تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات اسپایک فایرفلای؛ سلاح عجیب و مرگبار اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سلاح اسپایک فایرفلای خواهیم پرداخت.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

رویداد۲۴| حسین فلاحی: سلاح پرسه زن مینیاتوری تاکتیکی اسپایک فایرفلای (Spike FireFly) عضو جدیدی از خانواده موشک‌های هدایت شونده دقیق اسپایک است که توسط  سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل، یک شرکت فناوری دفاعی مستقر در اسرائیل ساخته شده است.  

فایرفلای برای اولین بار در نمایشگاه میلیپول پاریس که در نوامبر ۲۰۱۹ در فرانسه برگزار شد، به نمایش گذاشته شد. وزارت دفاع اسرائیل در ماه مه ۲۰۲۰ دستوری برای اسلحه اسپایک فایرفلای برای استقرار در عملیات‌های جنگی نزدیک شهری صادر کرد..

طراحی و ویژگی‌های سلاح اسپایک فایرفلای

این سلاح که به اندازه یک کارتن شیر است به مهمات و باتری مجهز شده و به صورت عمودی به هوا بلند می‌شود. این سلاح توسط یک اپراتور با استفاده از تبلت با رابطی که برای استفاده آسان توسط پیاده نظام پیاده شده طراحی و هدایت می‌شود. اسپایک فایرفلای شامل سه سلاح پرسه زن و یک واحد کنترل است. مهمات پرسه زن ۳ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که سیستم کامل تقریباً ۱۵ کیلوگرم وزن دارد.

این سلاح دارای یک بدنه با روتور‌های کواکسیال است که ضمن بهبود بخشیدن به بازدهی شناورماندن آن از اثرات عدم تقارن بالابر جلوگیری می‌کند. تیغه‌های روتور در صورت عدم استفاده در امتداد بدنه جمع شونده و تا شونده هستند. طول و عمق سلاح هر کدام ۸۰ میلی متر و ارتفاع آن ۴۰۰ میلی متر است و دارای سه پایه است که قابلیت بازگشت کامل و ایمن را به اپراتور می‌دهد.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

اسلحه اسپایک فایرفلای توانایی عمل در حالت‌های خودمختار یا اصلی در حلقه را دارد. در حالت خودمختار، سلاح با استفاده از ایستگاه‌های بین راه و نقشه‌های پروازی از پیش تعریف شده حرکت می‌کند. در حالت عملیات اصلی در حلقه، سلاح توسط یک اپراتور از واحد کنترل زمینی کنترل می‌شود.

این سیستم تسلیحاتی دارای قابلیت توقف یا موج خاموش شدن است که به اپراتور آن اجازه می‌دهد تا ماموریت را در اواسط پرواز لغو کند و سلاح را بی خطر رها کند. این سلاح به همراه حسگرهایش به راحتی در یک جعله جا می‌شود که می‌توان آن را در کوله پشتی سرباز حمل کرد.

کلاهک اسپایک فایرفلای

سلاح پرسه زن تاکتیکی مینیاتوری فایرفلای به یک کلاهک تکه تکه همه جانبه با وزن ۳۵۰ گرم مسلح شده است. این کلاهک اثرات انفجاری کشنده بالایی را در برابر سازه‌های دشمن در پشت پوشش فراتر از خط دید ارائه می‌دهد. کلاهک را می‌توان با یک باتری اضافی جایگزین کرد تا استقامت را برای عملیات شناسایی تاکتیکی و نظارت افزایش دهد.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

سنسور‌های روی مهمات پرسه زن رافائل اسپایک فایرفلای

این سلاح پرسه زن مجهز به جستجوگر دوگانه الکترواپتیکال با سیستم مسلح و فیوزینگ ایمن برای شناسایی و به دست آوردن اهداف است. جستجوگر شامل مادون قرمز، تصویربرداری و حسگر‌های مجاورت است.  حسگر‌ها همچنین توانایی درگیری با اهداف متحرک یا قابل جابجایی را با دقت بالا می‌دهند و در عین حال خطر آسیب‌های جانبی را کاهش می‌دهند.

فایرفلای همچنین دارای دید کامپیوتر، الگوریتم‌های هومینگ و رابط ماشین انسان است. این دستگاه ردیاب هدف نوآورانه منحصر به فردی را برای شناسایی اهداف حمل می‌کند.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

این سلاح از یک پیوند داده دو طرفه استاندارد نظامی برای انتقال بی سیم تصاویر و داده‌های تله متری گرفته شده توسط حسگر‌های داخل هواپیما به واحد کنترل زمینی در زمان واقعی استفاده می‌کند.

واحد کنترل و عملکرد اسپایک فایرفلای

واحد کنترل قابل حمل سلاح فایفلای با تبلت دستی کنترل کامل مهمات، سنسور‌ها و نمایشگر ویدئو را فراهم می‌کند. سرعت مانور این سلاح تا ۶۰ کیلومتر در ساعت و سرعت شیرجه ۷۰ کیلومتر در ساعت است. برد عملیاتی آن در سناریو‌های شهری ۰.۵ کیلومتر و در محیط‌های باز تا ۱ کیلومتر است.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

سیستم فایرفلای می‌تواند تا ۱۵ دقیقه با یک باتری و تا ۳۰ دقیقه با اضافه کردن باتری دوم در هوا بماند. این سلاح در حالت استندبای تا دو ساعت دوام دارد. بدنه ناهموار هوا و روتور‌های دوگانه به مهمات اجازه می‌دهد تا شناور شوند و در سرعت باد تا ۱۰ متر بر ثانیه پایدار بمانند. این سلاح دارای خاصیت بصری و صوتی پایینی است و می‌توان آن را در شرایط روز و شب به کار گرفت.

قابلیت اسپایک فایرفلای

مهمات سرگردان برای استفاده توسط پیاده نظام پیاده، تفنگداران دریایی و پرسنل نیرو‌های ویژه در جنگ شهری در نظر گرفته شده است. قابلیت‌های ماموریت معمولی فایرفلای شامل آگاهی از موقعیت، درگیری با اهداف دشمن فراتر از خط دید، جستجو و شناسایی تاکتیکی در سناریو‌های میدان نبرد شهری است. اسپایک فایرفلای نه تنها می‌تواند دشمن را تعقیب و هدف را تعیین کند بلکه می‌تواند به اهداف زمینی نیز ضربه بزند.

مشخصات «اسپایک فایرفلای»؛ سلاح مرگبار اسرائیل

مشخصات فنی کلی اسپایک فایرفلای

نوع پروژه: مهمات سرگردان

توسعه دهنده: سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل

اپراتور: ارتش اسرائیل

وزن: ۳ کیلوگرم

سرعت مانور: ۶۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر استقامت: ۳۰ دقیقه

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
0
0
خوب دیگه دنبال چی میگردین احتمالا با یکی از همین ها شهید هنیه رو ترور کردن
مرگ بر اسرائیل
نظرات شما