تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

بهترین زمان برای تمرکز چه زمانی است؟

در این مطلب سعی می‌کنیم به کلیشه‌ها درباره زمان تمرکز روزانه پاسخ دهیم و موضوع را علمی‌تر ببینیم.

بهترین زمان برای تمرکز چه زمانی است؟

رویداد۲۴| سیما صابری: امروز درباره سبک متفاوتی از مدیریت زمان صحبت می‌کنند. در این سبک بر این امر تمرکز ندارد که چگونه کارهای بیشتری را در زندگی خود بگنجانیم، بلکه درباره‌ آنچه انجام می‌دهیم و چه زمانی آن را انجام می‌دهیم، تمرکز دارد. هنگامی که سعی دارید تمرکز خود را بر روی مهمترین امور زندگیتان تقویت کنید، دانستن چرخه‌های روزانه انرژی و سه مرحله‌ای که هر روز از آن‌ها عبور می‌کنیم، برای بهتر تمرکز کردن بسیار مهم است.

بهترین زمان برای تمرکز چه زمانی است؟

ما می‌دانیم که افرادی وجود دارند که زود از خواب بیدار می‌شوند و قبل از طلوع خورشید روز خود را آغاز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر شب‌زنده‌دار هستند و تا دیر وقت کار می‌کنند. این کرونوتایپ‌ها تعیین کننده نوسانات انرژی و توانایی تمرکز ما در طول روز هستند.

دانستن اینکه آیا شما یک فرد سحرخیز یا شب‌زنده‌دار هستید، می‌تواند به شما نشان دهد که چه زمانی انرژی شما بهترین عملکرد را دارد.

اما آیا این به معنای دانستن بهترین زمان برای تمرکز است؟

تمرکز برای عملکرد بالا و جریان مهم است، اما بیش از حد متمرکز بودن یک حالت متفاوت است. این حالتی است که می‌خواهیم ذهن تحلیلی داشته باشیم تا برای مطالعه یا کار بر روی صفحات گسترده در محل کار از آن استفاده کنیم. زمانی که ذهنمان خلاقیت لازم را داشته باشد. بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم از این موضوع برای پیدا کردن بهترین زمان تمرکز شما استفاده کنیم.

تطبیق با کرونوتایپ شما

کرونوتایپ شما ترجیح طبیعی بدن شما برای چرخه‌های خواب-بیداری است. احتمالاً کسی را می‌شناسید که با طلوع خورشید بیدار شده و روز خود را با تمرین ورزشی آغاز می‌کند. شاید کسی را هم بشناسید که کاملاً برعکس است و تا دیر وقت بیدار می‌ماند و صبح‌ها دوست دارد بیشتر بخوابد. همچنین افرادی وجود دارند که در وسط این دو حالت هستند، نه خیلی زود، نه خیلی دیر، دقیقاً وسط.

این موضوع بسیار جذاب است زیرا در حالی که جامعه مدرن بسیاری از ما را مجبور به پیروی از الگوی ثابت ۹-۵ خواب کرده است، در گذشته‌ تکاملی ما، مزیت‌های مختلفی برای کرونوتایپ‌های مختلف وجود داشت، زیرا این امر به قبایل شکارچی-گردآورنده ما اجازه می‌داد تا در زمان‌های مختلف بخوابند و دیگران را در حالت آماده باش نگه دارند تا همه را ایمن نگه دارند و از دهان ببرهای دندان شمشیری دور نگه دارند.

درس واضح این است که می‌خواهیم تا حد امکان کرونوتایپ خود را بپذیریم تا بهترین حالت خود را احساس کنیم، بهترین عملکرد را داشته باشیم و وقتی که اهمیت دارد تمرکز کنیم.


بیشتر بخوانید: چهار تمرین برای تقویت حافظه و تمرکز


میانه صبح برای نوع تمرکز من بهترین کار را دارد. من از مرحله اول کار عمیق و جریان خارج شده‌ام و نیاز به فرصتی برای شارژ ذهنی دارم تا دوباره وارد جریان شوم، اما ذهن من اکنون به انجام این کار تحلیلی تنظیم شده است. هنگامی که فرصت دارم روز خود را به‌طور کامل برنامه‌ریزی کنم، همچنین بعد از ظهر پس از خوردن ناهار و فرصتی برای شارژ ذهنی، جلسه تمرکز خوبی خواهم داشت.

کریگ بالانتاین، یک مربی افسانه‌ای برای بسیاری در صنعت تناسب اندام، هر روز ساعت ۴ صبح بیدار می‌شود تا بنویسد و زمان آرام خود را برای کار داشته باشد. تنها راهی که این کار برای کریگ ممکن است، این است که ساعت ۸ شب به رختخواب برود. این ممکن است برنامه ایده‌آل شما نباشد، اما برای کریگ کار می‌کند تا کارهای خود را زودتر انجام دهد و روز را با خانواده‌اش بگذراند.

تیم فریس کسی است که از بیدار شدن در صبح‌ زود اجتناب می‌کند و ترجیح می‌دهد دیرتر در شب کار کند، اغلب بهترین کارهایش را پس از خوابیدن دیگران شروع می‌کند.

بهترین زمان برای تمرکز چه زمانی است؟

استفاده از زمان تمرکز برای چه کاری است؟

بهتر است با در نظر گرفتن اینکه از زمان تمرکز خود برای چه کاری استفاده می‌کنید، شروع کنید. این تفاوت به قدری است که ارزش دارد به‌طور جداگانه مورد توجه قرار گیرد تا بهترین بهره را از آنچه که انجامش برای شما ارزشمند است ببرید.

زمان تمرکز برای انجام وظایف تحلیلی یا مطالعه استفاده می‌شود. این می‌تواند شامل برخی از انواع تمرین‌های هدفمند نیز باشد که به ساخت مهارت کمک می‌کند و ممکن است در نهایت به جریانی در زندگی شما منجر شود. 

مدیتیشن و ذهن‌آگاهی

حتما شنیده‌اید که مدیتیشن و ذهن آگاهی به افزایش تمرکز شما کمک می‌کند. اما وقتی دقیق‌تر ببینیم ساعات خاصی از روز هست که بهتر می توانید مدیتیشن کنید. این ساعات طلایی را پیدا کنید. برای برخی افراد این ساعت زمانی از صبح است که کمی از کارهای روزانه را افتاده اید و روی غلطک افتاده‌اید و حالا می‌توانید بیشتر تمرکز کنید. اگر اولین بار در زندگی مدیتیشن می کنید تمرکز کردن به صورت کلی سخت است. سعی کنید روند را ادامه دهید و ذهن آگاهی بیشتری را کسب کنید. 

برای برخی این زمان تمرکز اول صبح است. بعد از اینکه بخشی از انرژی را برای روز آزاد کرده ایم، فرصتی برای ذهن‌آگاهی بیشتر یا انتقال به مرحله‌ای از تفکر تحلیلی داریم.

حل مسائل خطی

زمان تمرکز زمانی است که می‌توانید کارهایی را انجام دهید که خیلی سرگرم‌کننده نیستند یا شما را وارد جریان نمی‌کنند زیرا این وظایف باید انجام شوند و نیاز به تمرکز زیادی دارند. می توانید جدول حل کردن را امتحان کنید. ببینید چه ساعاتی از روز توانایی شما در جدول حل کردن بهتر است. آن زمان ها را برای کار متمرکز در نظر بگیرید. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما