تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

فواید پیلاتس برای افراد مسن چیست؟

صرف‌نظر از سن، آمادگی بدنی یا توانایی، هیچ‌گاه برای شروع تمرین پیلاتس دیر نیست.در این مطلب درباره فواید پلاتس برای افراد مسن بخوانید.

فواید سلامتی پیلاتس برای افراد مسن

رویداد۲۴ | سیما صابری: پیلاتس یکی از انواع تمریناتی است که می‌تواند با افزایش سن به سلامت استخوان‌ها، قدرت و حرکت شما کمک کند. پیلاتس یک روش عالی و کم‌فشار برای کل بدن است که به‌خوبی ساختار بدن را تقویت و هم‌راستا می‌کند.

صرف‌نظر از سن، آمادگی بدنی یا توانایی، هیچ‌گاه برای شروع تمرین پیلاتس دیر نیست. پیلاتس با سطح مهارت و قدرت فعلی شما سازگار می‌شود و از سلامت شما در سال‌های آینده حمایت می‌کند.

فواید پیلاتس برای افراد مسن

مطالعات نشان داده‌اند که تمرین پیلاتس می‌تواند در مراحل مختلف زندگی مزایای قابل‌توجهی داشته باشد. شما باید قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید و اگر نگرانی‌های سلامتی دارید، بهتر است به‌صورت خصوصی با یک مربی مجرب کار کنید یا در یک کلاس تخصصی شرکت کنید.

یافتن کلاسی مناسب برای افراد مسن یا کار کردن خصوصی با یک مربی می‌تواند به شما در بهبود پیشرفت و بهره‌گیری از فواید بسیاری که پیلاتس برای پیری سالم دارد، کمک کند.

۱. بهبود تراکم استخوان

مطالعات معتبر نشان داده‌اند که پیلاتس می‌تواند تراکم استخوان را به‌ویژه در زنان پس از یائسگی بهبود بخشد. حفظ تراکم استخوان با افزایش سن برای مقابله با شروع استئوپنی و پوکی استخوان مهم است. افزایش تراکم استخوان از طریق تمرینات وزنی، کلید کند کردن روند زوال استخوان است.

یک برنامه پیلاتس تخصصی که تمرینات وزنی، مانند پیلاتس ایستاده یا استفاده از تجهیزات تخصصی با فنرهای مقاومتی را شامل می‌شود، مفید است.

اگر هدف شما حفظ تراکم استخوان است، تمرینات پیلاتس با دستگاه را امتحان کنید. این نوع پیلاتس احتمالاً برای بهبود تراکم استخوان مؤثرتر از پیلاتس بر روی تشک است.

۲. بهبود وضعیت بدن

ناهماهنگی و قوز کردن می‌تواند ناشی از کاهش تراکم استخوان و عادات بد باشد. اما قوز کردن همچنین منجر به فشردگی مفاصل و اندام‌ها با افزایش سن و همچنین عضلات سفت و نامتعادل می‌شود که اغلب منجر به درد می‌شود.

پیلاتس بر تعادل بدن شما تمرکز دارد و به ایجاد حرکت روان از طریق مفاصل کمک می‌کند. ترکیب قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات همراه با آگاهی عمیق‌تر از تعادل بدن، اغلب به بهبود وضعیت بدن منجر می‌شود.

۳. بهبود تعادل بدن و گام برداشتن

تعادل و هماهنگی برای فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن ضروری هستند. از دست دادن قدرت حرکت، همراه با قوز کردن، می‌تواند زنجیره‌ای از واکنش‌ها را ایجاد کند که با بی‌میلی به حرکت شروع شده و اغلب به ترس از افتادن در افراد مسن منجر ‌شود.

فواید سلامتی پیلاتس برای افراد مسن

یک برنامه پیلاتس خوب قدرت و ثبات را در فرد تقویت کرده و همچنین تعادل بدن را بهبود می‌بخشد و خطر افتادن و شکستگی را کاهش می‌دهد. این تمرین عادات بهتری مانند یادگیری نحوه بهینه حمل و بلند کردن اشیا یا نشستن و برخاستن از روی زمین یا صندلی را ایجاد می‌کند.

افراد اغلب با افزایش سن تغییراتی در الگوی گام برداشتنشان تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد انعطاف‌پذیری مچ پا را از دست می‌دهند و سپس پاهایشان متورم و سفت می‌شود که باعث کشیدن یا جابه‌جا کردن پاها می‌گرد و در نتیجه متفاوت از دوران جوانی راه می‌روند. پیلاتس با تمرینات تعادلی خاص و تقویت بالا تنه، لگن و همچنین پاها و مچ پا تعادل و گام‌برداشتن را بهبود می‌بخشد.

۴. بهبود انعطاف‌پذیری بدن

انعطاف‌پذیری بدن امکان حرکات کامل و کنترل‌شده افراد را فراهم می‌کند. قدرت به‌تنهایی می‌تواند شما را سفت، خشک و مستعد آسیب کند. انعطاف‌پذیری به‌تنهایی نیز می‌تواند بدن در حال پیر شدن را ضعیف و همچنین مستعد آسیب کند.

مطالعات نشان داده‌اند که انتقال‌های نرم و حرکات کنترل‌شده و هوشمندانه پیلاتس برای ساختن قدرت و پشتیبانی و بهبود دامنه حرکت در مفاصل برای دوران میان سالی و پیری عالی هستند. این امر به حرکت آسان‌تر در فعالیت‌های روزانه و فراتر از آن کمک می‌کند.

۵. بهبود خلق‌وخو

پیلاتس یک تمرین ذهن‌آگاهانه است که بر پایه اصل تنفس و حرکت همزمان انجام می‌شود. توانایی تمرکز به درون و تنفس باعث افزایش خودآگاهی و آرامش سیستم عصبی می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که پیلاتس به بهبود سلامت روان، به‌ویژه کاهش اضطراب و افسردگی، کمک می‌کند. یک مطالعه نیز نشان داده است که پیلاتس بیشتر از سایر انواع تمرینات فواید روانی-اجتماعی برای افراد مسن به همراه دارد.

۶. بهبود حافظه

نسبت دادن فراموشی به افزایش سن دیگر موضوعی کهنه است. مطالعات نشان داده‌اند که تمریناتی مانند پیلاتس باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شوند و در ایجاد نورون‌های جدید که مسئول تفکر، حافظه و یادگیری هستند، نقش دارند.

 ۷. کاهش درد کمر

پیلاتس به‌خاطر تمرکز بر تقویت عضلات مرکزی بدن معروف است. این عضلات مانند یک کمربند انعطاف‌پذیر از اندام‌ها و ستون فقرات محافظت می‌کنند. یک عضله مرکزی قوی‌تر از کمر شما بهتر حمایت می‌کند.

 ۸. تقویت سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده‌اند که پیلاتس به تقویت سیستم ایمنی، به‌ویژه در میان افراد مسن، کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ بر روی مردان بالای ۶۵ سال نشان داد که پس از ۱۲ هفته انجام پیلاتس، بهبودهای چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی مشاهده شده است.

 ۹. پیشگیری از آسیب‌دیدگی

پیلاتس بدن شما را برای فعالیت‌های روزانه که نیاز به قدرت و حرکت دارند آماده می‌کند. پیلاتس توجه ویژه‌ای به پایداری مفاصل دارد و یادگیری حرکت با این تمرکز، احتمال آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.

خودآگاهی و ارتباط عمیق‌تر با بدن به شما کمک می‌کند از محیط پیرامون و چگونگی حرکت خود در فضا بیشتر آگاه باشید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما