تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

دلیل تاخیر در نهایی شدن لیست امید چیست؟

در شرایطی که خیلی از اصولگرایان تقاضای حضور در لیست امید دارند ، برخی دوستان بر این نظر هستند که «امید» طبق روال گذشته در مرحله دوم انتخابات فعالیت کند و در مقابل آن برخی دوستان نیز تاکید بر حضور این افراد در لیست امید دارند که اکنون باید این مباحث هرچه زودتر جمع بندی و نهایی شود.

رویداد۲۴- عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان در خصوص دلایل تاخیر در نهایی شدن لیست امید برای مرحله دوم انتخابات مجلس، گفت: در شرایطی که خیلی از اصولگرایان تقاضای حضور در لیست امید دارند، برخی دوستان بر این نظر هستند که «امید» طبق روال گذشته در مرحله دوم انتخابات فعالیت کند و در مقابل آن برخی دوستان نیز تاکید بر حضور این افراد در لیست امید دارند که اکنون باید این مباحث هرچه زود‌تر جمع بندی و نهایی شود. 

محمود میرلوحی، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره دلایل تاخیر در نهایی شدن لیست امید، گفت: مساله در آن حد و اندازه نیست که بتوان عنوان اختلاف را برایش اطلاق کرد. بحث‌ها در حال جمع بندی است و مراحل نهایی خود را می‌گذارند و‌‌ همان طور که گفته شده است ظرف امروز و فردا لیست نهایی امید برای انتخابات اعلام می شود. فعلا یک سری هماهنگی‌ها باید انجام شود و برخی از دوستان نقطه نظراتی دارند که باید برای تهیه لیست مورد بررسی قرار بگیرد. تا اطلاع ثانونی لیستی که سایت گام دوم منتشر کرده است، لیست قبل نهایی است. 

این عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان درباره تغییرات احتمالی در لیست نهایی اصلاح طلبان، اعلام کرد: تغییرات خیلی گسترده نخواهد بود و نهایتا یک سری تغییرات مختصر و جزئی در لیست اعمال خواهد شد لذا نمی‌توان عنوان اختلاف را برای این مساله تلقی یا لیست را به کلی تکذیب کرد. 

درخواست اصولگرایان برای ائتلاف با اصلاح طلبان

او افزود: البته تاکنون در رسانه‌ها دلایل زیادی مطرح شده و گفته می‌شود که نمی‌توان بر اساس آن در خصوص وضعیت لیست امید اظهار نظر کرد. البته یکی از دلایلی که مطرح شده و درست است حکایت از آن دارد که برخی اصولگرایان درصدد پیوستن به لیست امید هستند که باید این درخواست‌ها بررسی و نهایتا برای اعلام لیست نهایی، موضوع حل و فصل شود. 

به گفته میرلوحی، با توجه به اتفاقات و شرایطی که بعد از انتخابات هفتم اسفند رخ داد، طبیعی است که برخی می‌خواهند با لیست امید ائتلاف کرده و از دولت حمایت کنند. بنابراین تقاضایی‌ها از ناحیه چنین افرادی قابل پیش بینی بود و دقیقا یکی از موضوعات اصلی برای تعویق در اعلام لیست نهایی است. 

معاون وزیر کشور در دولت خاتمی تصریح کرد: در شرایطی که خیلی از اصولگرایان تقاضای حضور در لیست امید دارند، برخی دوستان بر این نظر هستند که «امید» طبق روال گذشته در مرحله دوم انتخابات فعالیت کند و در مقابل آن برخی دوستان نیز تاکید بر حضور این افراد در لیست امید دارند که اکنون باید این مباحث هرچه زود‌تر جمع بندی و نهایی شود. 

رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان درباره مینو خالقی

این عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان همچنین نسبت به اعمال نظر شورای نگهبان درباره وضعیت مینو خالقی منتخب اصلاح طلب مردم اصفهان در انتخابات هفتم اسفند، اعلام کرد: این مساله عجیبی است که شورای عالی هماهنگی اصلاح طلبان در تلاش برای مذاکره و رایزنی با دستگاه‌های ذی ربط از جمله شورای نگهبان است. 

او با بیان اینکه موضع اصلاح طلبان نسبت به ابطال آرای مینو خالقی انفعالی نیست، تصریح کرد: مذاکره و رایزنی ما با دستگاه‌های ذی ربط در امر اجرا و نظارت انتخابات به معنای پذیرش این اتفاق نبوده و اعتقاد بر آن داریم که چنین تصمیمی یک بدعت خطرناک در انتخابات خواهد بود و شورای نگهبان را از بعد نظارت استصوابی تا سطح اجرای استصوابی پیش می‌برد. 

میرلوحی افزود: اینکه یک نفر به رغم تمام سخت گیری‌ها توانسته تایید صلاحیت شود و در ‌‌نهایت موفق به جلب آرای مردمی شده است ولی در ‌‌نهایت با چنین برخوردهای رو به رو شود برای ما قابل قبول نیست. چون اگر مدارک قابل اعتنایی برای ردصلاحیت ایشان وجود دارد که باید از طریق مجاری قانونی حل شود و چنانچه که این مدارک مستند و مستدل نیست نمی‌توان چنین رویکردی را دنبال کرد. 

قانون ملاک عمل در انتخابات است

او با اشاره به نتایج انتخابات مجلس در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: قانون این ظرفیت را در نظر گرفته است تا در چنین مواردی مجلس با ورود به مساله در خصوص اعتبارنامه منتخبین اعمال نظر کند. در این مرحله اگر مدارک مستندی بر ردصلاحیت یک نماینده دلالت کند مجلس می‌تواند اعتبارنامه آن نماینده را تایید نکند که این تصمیم نیز با توجه به جایگاه شرعی و قانونی مجلس که متکی بر آرای عمومی است مورد اعتراض کسی نیز واقع نخواهد شد. 

معاون وزیر کشور دولت خاتمی ادامه داد: اکنون دو فرض پیش روی ماست. اول آنکه یا پرونده خانم مخالقی همچنان باز است که با توجه به آنکه انتخابات به پایان رسیده است به مجلس محول می‌شود. فرض دوم نیز بر اساس قانون می‌گوید اگر پرونده خانم خالقی بسته شده است که باید نماینده جایگزین ایشان در انتخابات معرفی شود که طبق قانون ششمین منتخب مردم اصفهان در انتخابات با توجه به کسب حدنصاب آرا حائز شرایط قانونی برای جایگزینی خانم خالقی در انتخابات است که متاسفانه شورای نگهبان هیچ کدام از دو فرضیه را نه تایید و نه تکذیب کرده و همچنان اصرار بر مسائل دیگر داشته که اینجای سوال دارد. 

میرلوحی همچنین به اعتراض علی مطهری به وزیر کشور در خصوص این اتفاق، اعلام کرد: این اعتراض، اعتراض درستی است و ما از دیگر نمایندگان اصلاح طلب مجلس انتظار داریم که برای روشن شدن مساله به موضوع ورود پیدا کنند.

نظرات شما
پیشخوان