تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳

بیش از نیمی از جمعیت جهان دچار فقر ۷ ریز مغذی هستند

نتایج مطالعه جدیدی که ۲۹ ماه اوت در مجله لنست منتشر شد نشان داد که بیش از نیمی از جمعیت جهان دچار فقر هفت ماده مغذی از جمله ید، ویتامین E، کلسیم، آهن، ریبوفلاوین فولات و ویتامین C هستند.

ریز مغذی

رویداد۲۴ تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی نحوه دریافت ۱۵ ریز مغذی در ۱۸۵ کشور جهان به این نتایج دست یافتند.

نویسندگان این مطالعه در هند دریافت ناکافی ریبوفلاوین، فوللات و ویتامین‌های B۶ و B۱۲ به ویژه قابل توجه بود، در حالی که فقر کلسیم در جنوب و شرق آسیا، جنوب صحرای آفریقا و اقیانوس آرام بالاترین میزان را داشت.

در اینجا فهرستی از اهمیت هفت ماده مغذی که کمترین میزان مصرف در جهان را دارند و برخی از غذا‌های غنی از آن‌ها آمده است.

کلسیم: برای رشد و سلامت استخوان‌ها مفید است و در محصولات لبنی و محصولات غنی شده سویا، بادام یا برنج یافت می‌شود. سبزی‌های با برگ تیره، توفو، ماهی ساردین، ماهی قزل آلا نیز از منابع کلسیم هستند.

فولات: برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون و رشد و عملکرد سلول‌ها به ویژه در دوران بارداری مهم است. این ریزمغذی در سبزیجات تیره رنگ، لوبیا، نخود، عدس و غلات غنی شده مانند نان، پاستا و برنج یافت می‌شود. 


بیشتر بخوانید: سبد غذایی جامعه ایرانی رونمایی شد

رژیم غذایی ضد التهابی چیست و چگونه باید از آن پیروی کرد؟


ید: برای بهبود عملکرد تیروئید و مغز و رشد استخوان‌ها ضروری است. ماهی، جلبک دریایی، میگو، لبنیات، تخم مرغ و نمک یددار از منابع خوب این ماده معدنی هستند.

آهن: برای رساندن اکسیژن به بدن و همچنین جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مهم است. آهن در صدف، گوشت اردک، گوشت گاو، ماهی ساردین، خرچنگ، گوشت بره، غلات غنی شده، اسفناج، کنگر فرنگی، لوبیا، عدس، سبزی‌های با برگ‌های تیره و سیب زمینی شیرین یافت می‌شود.

منیزیم: مصرف این ماده مغذی منجر به بهبود عملکرد عضلات و اعصاب، کاهش قند و فشار خون می‌شود. منیزیم را می‌توان با مصرف حبوبات، آجیل، دانه ها، غلات کامل، سبزیجات با برگ تیره و غلات غنی شده دریافت کرد.

نیاسین: برای بهبود عملکرد سیستم عصبی و گوارش مهم است و در گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، برنج قهوه ای، دانه کدو تنبل، ماهی قزل آلا و غلات غنی شده یافت می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حوزه سلامت
نظرات شما
پیشخوان