تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

بهترین دارو برای عرق سوز شدن

با نزدیک شدن به فصل گرما و تعریق زیاد بدن یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی که ممکن است رخ دهد، عرق سوز شدن است.

رویداد ۲۴| عرق سوز شدن یک بیماری پوستی شایع بوده که زمانی که عرق در منافذ پوست جمع شده و آزاد نشود، باعث ایجاد سوزش و التهاب می شود. عرق سوز شدن یکی از عارضه هایی بوده که در آب وهوای گرم و مرطوب بیشتر رخ می دهد. برای کاهش عرق سوز شدن به خصوص عرق سوز شدن گردن پماد ها و داروهای زیادی وجود دارد که التهابات را کم می کند. در نتیجه شناخت بهترین پماد و دارو برای عرق سوز شدن بسیار اهمیت دارد.

عرق سوز شدن چیست؟

یکی از مشکلات رایج پوستی که در فصول گرم سال بیشتر افراد را دچار می کند، عارضه عرق سوز شدن است. غدد عرق که در لایه های عمیق پوست قرار دارد با فعالیت و ایجاد تعریق رطوبت و دمای بدن را حفظ کرده و باعث خنک شدن دمای بدن می شود. عرقی که توسط غدد تولید می شود به لایه های سطحی می رسد، هنگامی منافذ غدد بسته بوده و تعریق به سطح پوست نرسد، باعث ایجاد التهاب و سوزش در آن ناحیه می شود که به عرق سوز شدن شناخته می شود. عرق سوز شدن یا گرما زدگی مخصوص به کودکان نبوده و حتی بزرگسالان نیز دچار این عارضه می شوند. عرق سوز شدن نوعی راش پوستی شناخته شده که با سوزش و قرمزی همراه است.

علائم عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یکی از رایج ترین بیماری های تابستانی بوده که علائمی را به همراه دارد. برخی از این علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • ایجاد نقاط برجسته و ملتهب که به پاپول معروف است.
  • ایجاد احساس خارش و سوزش شدید
  • بروز تورم های کوچک
  • ایجاد لکه های پوستی قرمز که هرچی پوست روشن تر باشد، لکه قرمزتر و ملتهب تر دیده می شود.
  • لکه های قرمز روی پوست تیره قابل تشخیص نبوده؛ اما یک متخصص پوست می تواند تشخیص دهد.
  • ایجاد راش ها روی سطح پوست

دلایل عرق سوز شدن

باتوجه به اینکه عرق سوز شدن در پی انسداد کانال های عرق ایجاد می شود و عرق در زیر پوست تبخیر شده و باعث ایجاد راش و دانه های التهابی می شود؛ اما به طور کلی تنها این عامل باعث عرق سوز شدن نیست. برخی دیگر از دلایل مختلفی وجود دارد که به عرق سوز شدن منجر می شود که شامل موارد زیر هستند:

  • مجاری عرق تکامل نیافته: مجاری عرق در نوزادان کامل شده نیست و به طور کامل تشکیل نشده، حال آنکه این مجاری آسیب ببیند و کامل نشود، نمی تواند عرق را به سطح پوست برساند و موجب عرق سوز شدن می شود.
  • آب وهوای گرم سیری: پوشیدن لباس های تنگ در تابستان و آب وهوای گرم نیز عرق سوز شدن را شدت می دهد.
  • فعالیت بدنی: ورزش شدیدی که باعث فعالیت بدنی زیاد شده و تعریق بالا ببرد ممکن است که به عرق سوز شدن منجر شود.
  • استراحت بیش از حد: افرادی که به مدت طولانی در بستر درازکشیده و استراحت می کنند نیز بیشتر مستعد عرق سوز شدن هستند.
  • لوسیون ها و کرم ها: استفاده زیاد از لوسیون ها و کرم ها منافذ پوست را بسته و مجرای خروجی عرق را مسدود می کند.
  • داروها: مصرف برخی از داروها مانند آکوتان ممکن است باعث عرق سوز شدن شود.
  • سن: نوزادان و کودکان از دیگر سنین زودتر و راحت تر دچار عرق سوز شدن می شوند.

درمان عرق سوز شدن با دارو

برای درمان عرق سوز شدن، روش ها و راه های مختلفی وجود دارد. بهترین روش درمان که جوابگویی سریع داشته باشد، استفاده از دارو و پماد ضد عرق سوز است. بهترین پماد برای درمان عرق سوز شدن نیز می تواند شامل کالامین، هیدروکرتیزون ، وازلین و... باشد که هرکدام با کاربرد خاصی که دارند، ناحیه عرق سوز شده را بهبود می دهند.

پماد کالامین

یک پماد با ترکیبات اکسید، روی و آهن که به کالامین معروف است، بهترین دارو برای درمان عارضه عرق سوز محسوب می شود. این پماد اثر خنک کنندگی داشته و باعث کاهش التهابات بدن می شود. در آخر استفاده از این پماد به طور مداوم در طول روند درمان باعث تسکین خارش و سوزش پوست که ناشی عرق سوز بودن است، می شود.

پماد وازلین

یکی از پمادهایی که برای عرق سوز شدن کاربرد دارد، وازلین است که برای سوختگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد با سطح چربی بالایی که دارد، خارش و ساییدگی پوست را درمان کرده و باعث از بین رفتن خارش آن می شود. وازلین برای پوست عرق سوز شده باید به میزان کافی استفاده شود و در مصرف آن زیاده روی نشود.

پماد ان ان

یک پماد ضدقارچ و ضدالتهاب که جز بهترین داروها برای درمان عرق سوز مورد بهره استفاده می گیرد، پماد ان ان است. با مصرف ۲ الی ۴ بار در روز التهابات ناشی از عرق سوزی کاهش یافته و کم کم از بین می رود.

پماد هیدروکرتیزون

یک پماد کورتیکواستروئید است که التهابات خفیفی که از عرق سوز ناشی می شود را درمان می کند. هیدروکورتیزون می تواند به تسکین پوست و روند بهبودی زودتر فرد نیز کمک کند. این پماد را می توانید ۱ تا ۲ بار در روز روی ناحیه آسیب دیده مالش دهید. این پماد بیشتر برای کشاله ران مورد مصرف قرار می گیرد.

پیشگیری از عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یکی از عارضه های بسیار طبیعی در تابستان بوده که بیشتر وسط پا، گردن، وسط سینه و ران پا را درگیر می کند. برای جلوگیری از عرق سوز شدن بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا دچار این عارضه پوستی نشوید.

  • داشتن وزن مناسب علاو ه بر قابلیت پیشگیری که دارد، باعث سلامت کلی بدن نیز می شود. اگر شما دچار اضافه وزن هستید حتما با ورزش و رژیم وزن خود را کاهش دهید.
  • استفاده از لباس های راحت و آزاد در گرما و زمان ورزش؛ زیرا لباس های تنگ تعریق را جمع کرده که باعث عرق سوز شدن می شود، پس از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • پوشیدن لباس های نخی بهترین گزینه در تابستان هستند؛ زیرا از بروز این عارضه جلوگیری می کند.
  • در طول روز آب زیاد بنوشید تا از عرق سوز شدن جلوگیری شود.
  • دوش گرفتن روزانه باعث کنترل تعریق در بدن شده که از عرق سوز شدن جلوگیری می کند.
  • داشتن رژیم غذایی و نخوردن غذای چرب، چاشنی دار، کافئینی و.. به کنترل این عارضه کمک می کند.

سخن پایانی

یکی از رایج ترین عارضه ها در تابستان که از عرق و تعریق زیاد بدن ایجاد می شود، عرق سوز شدن است. عرق سوز شدن با تجمع عرق بدن و خارج نشدن آن باعث ایجاد التهابات، راش ها و برجستگی های قرمز شده که با درد و سوزش فراوان همراه است. شما می توانید با استفاده از پمادها ضد عرق سوز این عارضه را بهبود دهید؛ اما برای جلوگیری از این بیماری پوستی بهتر است از ضدتعریق ها استفاده کنید تا تعریق بدن را کنترل کرده و عرق سوز نشوید. فروشگاه ریحا یکی از بهترین فروشگاه در زمینه فروش ضدتعریق های با کیفیت بوده که شما با خریداری از این سایت علاوه بر کنترل تعریق و عرق سوز نشدن، بوی بدن خوبی نیز خواهید داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان