تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

غذاهای محبوب و مشهور قطر را بشناسید

هر کشوری برای خود غذاهای ویژه و مشهور و خوش‌مزه‌ای دارد که در این نوشته می‌خواهیم بهترین غذاهای قطر را به شما معرفی کنیم.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: هر کشوری براساس فرهنگ و ذائقه مردمانش غذا‌هایی دارد که برخی از آن‌ها به ذائقه دیگر مردم دنیا هم خوش می‌آید.

به گزارش رویداد۲۴ قطر مانند دیگر کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به ورود به دنیای مدرنیته علاقه بسیاری دارد، اما یکی از تفاوت‌هایش با کشوری مانند دبی این است که توانسته تاریخ و فرهنگ خود را هم حفظ کند و اتفاقا در آن هم کوشاست.

یکی از جاذبه‌های بازدید از هر کشوری آزمایش غذا‌های آن‌جاست که به‌راستی لذتی وافر به انسان می‌دهد.

در این نوشته می‌خواهیم شما را با مشهورترین غذا‌های قطر آشنا کنیم تا اگر به این کشور سفر کردید حتما آن‌ها را آزمایش کنید ضمن این‌که خودتان هم می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید و این غذا‌ها را به فهرست غذایی خود و خانواده‌تان بیفزایید البته اگر مزه آن را دوست داشتید.

در ادامه به معرفی برخی از مشهورترین و لذیذترین غذا‌ها و دسر‌های قطر خواهیم پرداخت، غذا‌هایی که در رویداد‌های اجتماعی، گردهمایی‌های خانوادگی و حتا جلسه‌های کاری در این کشور سرو می‌شوند. با ما همراه باشید.

معرفی غذا‌های محبوب و مشهور قطر

غذای ملی قطر؛ مجبوس

غذاهای محبوب و مشهور قطر

مجبوس یا «کبسه» غذای سنتی و ملی کشور قطر است که محبوبیت فراوانی دارد. اینی غذا یکی از آن‌هاییست که حتما باید آزمایش کنید. توجه داشته باشید آماده‌سازی این غذا به زمان زیادی نیاز دارد بنابراین پخت بسیار دشواری دارد. 

بره، گوشت، مرغ، میگو، برنج، گوشت شتر یا ماهی و ادویه‌های خاص و عطردار از مواد تشکیل‌دهنده مجبوسند. شاید با خود بگویید این همه مواد در یک غذا؟ بله شما با خوردن این غذا گرمای قطر را به بدنتان وارد می‌کنید. این غذا نه تنها در قطر بل‌که در کشور‌هایی مانند عمان، کویت، بحرین هم پخته می‌شود و بسیار محبوب و پرطرفدار است.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

سالونه

یکی دیگر از غذا‌های سنتی کشور قطر سالونه Saloona است که آن هم شهرت بسیاری دارد. این غذا با گوشت‌های گوناگون مانند گوشت ماهی، گوجه‌فرنگی، مرغ یا بره، هویج و سیب‌­زمینی بادمجان، تهیه می‌شود.
قطری‌ها این غذا را به به‌تن‌هایی یا همراه با برنج و نان سرو می‌کنند بنابراین در خوردن آن انتخاب با شماست.

دقت داشته باشید که سالونه یکی از خوش‌مزه‌ترین خوراک‌هاییست که می‌توانید در درازای زندگیتان میل کنید و از مزه بی‌مانندش شگفت‌زده شوید پس آن را از دست ندهید.جالب است بدانید در جنوب ایران هم سالونه را که در واژه به معنای خورش است درست می‌کنند البته با ماهی و به آن سالونه ماهی می‌گویند و آن را هم با برنج ساده سرو و میل می‌کنند. پس اگر به آبادان، بوشهر یا خرمشهر هم رفتید می‌توانید سالونه ماهی را هم آزمایش کنید.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

قوزی

یکی دیگر از غذا‌های سنتی و مشهور و البته خوش‌مزه قطر قوزیست.

قوزی (Ghuzi) یک غذای خاص و لاگژریست که درمراسم خاص و برای افراد ویژه تهیه می‌شود. این غذا همان گوشت بره برشته شده با ترکیب سبزیجات، ادویه‌جات و آجیل­‌های طعم‌دهنده است.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

ثرید

از دیگر غذا‌های محبوب در قطر ثرید است که بیش‌تر مردم مسلمان این کشور در ماه رمضان آن را درست و میل می‌کنند.

ثرید همان ترید است که در فارسی محاوره به آن «تلیت» گفته می‌شود. ما این واژه را در آبگوشت خودمان هم داریمدرواقع ثرید غذایی مشابه آبگوشت در ایران که از سبزیجاتی مانند لوبیا، سیب‌زمینی پخته شده، هویج، پیاز، گوشت مرغ یا گوشت گوسفند یا بره و سس گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات تند تشکیل شده است.


بیشتر بخوانید: از آداب و رسوم مردم روسیه چه می‌دانید؟


ترید با نان سرو می‌شود و برای خوردن، باید نان را در آب گوشت بخیسانید؛ سپس نوش جان کنید درست مانند آبگوشت خودمان.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

دلمه برگ مو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قطری‌ها هم دلمه برگ مو درست می‌کنند و اتفاقا این غذا در میانشان بسیار هم محبوب است.

دلمه برگ مو (Waraq enab) از غذاهاییست که به دلمه‌های ما در ایران شباهت بسیاری دارد.

قطری‌ها برای درست‌کردن ایت غذا برگ درخت انگور را با موادی، چون گوشت چرخ‌کرده، برنج و ادویه‌های خوش‌طعم و گاهی گوجه‌فرنگی پوره شده پر می‌کنند. این غذا در قطر با با سس‌های مختلف لیمو، ماست یا گوجه‌فرنگی و معمولا در کنار کوسا محشی سرو می‌شود.

اگر خودتان دلمه درست کرده باشید می‌دانید که این غذا که زحمت زیادی دارد، اما به اندازه‌ای خوش‌مزه است که به این همه زحمت می‌ارزد.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

بلالیت

یکی از انواع غذا‌های پرطرفدار در قطر بلالیت (Balaleet) است که شبیه به پاستا، اما شیرین است. قطری‎‌ها این غذا را که اصالتی هندی دارد بسیار دوست دارند.

این غذا که از ورمیشل سرخ شده (نودل گندم)، کره، هل، شکر، تخم‌مرغ، زعفران و روغن گیاهی تشکیل شده است؛ این پاستا با ترکیب بی نظیر و طعم منحصر به فردش، شما را مجذوب خود می‌کند. بلالیت گاهی همراه با آجیل سرو می‌شود و قطری‌ها آن را به‌عنوان صبحانه و دسر می‌خورند. البته سرو بلالیت در عید فطر و ماه رمضان نیز بسیار رایج است.

جالب است بدانید بلالیت در جنوب ایران هم بسیار رواج دارد بنابراین برای آزمایش آن حتما نیازی نیست به قطر بروید در همین شهر‌های جنوبی ایران خودمان هم به‌آسانی می‌توانید آن را پیدا و میل کنید.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

مضروبه

یکی دیگر از غذا‌های مشهور در قطر که شبیه به فرنیست و در ماه رمضان بسیار پخته می‌شود مضروبه (Madrouba) است. شاید بتوان آن را کمی شبیه هم حلیم خودمان هم دانست با این تفاوت که با مرغ، کره، برنج، شیر و هل درست می‌شود. تهیه مضروبه به زمان زیادی نیاز دارد و طعم و مزه آن، کم‌شیرین است. قطری‌ها مضروبه را آن‌قدر می‌پزند تا حالتی خمیری شکل به خود بگیرد.

غذاهای محبوب و مشهور قطر

مرگوگ

یکی از مفیدترین غذا‌های سنتی قطری که در میان مردم این کشور بسیار محبوب است، مرگوگ (Margoog) یا «مرقوق» است، که سرشار از فیبر و ویتامین­‌های مهم و ضروریست. این غذای خوش‌مزه معمولا با کدو سبز، بادمجان، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و گوشت ترد و نرم درست می‌شود؛ البته در برخی رستوران‌ها به این ترکیب، تکه‌های خمیر نان نیز می‌افزایند تا کمی لعاب به غذا بدهد، همچنین این خورش بسیار خوشمزه در برخی از مناطق جنوبی کشور ایران هم پخته می‌شود. در کیش هم آن را در هر رستورانی می‌توانید پیدا کنید. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما