلاس ۲۸۵۱۵ و ۲۸۵۱۷ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۴: سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با یک دکمه همه درها قفل و باز میشوند) و اتو فلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن میشوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهای راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلو آمپر و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژیر دزدگیر}، ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۵: سیستم اتولاک، سیستم مسترلاک، اتو فلاشر- ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۶: سیستم مالتی پلکس | اخطار کاهش باد لاستیکها (TPMS)، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران |
مقایسه مشخصات فنی پژو پارس TU۵ با تارا
صحبت در مورد پیشرانه و گیربکس خودروهای پژو پارس TU۵ و تارا میتواند مهم باشد. در طی سالها، پژو پارس با ارائه پیشرانههای مختلف، انتخابهای گستردهای را فراهم کرده است. اما بدون شک، یکی از بهترین پیشرانههایی که برای این خودرو استفاده شده است، TU۵ است.
پیشرانه TU۵ در خودروهای مختلف ایرانخودرو مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل استهلاک کمتر نسبت به پیشرانه XU۷، نرمی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر، انتخاب محبوبی بوده است. این پیشرانه مزایایی مانند عملکرد بهتر، اقتصادیتر بودن و کاهش آلایندگی را به خود اختصاص داده است.
به علاوه، با توجه به ویژگیهای برتری که پیشرانه TU۵ ارائه میدهد، قیمت آن نسبت به نسخههای دیگر پژو پارس بیشتر است. این امر ممکن است باعث شود پژو پارس TU۵ گزینهای گرانتر باشد.
مشخصات فنی کامل پژو پارس و تارا به شرح زیر است:
پژو پارس:
- پیشرانه: TU۵
- قدرت: ۱۰۵ اسب بخار
- گشتاور: ۱۴۲ نیوتن متر
- گیربکس: ۵ سرعته دستی
- سیستم ترمز: دیسکی در جلو و بالشتکی در عقب
- سیستم تعلیق: مستقل با فنر و آمورتیسه در جلو و مستقل با فنر و آمورتیسه در عقب
- وزن خالص: حدود ۱,۰۸۰ کیلوگرم
تارا:
- پیشرانه: TU۵P
- قدرت: ۱۱۳ اسب بخار
- گشتاور: ۱۴۴ نیوتن متر
- گیربکس: ۵ یا ۶ سرعته دستی (بسته به تریم انتخابی)
- سیستم ترمز: دیسکی در جلو و بالشتکی در عقب (با آنتیبلاکسیستم فرمان)
- سیستم تعلیق: مستقل با فنر و آمورتیسه در جلو و مستقل با فنر و آمورتیسه در عقب
- وزن خالص: حدود ۱,۱۴۰ کیلوگرم