تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

امیر قطر: جنگ اسرائیل در غزه نسل‌کشی است

تمیم بن حماد آل‌ثانی، امیر قطر طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حملات اسرائیل به غزه را وحشیانه‌ترین، شنیع‌ترین تهاجم و نقض گسترده ارزش‌های انسانی و هنجار‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی دانسته و آن را نسل کشی خواند.

امیر قطر

رویداد۲۴ یورو نیوز نوشت: تمیم بن حماد آل‌ثانی، امیر قطر طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حملات اسرائیل به غزه را وحشیانه‌ترین، شنیع‌ترین تهاجم و نقض گسترده ارزش‌های انسانی و هنجار‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی دانسته و آن را نسل کشی خواند.

امیر قطر افزود: «شکست در جلوگیری از این تهاجم رسوایی بزرگی است.»

تمیم بن حماد آل‌ثانی همچنین گفت: «مساله فلسطین باقی است مگر این که یکی از این دو اتفاق رخ دهد. یا اشغالگران از سرزمین‌های اشغالی بیرون روند و یا فلسطینیان ناپدید شوند. به نظر می‌رسد که اسرائیل قصد دارد فلسطینیان را حذف کند.»

امیر قطر همچنین کنترل نوار غزه توسط اسرائیل پس از جنگ غزه را «رفتن از فاجعه‌ای به فاجعه دیگر» خواند و گفت: «چنین رویکردی به معنای این است که همه منطقه باید مناسب اسرائیل اقدام کنند.»
تمیم بن حماد آل‌ثانی گفت: «پایان اشغال و به رسمیت شناختن حق فلسطینیان بر سرزمینشان نه لطف است و نه هدیه‌ای از سوی کسی. متاسفانه شورای امنیت در اجرای آتش‌بس در نوار غزه و به رسمیت شناختن عضویت کامل سرزیمین‌های فلسطینی در سازمان ملل متحد به‌رغم تصویب قطعنامه درخواست عضویت کامل آن‌ها در سازمان ملل در مجمع عمومی، شکست خورد.»


بیشتر بخوانید: گوترش: نه اقدام تروریستی حماس توجیه دارد، نه مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها


او افزود: «عضویت کامل فلسطینیان در سازمان ملل نه به آن‌ها حق حاکمیت می‌دهد و نه اشغال را پایان می‌بخشد، اما دست‌کم به یک حکومت راستگرای افراطی این پیام صریح را می‌دهد که به چالش کشیدن مشروعیت بین‌المللی، حق ملت‌ها را از بین نمی‌برد.»

تمیم بن حماد آل‌ثانی همچنین گفت: «در دولت کنونی اسرائیل هیچ شریکی برای صلح وجود ندارد. هیچ فرایند صلحی هم در جریان نیست. اما به جای آن کشتار برپا است.»

امیر قطر همچنین با اشاره به «ترور» اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس در تهران گفت: «او تنها رهبر حماس نبود، بلکه نخستین رئیس جمهوری انتخاب شده فلسطینیان بود.»

او با اشاره به تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر همراه با مصر و آمریکا، اعلام کرد که به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد.

امیر قطر همچنین بار دیگر خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین بر اساس مرز‌های ۱۹۶۷ شد.

تمیم بن حماد آل‌ثانی ضمن محکوم کردن انفجار پیجر‌ها و بیسیم‌های حزب‌الله در لبنان خواستار توقف حملات هوایی اسرائیل به لبنان شد و هشدار داد که چنین حملاتی به جنگ گسترده در منطقه می‌انجامد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما