پشت پرده تبلیغات اینستاگرامی واردات خودرو با کارت ملی چیست؟
رویداد۲۴| امیرحسین جعفری - کارت ملی واقعاً سند واردات خودرو است؟ این شایعه را سوداگران در بازار جا انداختهاند و با خرید و فروش کد ملی دست به تخلفات مالی و گمرکی بسیاری زدهاند.
ابهام در واردات با کارت ملی
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، معتقد است که خرید و فروش کارت ملی در بازار خودرو هیچ مبنایی ندارد و بازار واردات خودرو از نظر منشأ ارز و ساز و کار اجرایی در ابهام قرار دارد.
او در پاسخ به اینکه آیا کارت ملی واقعا سند واردات خودرو است؟ گفت: «در یک کلام خیر! اخیرا سازوکاری برای ثبت سفارش واردات خودروهای دست دو، نو برقی و هایبرید اعلام شده که تقریباً در ۲ سال گذشته برای بار چهارم منتشر میشود، اما همچنان دارای موانع مهمی است که عموماً به آن پرداخته نمیشود. این ابلاغیه که تا پایان سال ۱۴۰۳ معتبر است، در ۲ ماه پایانی سال منتشر و سبب شده که بسیاری از شرکتها از ابتدای امسال در دریافت ثبت سفارش و ارز تخصیص برای واردات خودروهای نو ناکام بمانند.»
وی با اشاره به اینکه «اقدام برای ثبت سفارش موردی در زمان کوتاه تقریبا غیر ممکن است» گفت: «در لوایح بودجه سال ۱۴۰۴ نیز صرفاً بصورت کلی به بحث واردات پرداخته شده و هیچ تفکیکی در خصوص دست خودروهای برقی و هایبرید نشده است! از طرفی بخش قابل توجهی از وعدههای سیاستگذار در حوزه واردات خودرو نو در ۱ سال و نیم گذشته از جهت تخصیص ارز و ثبت سفارش محقق نشده و آمار خودروهای ورودی به گمرک حدود ۳۰ هزار دستگاه بیشتر نیست.»
این کارشناس حوزه خودرو تاکید کرد که ابلاغیه جدید در بحث منشأ ارز و خدمات هم ابهامات فراوانی دارد.
خرید و فروش کدملی غیرقانونی است
او با اشاره به اینکه چند سالی است خرید و فروش کارت ملی اتفاق میافتد، اما ساز و کار آن بی قاعده و غیرقانونی است، گفت: «خرید و فروش کد ملی برای هر دو طرف - فروشنده و خریداد - تبعات حقوقی دارد. ولی در فضایی که کسب و کارها در رکود تعمیق شده است و سیاستهای سیاستگذاران در عموم ادوار به سمت ایجاد فضای نوسانگیری برای مردم رفته، ناخودآگاه روشهای غیر معمولی در این حوزه برای درآمدزایی ایجاد میشود. همانطور که معامله کد ملی امری قانونی نیست طبعا قیمتگذاری آن هم امری قانونمند نیست، معمولاً فعالین و فروشندهها یک عددی به اصطلاح برای آن در بازار اعلام میکنند و پس از انجام چند معامله قیمت حدودی آن در بازار مشخص میشود.»
وی ادامه داد: «در حقیقت همه چیز بی قاعده است و شما اگر دنبال فرمولی برای ارزشگذاری باشید؛ قطعاً پیدا نخواهید کرد. در دوره گذشته واردات - قبل از سال ۹۷ - موارد متعددی رخ داد و سبب ایجاد بار حقوقی و تبعات مالیاتی سنگین برای فروشندگانی که به دلیل عدم اگاهی کافی و نیازهای مالی دست به چنین روش اشتباهیزده بودند؛ شد».
۳۰ هزار خودرو وارداتی
این کارشناس خودرو در ادامه با انتقاد از واردات قطرهچکانی خودرو، گفت: «طبق آمار گمرک ۳۰ هزار خودرو وارد شده، اما در بازار این میزان خودروی پلاک شده وارداتی وجود ندارد».
وی توضیح داد: «واردادت خودرو به صورت شرکتی و مستلزم مدارکی، چون شرکت ثبت شده، کارت بازرگانی، قرارداد گارانتی، قرارداد و گواهی استاندارد از شرکت تامینکننده در خارج از کشور و ... است. با توجه به اینکه باز و بسته بودن پروسه ثبت سفارش زمانی مشخصی ندارد و صرف ثبت سفارش داشتن دلیل بر آمار واردات نیست، نمیتوان به عدد متقنی در این زمینه اشاره کرد، اما آمار واردات خودرو به گمرک عددی حدود ۳۰ هزار دستگاه اعلان شده است. البته بازار به خودروهای پلاک شده توجه میکند و نه وارد شده به گمرک».
او همچنین در ارزیابی وضعیت بازار خودرو گفت: «با وجود ورود به بازار شب، بدلیل قرار گرفتن بازار در رکود تعمیق شده و تورمی، معاملات بسیار اندک است و صرفاً مصرفکنندگان واقعی اقدام به خرید میکنند. در حقیقت، واردات بدین شکل و با این خودروهای لو آپشن و کم تنوع نیز نتوانسته مردم را قانع به حضور پرشور در بازار کند.»