تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات پهپاد شاهد ۱۲۹ پهپاد جنگی شناسایی ایران

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های پهپاد شاهد ۱۲۹ خواهیم پرداخت.

شاهد ۱۲۹؛ پهپاد جنگی شناسایی ایران

رویداد ۲۴ حسین فلاحی: صنعت نظامی ایران مدت‌ها است که به طور فعال توسعه هواپیما‌های بدون سرنشین را با مهندسی معکوس انواع خارجی و همچنین تکامل طرح‌های کاملاً جدید بومی دنبال می‌کند. پهپاد سری هسا شاهد-۱۲۹ یک پلت فرم دو نقشی است که قادر به ایفای نقش  شناسایی و حمله است.

این پهپاد توسط مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد ایران توسط هسا (و مبتنی بر شاهد-۱۲۳ قبلی که به طراحی مجدد هسا-۱۰۰ تبدیل شد) توسعه یافت. شاهد-۱۲۹ از نظر پیکربندی شبیه به پهپاد اسرائیلی  هرمس ۴۵۰ است، اما بزرگتر است. برخی بر این باورند که این پهپاد بر اساس پهپاد بریتانیایی WK۴۵۰ ساخته شده است که این پهپاد نیز بر اساس هرمس ۴۵۰ ساخته شده است. پهپاد شاهد-۱۲۹ می‌تواند قابلیت‌های مشابهی را در میدان نبرد ارائه دهد.  

ویژگی‌ها و قابلیت پهپاد شاهد ۱۲۹

شاهد ۱۲۹ عملیات شناسایی و رزمی را با برد ۲۴ ساعته و برد رزمی ۱۷۰۰ کیلومتر انجام می‌دهد. کنترل و هدایت این پهپاد توسط ایستگاه کنترل زمینی ثابت یا سیار انجام می‌شود. استفاده از ایستگاه کنترل سیار قابل نصب بر روی تریلر یا کامیون برد مفید و موثر شاهد ۱۲۹ را افزایش می‌دهد. همچنین نسخه‌ای از این پهپاد مجهز به سیستم هدایت ماهواره‌ای است.

شاهد ۱۲۹؛ پهپاد جنگی شناسایی ایران

تسلیحات پهپاد شاهد ۱۲۹

پهپاد شاهد ۱۲۹ می‌تواند از طیف وسیعی از بمب‌ها و بمب‌ها استفاده کند. تعدادی از موشک‌های بومی برای استفاده در پهپاد‌های ایران بهینه شده اند، اما برای شاهد ۱۲۹ عمدتا از بمب‌ها و موشک‌های سدید استفاده می‌شود. سدید نام خانواده‌ای از بمب‌ها و موشک‌های هدایت شونده ایرانی است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و تولید شده است.

شاهد ۱۲۹؛ پهپاد جنگی شناسایی ایران

تاکنون انواع مختلفی از بمب‌ها و موشک‌های سدید توسط سپاه ساخته شده است. پهپاد شاهد-۱۲۹ می‌تواند هشت بمب یا چهار موشک را حمل کند. پهپاد شاهد ۱۲۹ با نصب بمب‌ها و موشک‌های هدایت شونده سدید بر روی این پهپاد می‌تواند اهداف مورد نظر را در منطقه عملیاتی خود با بالاترین دقت ممکن مورد اصابت قرار دهد.

موتور پهپاد شاهد ۱۲۹

این پهپاد از موتور توربوپراپ روتاکس ۹۱۴ استفاده می‌کند و سقف پروازی آن تا ۷۳۰۰ متر است.

ایستگاه کنترل زمینی پهپاد شاهد ۱۲۹

در عمل، شاهد-۱۲۹ از یک ایستگاه کنترل زمینی برای پرواز‌های کنترل مستقیم استفاده می‌کند، اما همچنین می‌تواند از طریق پرواز خود مختار از پیش تعیین‌شده در ایستگاه بین‌المللی عبور کند. برد این پهپاد به دلیل فناوری ارتباطی موجود محدود است، اما توان ارائه یک قابلیت گشت زنی مفید برای ارتش و نیروی دریایی ایران را دارد.

شاهد ۱۲۹؛ پهپاد جنگی شناسایی ایران

طراحی دو نقشی یعنی شناسایی و حمله آن امکان گشت زنی فعال در یک منطقه معین و قابلیت حمله مستقیم از یک سکو را فراهم می‌کند. حملات موشکی می‌تواند بر روی اهداف مستقر در زمین (مانند وسایل نقلیه و استحکامات) و همچنین اهداف دریایی مانند کشتی‌های گشتی دشمن متمرکز شود.

سابقه عملیاتی پهپاد شاهد ۱۲۹ ایران

پهپاد شاهد-۱۲۹ به طور گسترده توسط ایران و متحدانش در نبرد‌های سوریه و عراق علیه تروریست‌های القاعده و داعش استفاده شده است. این پهپاد سابقه عملیاتی بسیار درخشان، اما کمتر شناخته شده‌ای دارد. پهپاد شاهد ۱۲۹ تاکنون بیش از ۱۰۰۰ عملیات موفقیت آمیز در عراق و سوریه انجام داده است.

شاهد ۱۲۹؛ پهپاد جنگی شناسایی ایران

مشخصات فنی کلی پهپاد شاهد ۱۲۹:

سازنده: سازمان صنایع هوایی ایران، شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا)
ماموریت: رزمی / اطلاعاتی / نظارتی / شناسایی
برد رزمی: ۱۷۰۰ کیلومتر
استقامت: ۲۴ ساعت
سقف: ۷۳۰۰ متر
سرعت: ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر
طول: ۸ متر، طول بال ها: ۱۶ متر
تسلیحات: ۸ بمب یا ۴ موشک
محموله سلاح: تا ۴۰۰ کیلوگرم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
پیشخوان