تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۳ تير ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می دهد؛

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: هلیکوپتر هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰  یک هلیکوپتر ترابری نظامی چند منظوره است که توسط ان اچ اینداستریز، کنسرسیومی متعلق به آگوستاوستلند (۳۲ ٪)، هلیکوپتر ایرباس (۶۲.۵ ٪) و شرکت استورک فوکر (۵.۵ ٪) ساخته شده است.

این هلیکوپتر می‌تواند در طیف گسترده‌ای از ماموریت‌ها مانند حمل و نقل نیرو، جستجو و نجات، تخلیه پزشکی و تخلیه مصدوم  ایفای نقش کند. همچنین می‌توان از آن برای عملیات‌های ویژه، از جمله مبارزه با تروریسم، جنگ الکترونیک، پست فرماندهی هوابرد، حمل‌ونقل VIP و پشتیبانی ابزاری مانند امداد رسانی در بلایای طبیعی استفاده کرد. هلیکوپتر NH۹۰ می‌تواند تا ۲۰ سرباز کاملا مجهز را جابجا کند.

پروژه هلیکوپتر NH۹۰ توسط سازمان مدیریت هلیکوپتر ناتو و ان اچ داستریز مدیریت می‌شود. ان اچ داستریز همچنین هلیکوپتر نوع NFH را تولید می‌کند که نسخه دریایی NH۹۰ است.

سفارش و تحویل NH۹۰

سفارشات قطعی برای این نوع هلیکوپتر توسط استرالیا (۴۶ فروند)، فرانسه (۷۴ فروند)، آلمان (۱۲۲ فروند)، ایتالیا (۷۰ فروند)، سوئد (۱۸ فروند)، فنلاند (۲۰ فروند)، یونان (۲۰ فروند)، اسپانیا (۴۵ فروند) و بلژیک (۴ فروند)، نیوزلند (۸ فروند به علاوه یک فروند برای قطعات یدکی)، عمان (۲۰ فروند) و نروژ (۱۴ فروند)  ثبت شده است.

در جولای ۲۰۰۶، نیوزیلند سفارش ۹ هلیکوپتر NH۹۰ را صادر کرد. از این سفارش دو هلیکوپتر NH۹۰ در دسامبر ۲۰۱۱ به وزارت دفاع نیوزیلند  تحویل داده شد.  

در سال ۲۰۰۷، فرانسه ۳۴ هلیکوپتر  حمل و نقل تاکتیکی به اضافه ۳۴ گزینه برای جایگزینی هلیکوپتر‌های پوما در هواپیمایی ارتش فرانسه سفارش داد. آژانس تدارکات دفاعی فرانسه گزینه‌های دسته‌ای از ۱۲ و ۲۲ هلیکوپتر NH۹۰ را به ترتیب در نوامبر ۲۰۰۷ و دسامبر ۲۰۰۹ اعمال کرد. اولین هلیکوپتر در ژانویه ۲۰۱۲ تحویل داده شد.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

در ژوئن ۲۰۰۷، بلژیک قراردادی با سازمان مدیریت هلیکوپتر ناتو برای ده هلیکوپتر NH۹۰، شامل چهار فروند بالگرد حمل و نقل تاکتیکی، چهار هواپیمای نسخه دریایی و دو هواپیمای اختیاری بالگرد حمل و نقل تاکتیکی امضا کرد. اولین بالگرد بلژیکی NH۹۰ حمل و نقل تاکتیک اولین پرواز خود را در سپتامبر ۲۰۱۲ به پایان رساند.

در ژانویه ۲۰۱۶، فرانسه ۶ هلیکوپتر دیگر سفارش داد که مجموع سفارشات شرکت را به ۷۴ هلیکوپتر رساند. قرار است تحویل تا سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.


بیشتر بخوانید: با هلیکوپتر UH-۶۰M بلک هاوک آشنا شوید


وزارت امور اقتصادی هلند با شرکت ان اچ داستریزبرای مشارکت در فاز پایداری هلیکوپتر قراردادی منعقد کرد. ارتش اسپانیا اولین دو هلیکوپتر NH۹۰ را در سپتامبر ۲۰۱۶ از هلیکوپتر‌های ایرباس دریافت کرد.

طراحی هلیکوپتر ترابری تاکتیکی NH۹۰

بالگرد حمل و نقل تاکتیکی دارای یک بدنه کامپوزیت سبک است. ساختار تقویت شده عمر آن را افزایش می‌دهد و می‌تواند در برابر آسیب‌های میدان جنگ مقاومت کند. این هلیکوپتر دارای یک بدنه کاملاً ترکیبی مناسب برای سقوط است. بدنه دارای یک رمپ عقب است تا امکان بارگیری یک وسیله نقلیه تاکتیکی سبک را فراهم کند.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

تیغه‌های روتور کامپوزیت آن برای افزایش تحمل آسیب و عمر اجزا و در عین حال بهبود عملکرد آیرودینامیکی طراحی شده اند. نسخه بالگرد حمل و نقل تاکتیکی به طور ویژه پیکربندی شده است تا نیاز‌های عملیات مبتنی بر ابزار را در همه محیط‌ها در روز و شب برآورده کند. طراحی کابین مدولار به اپراتور‌ها این امکان را می‌دهد که تغییراتی را با توجه به ماموریت‌ها و نقش‌های خاص خود انجام دهند.

این هلیکوپتر با طول ۱۹.۵۶ متر (چرخش روتورها)، عرض ۴.۶۲ متر و ارتفاع ۵.۲ متر، می‌تواند تا ۲۰ سرباز یا بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم محموله را حمل کند.

کابین خلبان و اویونیک NH۹۰

یک خلبان و کمک خلبان در محل استقرار کابین خلبان جا می‌شوند. کابین کامل شیشه‌ای مجهز به مجموعه یکپارچه اویونیک، کنترل‌های پیشرفته، مجموعه ارتباطی و سیستم ناوبری است. همچنین به نمایشگر‌های چند منظوره مجهز شده است.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

کنترل‌های fly-by-wire آن با سیستم کنترل پرواز خودکار چهار محوره، حجم کار خدمه را کاهش می‌دهد. سایر سیستم‌های ماموریت شامل دید و نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی، سیستم مادون قرمز آینده‌نگر، رادار آب‌وهوا، ژنراتور نقشه دیجیتال و سیستم نظارت و تشخیص روی برد است.

تسلیحات و محافظت از خود NH۹۰

بالگرد حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ با یک سیستم تسلیحاتی کاملاً یکپارچه ارائه شده است که به هلیکوپتر اجازه می‌دهد در محیط‌های تهدید نامتقارن بالقوه عمل کند. این هلیکوپتر مجهز به مسلسل ۷.۶۲ میلی متری یا ۱۲.۷ میلی متری روی درب است.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

این هلیکوپتر دارای درجه بالایی از تحمل بالستیک و ویژگی‌های بقا است که هنگام پرواز در یک محیط جنگی ضروری است. این موشک مجهز به مجموعه‌ای پیشرفته از خود حفاظتی است که شامل سنسور هشدار لیزری، گیرنده هشدار راداری، سیستم تشخیص پرتاب موشک و سیستم پخش چف/شعله می‌شود.

موتور‌های بالگرد NH۹۰

بالگرد حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰  می‌تواند در ارتفاع حداکثر ۶۰۰۰ متری پرواز کند. این بالگرد  از دو موتور رولزرویس-توربومکا RTM۳۲۲ نیرو می‌گیرد. موتور دو شفت دارای یک کمپرسور سه مرحله‌ای است که توسط یک توربین مولد گاز دو مرحله‌ای هدایت می‌شود. هر موتور قدرتی معادل ۲۳۲۷ اسب بخار تولید می‌کند. این عملیات توسط یک سیستم کنترل موتور دیجیتال کامل کنترل می‌شود.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

قابلیت هلیکوپتر NH۹۰

بالگرد حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ می‌تواند در حداکثر ارتفاع ۶۰۰۰ متری پرواز کند. سرعت صعود هلیکوپتر ۸ متر بر ثانیه است. حداکثر وزن برخاست این بالگرد ۱۰۶۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این بالگرد ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و برد ۷۸۰ کیلومتر با سوخت داخلی است. NH۹۰ می‌تواند تا ۴.۴۵ ساعت با سوخت داخلی پرواز کند.

با هلیکوپتر حمل و نقل تاکتیکی NH۹۰ آشنا شوید

مشخصات کلی NH۹۰ 

نقش: هلیکوپتر ترابری نظامی

طول: ۱۹.۵۶ متر

عرض: ۴.۶۲ متر

حداکثر وزن: ۱۰۶۰۰ کیلوگرم

سرعت: ۳۰۰ کیلومتر در ساعت

برد عملیاتی:  ۷۸۰ کیلومتر

استقامت: ۴.۴۵ ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما