واکنش آخوندی به تشکیل قطار حومهای
عباس آخوندی در نشست علنی
امروز مجلس در جریان بررسی ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه کشور، در خصوص
تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطار شهری در بودجه سنواتی توضیح
داد: روزانه حدود بیش از 1.5 میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج میشوند.
این در حالی است که مجلس روز گذشته برای نخستن بار «تشکیل قطار حومهای» را
تصویب کرد؛ هر چند قطار حومهای نظام متفاومتی با قطارهای شهری و دوربرد
دارد.
وی افزود: قطارهای حومهای صبحها از بیرون به داخل شهر و
بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر میروند، بنابراین سیستم آنها عمدتا تا 50
درصد ظرفیت کار میکند. البته سیستمهای قطارهای حومهای معمولا در تمام
دنیا مجزا و خاص هستند، چراکه در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای
نمیگیرند، بنابراین دولتها در این نوع ناوگانهای قطاری ورود کرده و به
نوعی حمایت میکنند.
این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه
سرمایهگذاری در قطارهای حومهای بهطور عمده با هدف ایجاد شرایط مساعد
شهری همچون مترو انجام میشود، عنوان کرد: همانطور که در مترو،
سرمایهگذاری شهرداریها تضمین و حدود 50 درصد بلیط پرداخت میشود، در
قطارهای حومهای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مساله محیطزیست سیستمهای
آنها با 50 درصد ظرفیت عمل میکنند، بنابراین این قطارها کاملا خودکفا و
خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت «تضمین دولت» در بند «ب» ماده
70 ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملا این سرمایهگذاری شکل
نگرفته و کسی سرمایهگذاری نخواهد کرد، بنابراین به بودن آن تاکید دارم.
بنا
به این گزارش، در بند «ب» ماده 70 لایحه برنامه ششم توسعه آمده که دولت
مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و
حومه آنها از محل منابع پیشبینی شده در بودجه سنواتی بهنحوی اقدام کند
که تا پایان برنامه 2 هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری
اضافه شود. شهرداریها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع
خود اقدام کنند.