تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

التهاب فاشیای کف پا چیست؟

زمانی که فرد مبتلا به التهاب فاشیای کف پا باشد، بافت همبند که قوس کف پا را تشکیل می‌دهد ملتهب می‌شود، ریز پارگی‌هایی ایجاد می‌شود که در نهایت ممکن است منجر به رشد استخوانی به نام خار پاشنه شود.

التهاب فاشیای کف پا چیست؟

رویداد۲۴ | سیما صابری: فاشیای کف پا، یک بافت سفت و ضخیم است که استخوان پاشنه شما را به انگشتان پا متصل می‌کند. التهاب فاشیای کف پا زمانی رخ می‌دهد که فاشیای کف پا ملتهب یا تحریک شود و در نتیجه درد تیز یا مبهم در قسمت پایین پاشنه احساس شود. اگرچه درمان‌ها معمولاً بسیار ساده هستند، اما درد فاشیای کف پا می‌تواند نسبتاً شدید و آزاردهنده باشد.

علائم فاشیای کف پا چیست؟

شایع‌ترین علائم فاشیای کف پا عبارتند از:

-درد شدید یا مبهم در پایین پا که به طور مستقیم روی پاشنه پا یا نزدیکآن احساس می‌شود

-دردی که در صبح شدیدتر است، به خصوص در اولین ایستادن روی پا

-دردی که پس از تحمل وزن طولانی مدت بدتر می‌شود

-دردی که با استراحت برطرف می‌شود

-تورم و یا سفتی پاشنه پا

- گاهاً ورم کف پا آنقدر بد است که نمی‌توانید راه بروید

علل التهاب فاشیای کف پا

زمانی که فرد مبتلا به فاشیای کف پا باشد، بافت همبند که قوس کف پا را تشکیل می‌دهد ملتهب می‌شود، ریز پارگی‌هایی ایجاد می‌شود که در نهایت ممکن است منجر به رشد استخوانی به نام خار پاشنه شود. در واقع برای افراد مبتلا به فاشیای کف پا، خار پاشنه غیر معمول نیست، به خاطر داشته باشید که خار پاشنه منشا درد نیست. البته بسیاری از افراد مبتلا به خار پاشنه هیچ دردی ندارند.

تعدادی از عوامل وجود دارد که خطر ابتلا به فاشیای کف پا را افزایش می‌دهد. برخی از این عوامل عبارتند از:

-تمرین یا ورزش بیش از حد، به ویژه پیاده روی یا -دویدن در مسافت طولانی

-افزایش وزن سریع

-ایستادن طولانی مدت

-سفت شدن عضلات ساق پا یا تاندون آشیل

-پوشیدن کفش نامناسب

-کف پای صاف

-قوس پا بسیار بلند

تشخیص التهاب فاشیای کف پا

تشخیص فاشیای کف پا مستلزم داشتن تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی است. پزشک از شما می‌پرسد که درد شما در کجا قرار دارد و آیا در صبح و یا با ایستادن طولانی مدت بدتر می‌شود یا خیر. در مرحله بعد، پزشک به دنبال حساسیت فاشیای کف پا می‌شود. در حالی که درد پای شما را گرفته است، انگشتان پا را به سمت ساق پا خم می‌کند و سپس در امتداد فاشیای کف پا از پاشنه تا جلوی پا فشار می‌آورد. آزمایش‌های خون و تصویربرداری برای تشخیص التهاب فاشیای کف پا استفاده نمی‌شوند، اگرچه ممکن است برای رد سایر تشخیص‌های بالقوه درد پاشنه به کار گرفته شود؛ مانند:


بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟


سندرم تونل تارسال

شرایط روماتولوژیک، مانند آرتریت واکنشی یا اسپوندیلیت آنکیلوزان

شکستگی استرسی پاشنه (استخوان پاشنه پا)

درمان التهاب فاشیای کف پا

درمان فاشیای کف پا مراحل ساده‌ای دارد و بیشتر شامل خودمراقبتی است. در ادامه توصیه‌هایی را مشاهده می‌کنید:

به پایتان استراحت بدهید

استراحت دادن به پایتان شاید مهم‌ترین قدمی باشد که می‌توانید برای کاهش درد ناشی از التهاب فاشیای کف پا انجام دهید. این امر به معنای اجتناب از فعالیت‌های تحریک‌کننده، مواردی که فشار غیرضروری به پای شما وارد می‌کند مانند دویدن، پریدن، رقصیدن، یا راه رفتن با پای برهنه است.

روی پا کمپرس یخ بگذارید

به گزارش رویداد۲۴ قرار دادن کمپرس سرد یا کمپرس یخ بر پاشنه پای خود به مدت ۱۵ دقیقه، چند بار در روز، می‌تواند درد و تورم را کاهش دهد. حتما کیسه یخ را در یک حوله نازک بپیچید تا مستقیماً با پوست شما تماس نداشته باشد. همچنین می‌توانید از ماساژ بطری یخ استفاده کنید، که راهی برای اعمال یخ روی پای شما و همزمان ماساژ فاشیای کف پا است.

تمرینات کششی انجام دهید

کشش ملایم فاشیای کف پا به مدت ۲۰ دقیقه در طول روز و همچنین عضلات اطراف پا و مچ پا می‌تواند انعطاف پذیری و تحرک پا را بهبود بخشد و باعث بهبود فاشیای تحریک شده شود.

تمرینات تقویت عضلات

از آنجایی که عضلات ضعیف پا و مچ پا ممکن است به التهاب کف پا کمک کنند، تقویت این عضلات می‌تواند مفید باشد. تمرین تقویتی برای التهاب کف پا موثر است. حتماً با فیزیوتراپ تماس بگیرید تا ببینید کدام تمرینات تقویتی برای شما مناسب است.

التهاب فاشیای کف پا چیست؟

دارو برای التهاب فاشیای کف پا

پزشک در صورت ابتلا به التهاب فاشیای کف پا ممکن است یک دوره کوتاه دو تا سه هفته‌ای از یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) را برای کاهش درد و التهاب فاسیای کف پا توصیه کند. باپزشک قبل از مصرف NSAID، برای اطمینان از این موضوع صحبت کنید. این دارو برای شما بی خطر و مناسب است. اگر درد شما ادامه یابد، پزشک ممکن است یک استروئید (کورتیزون) را به ناحیه حساس پای شما تزریق کند.

گزینه‌هایی برای درد مداوم

اگر اقدامات فوق به اندازه کافی درد پا و پاشنه پا را تسکین ندهد، پزشک ممکن است یکی از گزینه‌های زیر را در نظر بگیرد:

آتل شبانه

درمان با موج شوک (ESWT) و تزریق بوتولینیم

جراحی

جلوگیری از التهاب فاشیای کف پا

برای افراد غیرمعمول نیست که التهاب کف پای خود را به طور مؤثر مدیریت کنند، تنها زمانی که درمان را متوقف می‌کنند، علائم آن‌ها عود می‌کند. به همین دلیل، توسعه استراتژی‌هایی برای کمک به جلوگیری از عود علائم مهم است.

این استراتژی‌ها شامل موارد زیر است:

کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی

انجام منظم تمرینات کششی فاشیای کف پا

پوشیدن کفش‌های مناسب و با بالشتک خوب و پرهیز از کفش‌های خیلی صاف یا پاشنه بلند

روی آوردن به ورزش‌هایی مانند شنا یا دوچرخه سواری ثابت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما