تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

چرا دولتی‌ها مدام از قیمت بنزین ‎می‌گویند؟

دولت چهاردهم حتی اگر اراده کند هم نمی‌تواند بنزین را در آینده نزدیک گران کند و حداکثر می‌تواند این امر را در بودجه ۱۴۰۴ در نظر بگیرد، همچنین نمی‌تواند بلافاصله و در شرایط حاضر قیمت بنزین را به نرخ بین‌المللی آن به مردم ایران بفروشد و تا سال‌های متمادی ناچار است به دادن یارانه به بنزین ادامه دهد. ضمن اینکه نمی‌تواند بلافاصله واردات بنزین را متوقف کند چراکه ظرفیت پالایشگاه‌های ایران توان پاسخگویی به مصرف شهروندان ایران را ندارد.

چرا دولتی‌ها مدام از قیمت بنزین ‎می‌گویند؟

رویداد ۲۴| اظهارات اخیر برخی مقامات دولتی از پزشکیان گرفته تا عارف درباره نرخ بنزین هم جامعه را نگران تصمیمات احتمالی دولت در این زمینه کرده، هم به برخی مخالفان دولت فرصت التهاب آفرینی در این زمینه داده است. این درحالی است که به نظر می‌رسد دولت پزشکیان اساسا امکان ایجاد تغییر قیمتی در کوتاه مدت را ندارد!

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به قلم نادر کریمی‌جونی نوشته: سخن از گران شدن بنزین و واقعی شدن نرخ آن در حالی بیان می‌شود که مشخصا این افزایش قیمت باید در لایحه بودجه دیده شده و توسط نمایندگان مجلس تصویب شده باشد. به همین دلیل دست‌کم تا پایان سال امکان قانونی گران‌شدن بنزین وجود ندارد.
در عین حال آیا دولت به خاطر مردم و از سر دلسوزی بنزین ارزان به شهروندان ایرانی می‌دهد؟ حتما چنین نیست. در واقع دولت راهی جز ارزان‌فروشی بنزین ندارد چراکه هیچ‌یک از مولفه‌های قدرت خرید مردم، کیفیت و میزان مصرف خودروها، شرایط ترافیک درون‌شهری و جاده‌های برون‌شهری، کیفیت بنزین تحویلی به مردم، امکان و قابلیت فعالیت اقتصادی در کشور و… با استاندارد‌ها و شرایط جهانی تطبیق نمی‌کند که قیمت بنزین در ایران براساس استاندارد‌ها و شرایط جهانی تعیین شود. در واقع دولت‌ها در کشورمان با تصمیمات نادرست و اثرات و پس‌لرزه‌های آن مجبورند در مواردی به شهروندان خود امتیاز بدهند و واقعیت‌های موجود را تحمل کنند. فرض کنید قیمت بنزین در ایران براساس نرخ فوب (FOB) خلیج‌فارس حدود ۳۰ هزار تومان تعیین شود. آیا این افزایش ۱۰ برابری بلافاصله روی قیمت همه کالا‌ها تاثیر نمی‌گذارد؟ در این صورت دادن سهمیه یارانه‌ای دولت هم فقط فساد و رانت‌خواری را تشدید می‌کند و از آنجا که قیمت کرایه بار و مسافر و مخصوصا کرایه‌های درون‌شهری به نحو گریزناپذیر و بلافاصله‌ای به قیمت بنزین وصل می‌شود، پس‌لرزه‌های افزایش قیمت بنزین سریع قیمت کالا و خدمات را افزایش می‌دهد.
در این صورت یا جمهوری اسلامی ایران مجبور به عقب‌نشینی است و قیمت‌ها را به قبل بازمی‌گرداند یا مانند برخی دولت‌ها مثل پاکستان، نابودی و فقر مردم برایش اهمیت ندارد و اعتراض‌ها را سرکوب می‌کند. البته بعید به نظر می‌رسد که دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران مانند پاکستانی‌ها عمل کند.
حالا یک‌بار دیگر شرایط را مرور می‌کنیم؛ حتی اگر دولت چهاردهم اراده کند هم نمی‌تواند بنزین را در آینده نزدیک گران کند و حداکثر می‌تواند این امر را در بودجه ۱۴۰۴ در نظر بگیرد، حتی اگر دولت اراده کند هم نمی‌تواند بلافاصله و در شرایط حاضر قیمت بنزین را به نرخ بین‌المللی آن به مردم ایران بفروشد و تا سال‌های متمادی ناچار است به دادن یارانه به بنزین ادامه دهد، حتی اگر دولت اراده کند هم نمی‌تواند بلافاصله واردات بنزین را متوقف کند چراکه ظرفیت پالایشگاه‌های ایران توان پاسخگویی به مصرف شهروندان ایران را ندارد و از سوی دیگر تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین تاثیر معنی‌داری روی مصرف ایرانیان نداشته است.
اکنون با در نظر گرفتن این ملاحظات پرسش اصلی آن است که التهاب‌آفرینی با پیش کشیدن قیمت بنزین چه منفعتی دارد و چرا بر آن اصرار ورزیده می‌شود؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
0
0
قومی متفکرند اندر ره دین
قومی به گمان فتاده در راه یقین

میترسم از آن که بانگ آید روزی
کای بیخبران راه نه آنست و نه این

خیام نیشابوری
arash
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
0
0
با سلام. بنظرم بهتر است دولت مشابه قدیم سال به سال و به مرور قیمت بنزین را افزایش دهد تا در طول سال اثرات تورمی آن به مرور رخ دهد و یا اینکه ابتدا قانونی وضع کند که هرکس 20 سیلندر خودروی فرسوده بالای سن 10 سال را اگر از رده خارج کند میتواند یک خودروی نو خارجی مدل 2024 به بالا 4 یا 6 سیلندر را بدون هیچ تعرفه گمرکی وارد کند و اینطوری با یک تیر چند نشان زده است اولا خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند که مصرف بالا دارند ثانیا حدود 5خودرو فرسوده اوراق شده و بجایش یک خودرو آمده و ایران خودرو وسایپا و سایر میتوانند جایگزین آن چهار خودرو اوراق شده را تامین کنند ضمنا باتوجه به مصرف پایین خودروهای روز خارجی میتوان قیمت بنزین را هم افزایش داد. البته هر طرحی باید مزایا و معایب آن سنجیده و بتوان با دقت اجرایی کرد. بنظرم با طرح فوق میتوان به مزایایی زیادی دست یافت.
نظرات شما